noget om lys
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-11 17:35

Hejsa

Jeg har et lidt spørgsmål vedr. hvordan lys fungerer...

Hvordan opfører lys sig, når man ´lægger det sammen´:

Hvis jeg tager en kamera blitz og skyder den af på fuld kraft, giver den en
given udladning - her kalder jeg denne styrke for niveau 10
Hvis jeg skyder på halv kraft, er det niveau 5

Men hvad så, hvis jeg skyder 2 blitz af ved siden af hinanden - begge på
niveau 5 ? Giver det så det samme lys som een flash på niveau 10 ?

Hvad sker der, hvis der er dagslys på niveau 7 - og jeg så skyder en blitz
af på niveau 3 ? - giver dette så niveau 10 ?

vh Palle

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-03-11 21:30

On 28-03-2011 18:35, Palle Johansen wrote:
> [...]
>
> Hvad sker der, hvis der er dagslys på niveau 7 - og jeg så skyder en
> blitz af på niveau 3 ? - giver dette så niveau 10 ?

Jeg har ikke forstand på kamerateknik men det væsentlige er vel om
skalaen er lineær? Hvis ja, så er det additivt. Men hvis nu det f.eks.
(og jeg tvivler på det er tilfældet, men hvis nu) tallene er et udtryk
for hvor mange f-stop du slipper for at "gå ned" når du tager et billede
af et emne, så kan du ikke lægge resultatet sammen på den måde.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-11 17:19

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
> mange f-stop du slipper for at "gå ned" når du tager et billede af et
> emne, så kan du ikke lægge resultatet sammen på den måde.

Jeg mener ikke at skalaen er lineær - men i så fald, hvad er den så ?

Jeg tænker en parallel til lyd... Hvis en højttaler spiller med 90 dB - og
man så sætter en ekstra højttaler til at spille med fx 40 dB - hvad bliver
det samlede lydtryk så ? Næppe ret meget mere end de 90 dB som den store
spiller...

Men jeg ved intet om dette sådan rent videnskabligt - så jeg håber der
sidder nogle klogere hoveder der kan svare :)

vh Palle

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-03-11 19:19

On 29-03-2011 18:19, Palle Johansen wrote:

> [...]
> og man så sætter en ekstra højttaler til at spille med fx 40 dB - hvad
> bliver det samlede lydtryk så ? Næppe ret meget mere end de 90 dB som

Decibel (dB) er på en logaritmisk skala med base 10. Dvs. en forskel på
10 decibel betyder en 10-dobling af det man sammenligner. I det her
tilfælde lyd intensiteten.
Der er derfor en faktor 100.000 til forskel på 40 og 90 dB, men som
heldigvis ikke opleves sådan i det menneskelige øre, der også til dels
"sanser" logaritmisk.
I praksis bruges en vægtning der gør at frekvenser vi mennesker har
nemmere ved at høre tæller "mere" i decibel regnskabet. En sådan vægtet
måling kaldes dB(A)*.

* http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-11 20:17

Palle Johansen skrev:

> Jeg tænker en parallel til lyd... Hvis en højttaler spiller med 90 dB - og
> man så sætter en ekstra højttaler til at spille med fx 40 dB - hvad bliver
> det samlede lydtryk så ?

Det kan man ikke sige. Lyd og lys [1] er bølgefænomener, og to
bølger kan ophæve hinanden, de kan forstærke hinanden og de kan
ramme alle mulighederne derimellem.

Derudover er der det måletekniske problem: Hvad er egentlig
dobbelt så højt/kraftigt når vi snakker lyd og lys?

[1] Lys har det man kalder dobbeltnatur: Det kan opfattes som en
bølgebevægelse, og det kan opfattes som en strøm af protoner, men
det behøver vi ikke gå nærmere ind på her.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-11 22:05

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Derudover er der det måletekniske problem: Hvad er egentlig
> dobbelt så højt/kraftigt når vi snakker lyd og lys?

