Kølbolte
Fra : Mads Madsen

Dato : 27-03-11 10:52

På min Shipman 28 er spændeskiverne til kølboltene godt rustne. Både
bolte og møtrikker ser fine ud, men skiverne er lige til at pille fra
hinanden. De skal derfor skiftes og jeg tænkte at det nok er bedst at
gøre nu mens båden stadig står på kølen oppe på land. I den forbindelse
har jeg et par spørgsmål.

Kan jeg risikere at boltene går løs nede i kølen når jeg forsøger at
løsne boltene?

Skal jeg skifte en skive af gangen eller tage dem alle på en gang?

Skal jeg bruge en form for tætning under skiverne eller ligger tætningen
mellem køl og skrog?

Hvilket moment skal møtrikkerne spændes med?

Findes der måske en form for vejledning et sted på nettet?

pfht.

Mvh. Mads

Fra : steffen skov

Dato : 27-03-11 12:42

Hej Mads
Prøv spørge på klubbens hjemmeside. Det ser ud som om, der er mange
kompetente folk.
http://www.shipman28.dk/
hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : mm

Dato : 28-03-11 23:22

On 27 Mar., 13:41, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hej Mads
> Pr v sp rge p klubbens hjemmeside. Det ser ud som om, der er mange
> kompetente folk.http://www.shipman28.dk/

Jeg er selv medlem af klubben, så det kunne godt være jeg skulle
benytte mig noget mere af det.

Mvh.
Mads

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-11 05:53

Hej Mads,

Der findes ingen garanti for hvordan kølboltene er fastgjort i kølen
og derfor ingen garanti for om boltene går løde når du spænder
møtrikkerne af.
Det er vigtigt at du bruger en rustløsnende penetrerende olie og lader
den virke nogle dage inden du opgør møtrikkerne.

Når du går i gang så skift én ad gangen og husk at affedte stederne
grundtigt med acetone inden samlingen.
Der skal ikke noget smøremiddel på gevindet for så opnår du ikke det
korrekte monent ved tilspændingen. Der skal heller ikke noget sikaflex
eller tilsvarende ned omkring kølboltene, for det giver et håbløst
moment.
En moment tilspænding skal være korrekt første gang og du skal bruge
momentnøgler der er kalibrerede ellers er det lige så godt blot at tro
på egne evner og meninger.
En mekanisk momentnøgle har typisk en tollerance på + - 20 %. en
digital kan fås betydeligt bedre; men det er vigtigt at nøglen er
kalibreret inden for kort tid. Alt andet er hovedet under armen.

Du kan se tilspændingsmomenterne fra Ørkilde på denne planche:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/K%c3%b8l%20%5E0%20bund/K%c3%b8lbolte.doc

Når alle boltene er tilspændt så skal møtrikkerne sikres mod drejning.
Her er den bedste måde at lægge noget glasfiber i polyester eller
epoxy over stederne og masere glasfiberen til tæt kontakt. Der
afsluttes med topcoat/maling.
Du opnår at møtrikkerne ikke kan rokkes og at der ikke i fremtiden kan
komme vand ind til samlingsstederne.
Husk at skiverne skal være rustfrie og i korrekt størrelse.
Som hovedregel skal man gå ud fra at glasfiberen i skroget har samme
styrke pr. vægtenhed som den tilsvarende jernvægt ville være om det
havde været et stålskrog.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-11 06:49

En ting mere.

Du må ALDRIG bruge en momentnøgle til demontering af møtrikker.
Når du spænder moment så skal man holde på håndtagene med hånden
centreret omkring midten af det enkelte håndtag.
Brug ALDRIG et forlængerrør for så bliver tilspændingen helt hen i
skoven.

Mvh/Harding

Fra : mm

Dato : 28-03-11 23:28

wrote:
> [...]
> komme vand ind til samlingsstederne.
> Husk at skiverne skal være rustfrie og i korrekt størrelse.

Tak for ovenstående forklaring. Specielt henvisningen til skemaet over
momenter er nyttig.
Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal vælge rustfri eller galvaniserede
skiver. Jeg tror nemlig ikke at de nuværende kølbolte er rustfri.
Måske er det bedre ikke at blande metallerne pga. galvanisk tærring.

Mvh.
Mads

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-11 10:58

Velbekomme!

Det er godt at du er opmærksom på korrosionsproblemer. I
udgangspunktet er det altid bedst med samme metaller i samlingerne.

Den typiske lagtykkelse for standardvarer der el-galvaniseres er 5 - 8
um og levetiden i kystnære omgivelser opgives til 1 år.
For varmgalvaniserede varer er tykkelsen 40 - 55 um og ca. levetiden
er 5 år.
Derefter overtager den almindelige rustproces angrebet og her regnes
med o,5 mm pr år fra begge sider.
De ulemper er der ikke med rustfrie skiver og møtrikker.
Det er værd at finde ud af om kølboltene er rustfrie, Der må være
personer i Shipman 28 klubben der har kendskab til hvor kølene er
støbt. Derefter vil det være muligt få materiale oplysninger frem fra
producenten.

Jeg ville foretrække rustfrie skiver og møtrikker og efterfølgene
sørge for at de bliver bedst muligt beskyttede med epoxy og glasfiber.

Mvh/Harding