Hak i bærende bjælke, skal jeg være bekymr~
Fra : Spillemanden

Dato : 29-03-11 10:04

Hej NG.

Jeg skal til at renovere bad i vores nye hus og i den forbindelse river jeg
gammelt gulv op.

I en bærende bjælke opdager jeg et hak skåret ca. 6 cm ned, bjælken er ca.
20 cm total.
der ligger et afløb fra håndvask til gulvafløb gennem hakket, og derfor nok
dannet noget kondensvand da "hakket" er fugtigt i bunden
en skrutrækker kommer ca. en halv cm ned, så bjælken virker ikke gennemvåd
eller ved at rådne.

billeder : www.lejmusikboks.dk/gulv.html

skal jeg være bekymret ? har jo ejerskifte forsikring osv. men er det her
normalt og lovligt ?

Mvh. Heino

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-11 11:39

"Spillemanden" <mai@automatselskaet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> billeder : www.lejmusikboks.dk/gulv.html
>
> skal jeg være bekymret ? har jo ejerskifte forsikring osv. men er det her

Der er intet at bekymre sig over. Det er helt normalt og det er primært
splintved der er fjernet, så styrken i bjælken er næsten intakt. Hvad er der
under gulvet? Bjælken kan jo ydermere være understøttet af en mur eller en
pille.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Spillemanden

Dato : 29-03-11 12:57

Tak for svar.

Der er intet under bjælken ( køkkenloft ) den har et spænd på ca. 3 meter
uden understøttelse og "hak" er ca. midtvejs

Heino

Fra : Klaus G.

Dato : 29-03-11 16:34

> Der er intet under bjælken ( køkkenloft ) den har et spænd på ca. 3 meter
> uden understøttelse og "hak" er ca. midtvejs
Hvis det kan gøre dig mere tryg, så kan du jo smide noget 22mm krydsfinér på
begge sider og sømme det tilstrækkeligt. Så er pinden jo forstærket igen.

--
Klaus G.

Fra : Leif

Dato : 29-03-11 16:51

"Spillemanden" <mai@automatselskaet.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for svar.
>
> Der er intet under bjælken ( køkkenloft ) den har et spænd på ca. 3 meter uden understøttelse og
> "hak" er ca. midtvejs
>
> Heino

Stop lige op.

En bærende bjælke må ikke svækkes og det er den her.

Dine fotos viser tydelig fusk: 1) Der er skåret 1/3 ned i bjælken,
2) der er fugt i bjælken, hvilket yderligere er med til nedbøjning,
3) der ligger slange ovenpå rør med efterflg. mulighed for slidtage.

Jeg ville gøre flg. for en udbedring, hvis det ikke er muligt at skifte
bjælken: Op med gulvbrædderne, op med isolering, bolte noget
tømmer f.eks. 50x150 på begge sider - længde mindst 1,5 meter.

Yderligere bør du checke afløb - jeg tror ikke på kondensvand,
men på det er utæt og det er, hvor røret berører bjælken, du ser
skjolderne, her opsuges vandet i træet, du kan se, hvor meget det
har været fugtigt på omfanget af skjolderne.

Og så isolere slangen for at beskytte mod røret.
Og afdække træet mod rør - sokkelpap er fint.

/Leif
Tømrer - siden 1974

Fra : Spillemanden

Dato : 29-03-11 18:24

Nu bliver jeg bekymret.

Bad bliver renoveret efter alle gældene regler og krav, dette afløb / rør
fjernes samt gulvbrædder, derefter kommer Lewis svalehaleplader med
vandbåren gulvvarme støbt ind, derefter vådrumssikring og fliser.

Heino

Fra : Leif

Dato : 29-03-11 21:14

> [...]
> gulvbrædder, derefter kommer Lewis svalehaleplader med vandbåren gulvvarme støbt ind, derefter

Så er det nemmere:

Af med det gamle gulv, få en rådgivende arkitekt til at efterse bjælkelaget
og forstærk efter hans anvisninger. De få tusinde er givet godt ud.
Bare husk at få det skriftlig, hvis der senere skulle ske *noget*.

Og husk at tage masser af fotos før, under og efter - det er rart med
dokumentation.

Held og lykke med projektet, Leif

Fra : Spillemanden

Dato : 29-03-11 21:58

Ja, God plan med anvisning af arkitekt.

Tak for hjælpen og jo, tak, skal nok blive lækkert når det står færdigt.

Fra : CC

Dato : 29-03-11 23:52

Den 29-03-2011 11:03, Spillemanden skrev:
> [...]
>
> billeder : www.lejmusikboks.dk/gulv.html
>
> skal jeg være bekymret ? har jo ejerskifte forsikring osv. men er det

Ring og snak med forsikringsselskabet. Anmeld evt. skaden, de vil så
sende en taksator ud. Herefter kan du så se om du skal være bekymret.