I fotoverdenen anvender man jo blændetrin, men hvordan de i teorien måler
ved jeg ikke... Kan det passe at det er noget med arealet af blændehullet ?
Anyway - det er ikke noget jeg er interesseret i :)

Men jeg mangler stadig svar på et helt simpelt regnestykke..

Hvad er 5+5 hvis man snakker lys ?

I praksis kunne det være denne her situation:

en person står med solen ind fra siden.. Højre side af ansigtet er lyst op
til niveau 7 (i mangel af bedre enhed kalder jeg det bare her for niveau)
venstre side af ansigtet er i skygge, og er kun oplyst med niveau 3...

Hvis jeg nu sætter en blitz til at skyde af på niveau 4 - hvad sker der så ?
Får jeg et ansigt der er oplyst med niveau 7 på begge sider ? Eller er det
niveau 7 og 11 ?

Eller hva ?

vh Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 10:50

Palle Johansen skrev:

> I fotoverdenen anvender man jo blændetrin, men hvordan de i teorien måler
> ved jeg ikke... Kan det passe at det er noget med arealet af blændehullet ?

Nej. Jo højere tal, jo mindre åbning. Jeg aner ikke hvad tallet
svarer til, men jeg kan bruge det hvis det skal være.

> Hvad er 5+5 hvis man snakker lys ?

Jeg prøvede at forklare dig at der ikke findes et simpelt svar.
Meget hypotetisk (umuligt i praksis) kan man stå med to ens
lommelygter der lyser med fuld styrke, mens der er nul lys der
hvor deres lysstriber falder sammen.

> Hvis jeg nu sætter en blitz til at skyde af på niveau 4 - hvad sker der så ?
> Får jeg et ansigt der er oplyst med niveau 7 på begge sider ? Eller er det
> niveau 7 og 11 ?

Prøv dig frem.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-11 15:46

> [...]
> Meget hypotetisk (umuligt i praksis) kan man stå med to ens
> lommelygter der lyser med fuld styrke, mens der er nul lys der

Jeg er ikke interesseret i at prøve mig frem - jeg er interesseret i
videnskaben om emnet :)

Og der må da være et simpelt svar på spørgsmålet - der er vel ren
naturvidenskab.

vh Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 15:53

Palle Johansen skrev:

> Og der må da være et simpelt svar på spørgsmålet -

Hvorfor *må* der det? Det er der altså ikke.

> der er vel ren naturvidenskab.

Mener du dermed at det må være enkelt? Kvantemekanik og
relativitetsteori er ren naturvidenskab.

Her er en lille, overfladisk appetitvækker til begrebet
interferens:

   http://da.wikipedia.org/wiki/Interferens

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-11 18:02

> Hvorfor *må* der det? Det er der altså ikke.

Det kan jeg ikke næsten ikke forstå, hvis dette er korrekt.

I de fleste kameraer er der indbygget en lysmåler, der ud fra en pre-flash
kan måle sig frem til en korrekt eksponering.

Så et eller andet sted er de da muligt at måle en given flash-udladning.
Derfor må det vel også være muligt at måle summen af 2 flash-udladninger.

Hvis man ved at 1 stearinlys giver 1 lux på en meters afstand, må det da
være muligt at beregne/måle (alt andet lige), hvad 2 lys giver ?

vh Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 05:25

Palle Johansen skrev:

> Det kan jeg ikke næsten ikke forstå, hvis dette er korrekt.

> I de fleste kameraer er der indbygget en lysmåler, der ud fra en pre-flash
> kan måle sig frem til en korrekt eksponering.

Ja. Måling er nemt nok. Den måler det lys der rent faktisk rammer
lysføleren - uanset hvilket rod af interferensbølger det består
af.

> Så et eller andet sted er de da muligt at måle en given flash-udladning.

Ja.

> [...]

