Ny Tsunami video
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-03-11 21:27

http://www.dumpert.nl/mediabase/1416681/71a8dbc9/nieuwe_tsunami_footage.html

Utroligt så snigende det kommer væltende.
I starten ser det ud til at man ville klare den ved at klatre op på taget,
ovenover den gule bil ved 0:38 sek. men til slut er alt væk.

Jeg ville godt nok 'skide i bukserne' hvis jeg stod der og filmede.

Jan Rasmussen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-03-11 14:05

Jan Rasmussen skrev:

> [...]
> I starten ser det ud til at man ville klare den ved at
> klatre op på taget, ovenover den gule bil ved 0:38 sek.

Ja, det ser voldsomt ud. Er der nogen der ved hvorhenne
det er filmet? Det ser nærmest ud som en havneby inde
i en fjord af en slags. Der var jo ikke nogen typisk
brændingsbølge at se, som man ellers ser ved de åbne,
flade kyster ud mod det store hav.

--
Herluf

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-03-11 20:01

> [...]
> i en fjord af en slags. Der var jo ikke nogen typisk
> brændingsbølge at se, som man ellers ser ved de åbne,

Byen er Kesennuma.

Denne video er fra samme by, men fra gadeplan.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=MZy8Lsd3hgs#at=82

The Destruction of Kesennuma, Japan's Shark Fin Town
http://www.japanprobe.com/2011/03/14/the-destruction-of-kesennuma-japans-shark-fin-town/

"About a month ago, The Guardian published a sensational piece about
Japan's "messy, blood-spattered" shark fin trade. The report focused on
the city of Kesennuma, where most of Japan's shark fin industry was
centered. The industry was described as carrying out "genocide" against
shark species.

Kesennuma is back in the news now. It was among the cities that suffered
the worst damage from Friday's tsunami. Most of the town has been
reduced to ruins, and capsized and damaged fishing boats litter the
ground among the debris of buildings"

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-03-11 15:30

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:4d922cbb$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Byen er Kesennuma.

Kiggede lige i Google Earth for at se om jeg kunne finde stedet der blev filmet fra,
jeg er ret sikker på at det er her: http://www.exras.netne.net/Tsunami_View.kmz
1. afstanden til den modsatte bred, bugten.
2. det grønne tag på bygningen allerede under vand.
3. det generelle layout af området.
4. LOL slå 3D bygninger til så er der ingen tvivl.

Jan Rasmussen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-03-11 17:35

Jan Rasmussen skrev:

> [...]
> 2. det grønne tag på bygningen allerede under vand.
> 3. det generelle layout af området.
> 4. LOL slå 3D bygninger til så er der ingen tvivl.

Ja, der er ingen tvivl. Jeg kan bare ikke lige se,
hvilket tag fotografen stod på.

Jeg har fundet et street-view-billede fra den anden
video - den med trappen og det rustne jerngelænder.
Jeg ved ikke hvordan man linker til stedet, så her
er koordinaterne til stedet nærmest street-view-billedet
med trappen:

38 53 56.39 N 141 34 41.80 E

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 17:48

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ja, der er ingen tvivl. Jeg kan bare ikke lige se,
> hvilket tag fotografen stod på.

Det som nålen peger på. Prøvede du at slå 3d-bygninger til?

Hvis du mener hvilken del af bygningens tag, så er det det
forreste ud mod floden.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-03-11 18:29

Bertel Lund Hansen skrev:
> Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det som nålen peger på.

Tak. Jeg læste ikke ordentligt.

> Prøvede du at slå 3d-bygninger til?

Ja, og så troede jeg først at det var den høje
bygning, som var med i det meste af videofilmen.
Nu har jeg vist tjek på bygningerne. Lagerbygningen
med det grønne tag er også med på nogle af de
uploadede fotos.

P.s. Den "fjord", som Kesennuma ligger ved, vender
faktisk lige ud mod jordskælvs-epicentret cirka 95 km
væk.

--
Herluf :·)