Opsigelse af accessorisk enkeltværelse - L~
Fra : Steiner

Dato : 29-03-11 09:00

Min lejer der bor på 2 års fremlejet accessorisk enkeltværelse, har
systematisk betalt et par hundrede kroner for lidt i husleje, hver
måned i et år. Og i denne måned holdt lejer helt op med at betale
husleje. Lejer nægter endvidere at have modtaget min påkravs skrivelse
og efterfølgende hævning af lejemålet.

Jeg har sendt påkravs- og hævningsskrivelse i overensstemmelse med
lovpligtige tidsfrister som hhv. almindeligt og anbefalet brev og jeg
har kvitteringer herfor fra posthuset som dokumentation.

Mit næste skridt er herefter at kontakte Fogedretten, for at få dem
til at lave en udsætningsforetning og så få den manglende
huslejeindbetaling inddækket ved modregning i depositum. Bliver der
noget til rest, har jeg tænkt mig at få nogen til at rengøre/male
rummet igen, da lejer er stor ryger og selvom al indvendig
vedligeholdelse påhviler lejer, så regner jeg ikke med, at lejer maler
lejligheden ved fraflytning.

Mine spørgsmål?

1) Vil Fogedretten godtage posthus dokumentationen for afsendelse af
anbefalede breve? (Påkrav og hævelses brev er jo sendt til min og
lejers adresse, hvorfor jeg rent teorerisk godt kunnet havde taget
brevene til mig selv og ikke vist dem til lejer).

2) Hvor lang tid går der fra, at jeg anmoder Fogedretten her i
København om at foretage udsætningsforretningen og til de kommer og
foretager den?

3) Hvad sker der med lejers ting. Bliver de opmagasinerede, hvis lejer
ikke er hjemme på udsættelsestidspunktet?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-03-11 16:29

On Tue, 29 Mar 2011 07:59:51 -0700 (PDT), Steiner
<sundgrenpeter@hotmail.com> wrote:

>Jeg har sendt påkravs- og hævningsskrivelse i overensstemmelse med
>lovpligtige tidsfrister som hhv. almindeligt og anbefalet brev og jeg
>har kvitteringer herfor fra posthuset som dokumentation.
Du burde også lige kontakte posthuset og få dokumentation på at det
anbefalede brev nu også er modtaget og hvornår.

>3) Hvad sker der med lejers ting. Bliver de opmagasinerede, hvis lejer
>ikke er hjemme på udsættelsestidspunktet?
Det kommer an på deres værdi, skønnes de ikke at have væsentlig
kontant værdi i kroner så sendes de til destruktion.
http://www.dr.dk/P1/Feature/Udsendelser/2010/07/02095044.htm

/Hans

Fra : Steiner

Dato : 29-03-11 10:29

"Du burde også lige kontakte posthuset og få dokumentation på at det
anbefalede brev nu også er modtaget og hvornår".

Ja så ville mine problemer være løst.

Men jeg kan ikke indhente modtagelsesdokumentation fra posthuset.

Lejer har ikke villet modtage det anbefalede brev og agter heller ikke
at hente det på posthuset.

Lejer kan jo ikke påstå ikke at have læst det, hvis lejer modtager
det.

Lejer ved jo godt, hvad der står i anbefalede brev.

Derfor jeg spørger om postkvittering for afsendelse af anbefalet brev
er nok dokumentation for Fogedretten?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-03-11 17:51

On Tue, 29 Mar 2011 09:29:14 -0700 (PDT), Steiner
<sundgrenpeter@hotmail.com> wrote:

>Lejer har ikke villet modtage det anbefalede brev
Fremgår det så ikke af postvæsnets registreringer ?
Der er jo en hvis forskel på at der ikke er nogen hjemme til at
modtage et anbefalet brev og så at modtagelsen aktivt nægtes.