> Hvis man ved at 1 stearinlys giver 1 lux på en meters afstand, må det da
> være muligt at beregne/måle (alt andet lige), hvad 2 lys giver ?

Beregningen er ikke triviel.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-11 07:30

> Ja. Måling er nemt nok. Den måler det lys der rent faktisk rammer
> lysføleren - uanset hvilket rod af interferensbølger det består
> [...]

LOL - jeg ved ikke om det er dig eller mig der ikke har fået kaffe nok i
dag...

Men jeg er stadig kun interesseret i at vide selve beregningen - ikke om det
er trivielt eller ej...

Eller rettere sagt, jeg er egentlig også ligeglad med selve beregningen, det
er naturen i dette, jeg er interesseret i.

Altså helt simpelt:
Man måler en lyskilde, som afgiver et antal lux.
Hvis man så sætter 2 ens lyskilder op ved siden af hinanden, hvor mange lux
afgiver de så ?
Hvis man sætter en lyskilde op der afgiver 90 lux, og så sætter en anden
lyskilde op der afgiver 40 lux, hvor mange lux bliver det samlede lys ?

Du siger selv:
"Måling er nemt nok. Den måler det lys der rent faktisk rammer
lysføleren - uanset hvilket rod af interferensbølger det består
af."

Men jeg kender bare ikke matematikken bag denne måling :)

Så hvad er summen af 90 lux + 90 lux og hvad er summen af 90 lux + 40 lux
?

vh Palle

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-11 20:53

"Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelelsen
> Hvis man sætter en lyskilde op der afgiver 90 lux, og så sætter en
> anden lyskilde op der afgiver 40 lux, hvor mange lux bliver det
> samlede lys ?

Problemet er nok, at det bliver ret teoretisk her i gruppen, hvor det
gribes meget videnskabeligt an ?

Spørgsmålet er vel bare om f.x 2 stk 20w pærer giver samme lys som 1 stk
40w ?

Det må elektrikerne i news:dk.teknik.el kunne give noget praktisk
erfaring om ?

Jan

Fra : Martin Andersen

Dato : 31-03-11 22:20

On 31-03-2011 21:53, Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> 40w ?
>
> Det må elektrikerne i news:dk.teknik.el kunne give noget praktisk

Jeg fandt en artikel:
http://www.rollitup.org/indoor-growing/83128-lumens-lux-adding-all-up.html

Den demonstrerer (med målinger) at lyskilder med samme styrke, ved samme
afstand forøger lysintensiteten additivt. Hvorvidt vi registrerer det
som "dobbelt så lyst" er en anden sag.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-11 23:30

> [...]
> afstand forøger lysintensiteten additivt. Hvorvidt vi registrerer det som

Det ser interesant ud - det må jeg studere nærmere :)

Fra : kjaer

Dato : 30-03-11 20:48

Bertel Lund Hansen wrote:
> Palle Johansen skrev:
>

> [1] Lys har det man kalder dobbeltnatur: Det kan opfattes som en
> bølgebevægelse, og det kan opfattes som en strøm af protoner, men
> det behøver vi ikke gå nærmere ind på her.

Det passer ikke med det du tidligere har postuleret om lys og atomfysik.
slet ikke endda!

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-03-11 21:39

"Bertel Lund Hansen"
> [1] Lys har det man kalder dobbeltnatur: Det kan opfattes som en
> bølgebevægelse, og det kan opfattes som en strøm af protoner, men
> det behøver vi ikke gå nærmere ind på her.

Du mener vel en strøm af fotoner.
Dobbeltnaturen er egentlig ret simpel - så længe der ikke sker
energiudvekslinger, opfører lyset sig som bølger, fx. ved en passage gennem
en dobbeltspalte.
Først når energien afsættes, sker dette i et punkt - fx. på en væg bag
spalten.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 05:25

Regnar Simonsen skrev:

> Du mener vel en strøm af fotoner.

Ja. Tak.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 29-03-11 21:58

Hej Palle

> Jeg mener ikke at skalaen er lineær - men i så fald, hvad er den så ?

