Brætspil søges: "hvem svarrer først?"
Fra : jodleren

Dato : 29-03-11 03:10

Hejsa

Jeg har set dette spil, og ønsker det fordi det er en sjov måde at
lære dansk på.

Kontakt mig på sonnich@hot.ee

MVH
Sonnich

Jeg har skrevet til de grupper hvor lignende emner har været. Jeg har
ikke fundet noget mere specifikt.

Fra : Karina

Dato : 02-04-11 22:08

Den 01-04-2011 13:02, Craner skrev:
> Hvilket spil????

"Hvem svarer først?", som der står i emnefeltet, vil jeg tro...

Mvh
Karina

Fra : Henning

Dato : 03-04-11 08:31

On Sat, 02 Apr 2011 23:07:47 +0200, Karina <khjorth@FJERNoncable.dk> wrote:

>"Hvem svarer først?", som der står i emnefeltet, vil jeg tro...

Dette spil findes ikke jvf. Google ? Det er sikkert derfor der ikke er svaret på det oprindelige
indlæg.

Fra : Karina

Dato : 03-04-11 20:12

> Dette spil findes ikke jvf. Google ? Det er sikkert derfor der ikke er svaret på det oprindelige
> indlæg.

Nu er det jo ikke sikkert, at Google ved alt...

Jeg havde selv dette spil for mange år siden. Det består bl.a. af nogle
kort og en slags "lykkehjul" med bogstaver på. På kortene står f.eks.,
at man skal svare med navnet på et bilmærke, og lykkehjulet afgør så,
hvilket bogstav bilmærket skal starte med. Den, der svarer først, får
pointet.

Mvh
Karina

Fra : jodleren

Dato : 06-04-11 06:26

On Apr 3, 10:30 am, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Dette spil findes ikke jvf. Google ? Det er sikkert derfor der ikke er svaret på det oprindelige
> indlæg.

Det er korrekt med et R, men nej google finder ikke noget....

Sonnich

Fra : Max

Dato : 08-04-11 00:14

Hej

> Det er korrekt med et R, men nej google finder ikke noget....

Det er vel ikke samme spil med et andet navn det her ?

http://shop.danfossuniverse.com/shop/smart-ass-548p.html

Max

Fra : jodleren

Dato : 06-04-11 06:37

On Apr 3, 10:12 pm, Karina <khjo...@FJERNoncable.dk> wrote:

> Nu er det jo ikke sikkert, at Google ved alt...

Det er ikke spillet jeg vil vide noget om, jeg vil gerne købe det....

Fra : Henning

Dato : 06-04-11 21:29

On Wed, 6 Apr 2011 05:37:19 -0700 (PDT), jodleren <sonnich@hot.ee> wrote:

>Det er ikke spillet jeg vil vide noget om, jeg vil gerne købe det....

Så længe vi ikke kan finde det, kan vi ikke fortælle hvor du køber det

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-04-11 09:58

Henning skrev:

> Så længe vi ikke kan finde det, kan vi ikke fortælle hvor
> du køber det

Det er ret væsentligt at finde frem til det *navn* spillet
er blevet solgt under. Har det fx heddet et eller andet
med "Lykkehjulet", er det måske lettere at google efter
det.

Jeg tænkte først på et spil der hedder WiseMan, men
det er det nok ikke, da det ikke har så mange år på
bagen. Det er "opfundet" af en journalist fra Helsingør,
og var "årets spil for voksne" i 2009:
http://www.wise-man.dk/shop/frontpage.html

--
Herluf :·)

Fra : Karina

Dato : 07-04-11 23:20

> Det er ret væsentligt at finde frem til det *navn* spillet
> er blevet solgt under. Har det fx heddet et eller andet
> med "Lykkehjulet", er det måske lettere at google efter
> det.

Spillet hedder rent faktisk: "Hvem svarer først?" - som der også står i
emnefeltet...

Mvh
Karina

Fra : Henning

Dato : 08-04-11 14:22

On Fri, 08 Apr 2011 00:20:29 +0200, Karina <khjorth@FJERNoncable.dk> wrote:

>Spillet hedder rent faktisk: "Hvem svarer først?" - som der også står i
>emnefeltet...

Jvf. Google findes det ikke... Så mon ikke det hedder noget andet?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-04-11 15:20

Henning skrev:

> Jvf. Google findes det ikke... Så mon ikke det hedder noget
> andet?

Det ser ud til at spillet med det "tumbede" navn "Smart Ass",
som Max linker til nedenunder, må være det der svarer til
beskrivelsen:

[Citat]:
I Smart Ass gælder det om at være den som råber det rigtige svar
ud hurtigst, for er man for lang tid om at tænke over svaret, er
der måske en anden Smart Ass som når at svare i mellemtiden.
Siger man derimod det forkerte svar, er man ude af den aktuelle
spillerunde. Timing er derfor alt for en sand Smart Ass!

--
Herluf :·)

Fra : Christian Stidsen

Dato : 08-04-11 16:26

"> Jvf. Google findes det ikke... Så mon ikke det hedder noget andet?

Hvis ikke Google ved det - så er der ingen der gør
- hvad gjorde vi dog før Google ?

(Kunne ikke lade være)

Christian

Fra : Max

Dato : 08-04-11 17:01

Hej Christian

> Hvis ikke Google ved det - så er der ingen der gør
> - hvad gjorde vi dog før Google ?

Spørg Google.

Max

Fra : Nicolai Barfod

Dato : 08-04-11 18:55

Max wrote:
> Hej Christian

> Spørg Google.

Det gjorde jeg og fandt spillet nævnt på side 42 i dette link:

http://www.frivillignet.dk/fileadmin/uploads/pdf/frivillignet_PDF/lektiehjælpernes%20hvem%20hvad%20hvor.pdf

Spillet hedder ganske rigtigt "Hvem svarer først", som også nævnt af
Karina. Det skal nok findes på en del lofter eller i pulterkamre.

mvh Nicolai

Fra : Karina

Dato : 08-04-11 20:41

> Jvf. Google findes det ikke... Så mon ikke det hedder noget andet?

Nu er det jo godt nok ikke mig, der leder efter spillet, men det gør
jodleren... Og nej, det hedder ikke noget andet. Jeg husker ganske
tydeligt nævnte spil, og jeg har brugt timer på at spille det, mens jeg
lå på sygehuset som barn.

Spillet består som sagt af nogle små kort med "stikord", og så er der en
slags lykkehjul/roulette, man skal dreje på. Et kort kan f.eks.
indeholde teksten "En farve", hvorefter man skal dreje på hjulet. Lad os
så antage, at pilen peger på et S, og man skal så være den, der hurtigst
svarer med en farve, der starter med S.

Jeg mener, at æsken var rød, og det plastik-lykkehjul, man brugte var
vist nok sort. Pilen var i hvert fald rød, og man skulle selv samle
lykkehjulet inden spillet.

Jeg er dog enig med Nicolai, at det nok skal findes på lofter, i
pulterkamre eller på markeder. Jeg har kigget mine egne gamle spil
igennem, og godt nok har jeg gemt mange af de gamle børne- og
familiespil, men lige netop "Hvem Svarer Først?" er desværre ikke imellem.

Jeg mener i øvrigt, at spillet var lavet af et af de store danske
spilfirmaer, som spyttede børne- og familiespil ud på stribe tilbage i
80'erne.

Mvh
Karina