>Derfor jeg spørger om postkvittering for afsendelse af anbefalet brev
>er nok dokumentation for Fogedretten?
Det er det du har, brug det.
Ideen med at sende 2 eneslydende breve, hhv. anbefalet og som alm.
brev, er jo at så har man gjort alt hvad man kan få at få meddelsen
frem. Den bliver svær for modtageren at forklarer at hele 2
forsendelser er gået dem forbi.

/Hans

Fra : Steiner

Dato : 29-03-11 11:31

> Fremgår det så ikke af postvæsnets registreringer ?

Der er ingen andre registreringer end den afleveringskvittering jeg
fik, da jeg sendte det anbefalede brev.

> Der er jo en hvis forskel p at der ikke er nogen hjemme til at
> modtage et anbefalet brev og s at modtagelsen aktivt n gtes.

Accessorisk enkeltværelse betyder at lejer lejer et værelse i min
lejlighed og at vi bor sammen i lejligheden.

Jeg har nøglen til lejlighedens postkasse og derfor har jeg jo selv
måttet give lejer hhv. det almindelige brev og brevet fra postvæsenet
vedr. det anbefalede brev.

> [...]
> brev, er jo at så har man gjort alt hvad man kan for at få meddelsen
> frem. Den bliver svær for modtageren at forklarer at hele 2

Kan godt være det er svært at forklare for lejer, men lejer virker ret
sikker på, at sålænge lejer ikke kvitterer på nogetsomhelst, så er det
blot påstand imod påstand.

Og så starter påkravsfristen på 14 dage først, når Fogedretten har tid
til at behandle sagen, hvilket skulle tage måneder?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-11 20:28

Steiner skrev:

> Der er ingen andre registreringer end den afleveringskvittering jeg
> fik, da jeg sendte det anbefalede brev.

Lejer kan ikke undlade at blive opsagt blot ved at nægte at
modtage post. Når du har sendt to breve, så har du opsagt ham
korrekt. Det kan du bevise med din postkvittering og med
posthusets ord for at modtagelse er nægtet.

Det er lejers eget ansvar at han ikke vil modtage brevet.

Hvis man smider et brev uåbnet i skraldespanden når man har
hentet det i sin postkasse, så gør det heller ikke en opsigelse
ugyldig. Ellers ville man jo aldrig kunne opsige nogen som helst.

> Kan godt være det er svært at forklare for lejer, men lejer virker ret
> sikker på, at sålænge lejer ikke kvitterer på nogetsomhelst, så er det
> blot påstand imod påstand.

Ikke kun. Du kan bevise at du har sendt et brev, og du kan bevise
at det er hans egen skyld at han ikke ville modtage det
anbefalede brev. Det rammer kun ham selv.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-11 20:40

Steiner skrev den 29-03-2011 16:59:
> [...]
> måned i et år. Og i denne måned holdt lejer helt op med at betale
> husleje. Lejer nægter endvidere at have modtaget min påkravs skrivelse

Hvorfor noget så gammeldags som postvæsnet?

Så vidt undertegnede er bekendt, så er der fri bevisførsel ved domstolene.

Skaf nogen vidner. Mød op ved lejerens værelse. Bank højlydt på indtil
lejer lukker op. Giv lejeren skrivelsen....husk at få vidnerne til at
fx underskrive at de har set hvad de har set eller få dem til at troppe
op i retten.

Overvej om skrivelserne i hele taget skal komme til kundskab.
Er det ikke nok, at de kommer frem?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jubi

Dato : 30-03-11 10:22

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Overvej om skrivelserne i hele taget skal komme til kundskab.
> Er det ikke nok, at de kommer frem?

Mon der ikke skal være en dom et sted, hvoraf det fastslås, at når en
forsendelse er kommet postvæsenet i hænde så er det afleveret til
modtageren, medmindre afsenderen får anden besked.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Steiner

Dato : 30-03-11 02:22

Nogen der har erfaring i, hvor lang ventetid det tager, førend sådan
en huslejesag som denne, havner i retten eller at
udsættelsesforretningen effektueres?