Da lys og lyd udbredes kugleformet, ja så bliver skalaen jo ikke lineær.

> [...]
> - og man så sætter en ekstra højttaler til at spille med fx 40 dB -
> hvad bliver det samlede lydtryk så ? Næppe ret meget mere end de 90

dB bruges til at sammenligne med.

Hvis man tilføre en højttalere f.eks. 50 Watt, ja så spiller den måske
med et lydtryk på 98 dB/1m

Hvis man så tilføre den 100 Watt istedet, ja så vil lydtrykket vokse
til 101 db/1m

En fordobling af effekten svare til 3 dB, en ændring øret lige kan
registrere.

Max

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 29-03-11 22:07

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Palle

> Da lys og lyd udbredes kugleformet, ja så bliver skalaen jo ikke lineær.

<pedant>
Hvad med laserlys?
</pedant>

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-11 22:36

> En fordobling af effekten svare til 3 dB, en ændring øret lige kan
> registrere.

Lige præcis dette er jeg godt klar over...
Jeg mener også, at hvis man har een enhed, der spiller 98 dB - og så sætter
endnu en enhed ved siden af som også spiller 98 dB, så ender det samlede
lydtryk også på 101 dB (vel egentlig det samme som at fordoble effekten)

Men hvad sker der med lyd, hvis man tager en 98 dB og sætter ved siden af en
90 dB ? Kan man overhoved måle en forhøjning af effekten så ?
Drukner den lille ikke bare i lyden af den store ?

vh Palle

Fra : Max

Dato : 29-03-11 22:51

Hej Palle

> [...]
> sætter endnu en enhed ved siden af som også spiller 98 dB, så ender
> det samlede lydtryk også på 101 dB (vel egentlig det samme som at

Jeg er ikke sikker på at det regnestykke dur.

Max

Fra : N_B.DK

Dato : 29-03-11 23:12

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Palle

> Jeg er ikke sikker på at det regnestykke dur.

Men det gør det.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-spl.htm

98db +98db giver 101.01db

--
MVH. N_B_DK

Fra : Max

Dato : 29-03-11 23:23

Hej N_B.DK

> http://www.sengpielaudio.com/calculator-spl.htm
>
> 98db +98db giver 101.01db

Herligt, så fik man da klarhed over det, tak.

Max

Fra : Max

Dato : 29-03-11 23:25

Hej Palle

> Men hvad sker der med lyd, hvis man tager en 98 dB og sætter ved
> siden af en 90 dB ? Kan man overhoved måle en forhøjning af
> effekten så ? Drukner den lille ikke bare i lyden af den store ?

Som du kan se af en andet svar i tråden, ja så gør den faktisk
ikke det, den samlede værdi vil være 98.63 dB.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 10:51

Palle Johansen skrev:

> Jeg mener også, at hvis man har een enhed, der spiller 98 dB - og så sætter
> endnu en enhed ved siden af som også spiller 98 dB, så ender det samlede
> lydtryk også på 101 dB

Hvis de er i modfase, bliver det samlede lydtryk 0 dB.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 30-03-11 11:59

Hej Bertel

> Hvis de er i modfase, bliver det samlede lydtryk 0 dB.

Det tror jeg lige du skal afprøve, det er jo simpelt at
gøre, forstærkeren på mono og så bytte kablerne
til den ene højttaler om, og så skulle det blive stille
hvis du har ret.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 12:08

Max skrev:

> Det tror jeg lige du skal afprøve, det er jo simpelt at
> gøre, forstærkeren på mono og så bytte kablerne
> til den ene højttaler om, og så skulle det blive stille
> hvis du har ret.

Det forsøg har jeg tit lavet. Det er naturligvis en overdrivelse
at lydtrykket bliver 0. Desuden kan man ikke sørge for at alle
lyde er i modfase på én gang hvis man f.eks. spiller almindelig
musik. Men man kan tydeligt høre at bassen bliver dæmpet kraftigt
hvis fasen er forkert.

