Udskiftning af fuge ved rælingsliste
Fra : mm

Dato : 28-03-11 23:37

Ja, jeg bliver ved med at finde på spørgsmål :)

På min Shipman 28 er der rælingsliste af aluminium. Mellem listen og
frobordet ligger en gummifuge, sikkert i noget Sikaflex ell. lign.
Fugen er gået op en del steder og jeg får derfor fugt i båden,
specielt når jeg sejler.

Fugen skal skiftes og først skal den gamle fuge jo ud.

Er det bare at give sig i kast med at skrabe den ud med kniv, træpinde
osv.? Eller findes der en god metode, som sikrer at fribord og liste
ikke bliver beskadiget?

Mvh. Mads

Fra : Trine Søe

Dato : 29-03-11 02:34

Hej Mads

Rædsomt projekt du har gang i - men det bliver helt sikkert bedre, når
du får en ny fuge.

Jeg vil bruge en skarp hobbykniv til at starte med. Prøv at få fjernet
så meget gammel fuge, som overhovedet muligt.

Herefter smører du med silikonefjerner, der skal have lov at sidde op
til et døgn. Du skal lige teste, om området (fribordet) tager skade,
da det er skrappe sager. Så test på et lille området først.
Silikonefjerneren opløser rester af fugemassen. Rens efter med rent
vand, og lad området tørre. Nu er du klar til at lægge en ny fuge.

Mvh

Trine Søe
Sejlnet.dk

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-03-11 17:36

Trine Søe skrev den 2011-03-29:

> Herefter smører du med silikonefjerner, der skal have lov at sidde op
> til et døgn.

Hvad er siliconefjerner?

Mig bekendt kan hærdet silicone og hærdet sikaflex kun fjernes
mekanisk.

--
/ Ole

Fra : Ulf

Dato : 29-03-11 13:21

Google er din ven - "siliconefjerner":
http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/fugetilbehoer/siliconefjerner-911/

(jeg anede heller ikke at noget sådant fandtes)

/Ulf

Fra : HKN

Dato : 29-03-11 21:04

Silikonefjerner er et middel, der er på et prismæssigt niveau med neglelak i
litermål Hundedyrt, men effektivt som Trine beskriver.

-Henrik

Fra : Mads Madsen

Dato : 29-03-11 21:13

Den 29-03-2011 22:04, HKN skrev:
> Silikonefjerner er et middel, der er på et prismæssigt niveau med
> neglelak i litermål Hundedyrt, men effektivt som Trine beskriver.

Jeg har også selv fundet frem til silikonefjerneren, men jeg er i tvivl
om den kan opløse andet end silikone. Jeg tænker at det måske er
sikafleks der sidder der nu.

Det næste problem er prisen. Hvis det virker skal jeg jo nok bruge en
del tuber før jeg er hele vejen rundt.

Mvh. Mads

Fra : HKN

Dato : 29-03-11 22:17

> Det næste problem er prisen. Hvis det virker skal jeg jo nok bruge en del
> tuber før jeg er hele vejen rundt.

Ja, personligt ville jeg ty til den mekaniske metode - og de rester der
måtte sidde tilbage kan fjernes med knofedt og acetone.

-Henrik

Fra : steffen skov

Dato : 29-03-11 20:49

Hej Mads Igen
Ultimativt skal listen demonteres. Du skriver at det nu giver fugt inde,
hvilket kan være svært at lave lappeløsninger på. Hvis du har tid og lyst,
så pil det hele af og rens af og monter listen igen. Jeg misunder dig ikke.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Mads Madsen

Dato : 29-03-11 21:19

Den 29-03-2011 21:48, steffen skov skrev:
> [...]
> så pil det hele af og rens af og monter listen igen. Jeg misunder dig ikke.

Jeg opfatter det også som at skrog dæk og liste er en enkelt samling der
principielt skal laves på en gang. Jeg vil dog lige prøve om jeg kan
klare det ved at skifte fugen inden jeg kaster mig ud i noget mere
drastisk. Så vidt jeg kan vurdere er det primært et enkelt sted i
bagbord der er utæt.

Tak for svar,
Mads