Jeg har lavet eksperimentet når jeg har sat selvbyggede højtalere
til. De færdigkøbte er farvet så man ikke behøver det.

Men du kan bare prøve selv. Sørge for at de to højtalere er
forbundet forskelligt, vend dem mod hinanden med måske en meters
afstand, og spil så musik med god bas i.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 30-03-11 12:25

Hej Bertel

> Men du kan bare prøve selv. Sørge for at de to højtalere er
> forbundet forskelligt, vend dem mod hinanden med måske en meters
> afstand, og spil så musik med god bas i.

Som audiofil ved jeg udmærket hvad der tales om, og jeg ved også
at uanset hvordan man vender og drejer det, ja så kommer man aldrig
i nærheden af 0 dB med det eksperiment. Hvis man blander de to
elektriske signaler inden man sender dem til højttalerne, ja så
kunne resultatet begynde at ligne 0dB.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 14:21

Max skrev:

> Som audiofil ved jeg udmærket hvad der tales om,

Okay. Jeg prøvede blot at gøre Palle Johansen klar over hvilke
problemer det involverer at blande to bølgesignaler.

--
Bertel

Fra : N_B.DK

Dato : 30-03-11 16:51

>Hvis man blander de to
> elektriske signaler inden man sender dem til højttalerne, ja så
> kunne resultatet begynde at ligne 0dB.

Jeps.

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B.DK

Dato : 30-03-11 16:48

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:4d92fd0c$0$23756$14726298@news.sunsite.dk
> Hvis de er i modfase, bliver det samlede lydtryk 0 dB.

Teoretisk ja, i praksis nej.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-03-11 21:44

"Bertel Lund Hansen"
> Hvis de er i modfase, bliver det samlede lydtryk 0 dB.

Dette kan man ikke opretholdes (i rum eller tid); på visse steder til visse
tider kan lydstyrken være 0 dB, men andre steder til andre tider forstærkes
lyden.
Energien fra de 2 højtalere skal jo være bevaret.
Lydstyrken er jo et mål for intensiteten

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 05:27

Regnar Simonsen skrev:

> Dette kan man ikke opretholdes (i rum eller tid); på visse steder til visse
> tider kan lydstyrken være 0 dB, men andre steder til andre tider forstærkes
> lyden.

I praksis er det umuligt at fjerne al lyden. Men hvis vi tænker
os to ideelle sinuskurver i præcis modfase, så er resultatet
0-kurven.

> Energien fra de 2 højtalere skal jo være bevaret.

Men ikke nødvendigvis som lyd? Det må vel blive til varme i
luften hvis lydbølgerne ophæver hinanden.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-03-11 22:04

"Palle Johansen" >
> [...]
>
> Men jeg ved intet om dette sådan rent videnskabligt - så jeg håber der
> sidder nogle klogere hoveder der kan svare :)

Hvis man vi finde den samlede lydstyrke for 2 lydgivere kan man bruge flg.
udtryk:

L = 10*log( 10^(L1/10) + 10^(L2/10)

Fx: L1 = 90dB og L2=40dB
L = 10*log( 10^9 + 10^4) = 90,000043 dB

Der er altså næsten ingen forskel på en højtaler med 90dB og to højtalere
med 90 og 40 dB

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : F.Syndergaard

Dato : 31-03-11 09:19

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad sker der, hvis der er dagslys på niveau 7 - og jeg så skyder en blitz
> af på niveau 3 ? - giver dette så niveau 10 ?

Ved at bruge to lyskilder får du ikke større styrke men du kan dække et
større areal.
F.eks, de to stearinlys.
Hvis du bruger en flash på en person der står i solen så bløder du skyggen
op med en flash,
området med sollys bliver ikke kraftigere medmindre flash´en er kraftigere
end sollyset.
Så 2 x nivau 5 er nivau 5 men over et større areal.
Det er sådan jeg ser det, men kan self. blive klogere.:)

MVH Finni

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 02-04-11 12:16

In dk.videnskab on topic: "noget om lys"
> Hvordan opfører lys sig, når man ´lægger det sammen´:

To ens lyskilder udsender dobbelt så meget lys som en.
Et foto behøver kun den halve tid når der er dobbelt lys.

> [...]
>
> Men hvad så, hvis jeg skyder 2 blitz af ved siden af hinanden - begge på
> niveau 5 ? Giver det så det samme lys som een flash på niveau 10 ?

Det ville jeg gå ud fra, men det er ikke klart hvad halv kraft er.
Test det ved at tage et foto i mørke med fuld flash og sammenlign med
et foto taget med to halve flash. Husk samme blænde.
Det niveau der med n flash giver det samme som en fuld flash er 1/n kraft.

> Hvad sker der, hvis der er dagslys på niveau 7 - og jeg så skyder en blitz
> af på niveau 3 ? - giver dette så niveau 10 ?

Problemet er at dagslys ikke er det samme som en flash.
Dagslyset varierer hele tiden i og fra mange forskellige retninger.
Flashen er en bestemt puls, som spredes fra et sted i mange retninger.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-11 17:42

"Pettersen,Roald" <roald@nomail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Dagslyset varierer hele tiden i og fra mange forskellige retninger.
> Flashen er en bestemt puls, som spredes fra et sted i mange retninger.

Jeg må indrømme, at jeg synes denne tråd tager utroligt mange krumspring
uden om det at besvare spørgsmålet :)

Nu er det jo en videnskabsgruppe, så jeg gik nok ud fra, at man kunne svare
sådan rent videnskabligt, og ikke altid med at opstille alle mulige
forhindringer for et svar.

At lyset vairere hele tiden forstår jeg ikke... Rent videnskabligt må det
kunne lade sig gøre at lave et forsøg - med begrebet ´alt andet lige´ - og
så komme med et svar.
Hvis lyset kommer fra alle mulige retninger, så vælg een af disse (solen fx)
og så lav en beregning ud fra denne, både med 5+5 og med 7+3

Og igen - jeg er ikke interesseret i at tage et test-foto - jeg er
interesseret i den bagved liggende videnskab om emnet :)

vh Palle

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 02-04-11 20:44

"Palle Johansen"
> [...]
> Hvis lyset kommer fra alle mulige retninger, så vælg een af disse (solen
> fx) og så lav en beregning ud fra denne, både med 5+5 og med 7+3

Hvis man måler lys i enheden lux er det additivt.
Dvs. en lyskilde på 10lux og en anden på 20lux vil tilsammen give en
lysstyrke på 30lux.
Enheden lux er ikke analog til enheden dB for lyd, da dB er en logaritmisk
skala for intensitet.
Lux er dog en enhed, der højde for øjets følsomhed ved forskellige
bølgelængder, så man skal vælge lys med samme bølgelængde for de 2 kilder
(fx. 2 røde lamper).

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 02-04-11 21:37

In dk.videnskab on topic: "noget om lys"

> At lyset vairere hele tiden forstår jeg ikke...

"Dagslys" varierer hele dagen. F.eks når det bliver overskyet.
Hvordan ved du at niveauet er 7?

Hvis du derimod har en lampe på 500 lumen og en på 300 lumen,
så vil de samlet sende lys ud tilsvarende 800 lumen.

> Rent videnskabligt må det kunne lade sig gøre at lave et forsøg
> - med begrebet ´alt andet lige´ - og så komme med et svar.

Den samlede energi i to lysmængder er summen af delmængderne.

Problemet bliver at samle energien der hvor man ønsker den.
Men det er måske ligegyldigt hvor lyset er henne?

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-11 22:05

> [...]
>
> Problemet bliver at samle energien der hvor man ønsker den.
> Men det er måske ligegyldigt hvor lyset er henne?

Lige i denne sammenhæng er det for mig ligemeget. Fysikken ændres sig jo
ikke, fordi lyset ændre sig.

X mængde lys + Y mængde lys = ? Det er dette jeg er interesseret i...
Ikke de egentlige værdier for X og Y

NÃ…, men tilbage til emnet... SÃ¥ langt som jeg er blevet klogere ind til nu,
virker det bevist at lys er additivt...

I min virkelighed (hvor jeg fotograferer) oplever jeg nok noget andet.
I eksemplet hvor der er sollys på een side af et ansigt, eksponerer jeg
efter dette, for at billedet ikke skal brænde ud.
Jeg skyder så en flash af, for - som vi siger ´at opbløde skyggerne´

Dette gør så, at ansigtet bliver mere ens i mængden af lys...

Men hvis lys er additivt, hvorfor brænder det så ikke ud, på den lyse side
af ansigtet ?

Hvis ovenstående lyder lidt kryptisk, så er her et resume:

ansigtet er belyst fra højre med solen. Venstre side er i skygge.
Der er 5 blænders forskel i lyset på begge sider af ansigtet.
Jeg skyder derfor en flash af som løfter skyggen med 3 blænder.
Hvis lyset er additivt, burde højre side blive overeksponeret med 3 blænder.
Det er bare min erfaring, at sådan gør det ikke i virkeligheden.

Nogen forklaring på dette ?

vh Palle

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 02-04-11 23:31

> [...]
>
> Dette gør så, at ansigtet bliver mere ens i mængden af lys...
>
> Men hvis lys er additivt, hvorfor brænder det så ikke ud, på den lyse side

Det gør det, men dels kan kameraet ikke gengive det,
og det er også lige meget for øjet kan heller ikke følge med,
og det betyder heller ikke noget for det vi ser fortolkes i hjernen.
Og det billede vi danner i hjernen er ligeglad med den absolutte lysmængden,
bare der er nok lys og vi ikke bliver blændet forstår vi hvad vi ser.

Pointen er at kameraet, øjet og hjernen ikke følger lysets additivitet.
Det gælder for hjernen om at forenkle informationen i lyset det nødvændigste.
Men det gør det til gengæld muligt at gengive virkeligheden i troværdige billeder.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-11 10:15

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message news:4d90b8cc$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvad sker der, hvis der er dagslys på niveau 7 - og jeg så skyder en blitz af på niveau 3 ? - giver dette så niveau 10 ?

Palle.

Det var svært at fremskaffe en formel for samlet lysniveau.
Det skyldes at enheden niveau er ukendt.
Det er utvivlsomt en logaritmisk skala det drejer sig om,
men dem er der mange af.
Afhængigt af basisfaktoren, bf, for logaritmen,
altså den faktor intensiteten ganges med for hver enhed man går op ad skalaen.

2 stk blitz med niveau 5 og 6:
Regnearksformel for samlet niveau
=LOG(POTENS(bf;5)+POTENS(bf;6);bf)

Jeg vil skyde på at bf er 10 på skalaen,
men man kan eksperimentere lidt med bf, hvis resultatet, 6,04, synes urimeligt.

Stadig med 5 og 6 er samlet intensitet resultatet for
Bel skalaen, bf=10, resultat 6,04
Decibel skalaen, bf=1,26(=POTENS(10;0,1)), resultat 8,54
Richter skalaen, bf=31,6(=KVROD(1000)), resultat 6,01

Jeg skyder på at bf er 10 i dit tilfælde fordi synssansen har nogenlunde samme funktionsområde som høresansen, målt i db er det
~100 db,10 nuller.
Lugtesansen strækker sig derimod over ~200 db, 20 nuller,
folks næser er sommetider ulideligt følsomme

Under alle omstændigheder skyder jeg på at samlet lysniveau kun er lidt større end det største.

Hans T.