Udprint med CSS
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 24-03-11 20:13

Er der nogen i dette forum der kan være behjælpelig med et
problem. Jeg har kigget i HTML-tutorial og kan ikke finde noget
med CSS, men det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan lave en
printervenlig side med CSS! Jeg laver skabeloner til sider i CSS
og indholdet har jeg altid i en kasse/beholder kaldet
"maincontent" - kan man ikke her indsætte en kode således teksten
i "maincontent" blive udskriftsvenlig? Jeg har fundet noget
java-kode på nettet, men vil helst holde alt kode i CSS.
På forhånd tak!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-03-11 23:01

On 24-03-2011 20:12, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> i "maincontent" blive udskriftsvenlig? Jeg har fundet noget
> java-kode på nettet, men vil helst holde alt kode i CSS.

1st. bør du læse:
http://www.w3.org/TR/CSS2/media.html

Derefter f.eks.:
http://webdesign.about.com/cs/css/a/aa042103a.htm

Humlen ligger i at fjerne alt hvad der ikke er printervenligt, som
eksempelvis menuer, sammenfaldende farver, bokse med baggrundsfarver ol.

Til udskrift laves et specielt stylesheet:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="print.css" media="print" />

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-03-11 23:15

On 24-03-2011 23:01, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> Til udskrift laves et specielt stylesheet:
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="print.css" media="print" />

F.eks. har du i dit stylesheet til media screen:

#maincontent {
   background-color: blue;
   color: green;
}

Dette vil sikkert være komplet ulæseligt og virke forvirrende på en
sort/hvid udskrift.
Derfor laver du et stylesheet til media print:

#maincontent {
   background-color: white;
   color: black;
}

Karl Erik.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-03-11 23:06

Den 24-03-2011 20:12, Lars Bjarne Christensen skrev:
> [...]
> i "maincontent" blive udskriftsvenlig? Jeg har fundet noget
> java-kode på nettet, men vil helst holde alt kode i CSS.

Artiklen er godtnok gammel, men stadig brugbar:
http://webdesign101.dk/xhtml/css/csstext/printstyles.php

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-11 23:10

> [...]

> problem. Jeg har kigget i HTML-tutorial og kan ikke finde noget
> med CSS, men det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan lave en

Nej, det er tæskenemt. Nedenfor citerer jeg den del af et CSS-ark der laver printervenlig udskrift:

/*** Printerstyling: ***/
@media print {
.menu, .roundtop, .roundbottom, img.corner, .logo, .search, .sidstrettet, .grammatikopslag, .printhide { display: none; }

.indhold {
   height: 0;
   padding: 0;
}

/* Til grammatiksiden */
.grammatiktabel th, .grammatiktabel td {
   margin: 0;
   padding: 0;
}
}

Bemærk at det hele står i en @media print-blok. "Display:none"
sørger for at fjerne det der ikke har relevans på papir, som
f.eks. menuen.

Sørg for at blokken står nederst på siden fordi det er den sidste
indstilling der gælder. Det er nødvendigt hvis dine første
afsnit gælder alle medier.

Hvis du derimod har alt det andet i en @media screen-blok,
betyder rækkefølgen ikke noget.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-03-11 23:11

Lars Bjarne Christensen skrev:

> Jeg har kigget i HTML-tutorial og kan ikke finde
> noget med CSS

html.dk er håbløst forældet - der er ikke sket noget
de sidste 10 år.

> men det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan
> lave en printervenlig side med CSS!

Jeg laver normalt en printer.css i <head>:

<link href="printer.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="print" />

umiddelbart efter den normale css-fil.

Her slukker jeg for menuen (den kan man alligevel
ikke klikke på, på et stykke papir), ændrer bredde
og mange andre ting.

Husk at tjekke i forskellige browsere, de er alle
forskellige, også med hensyn til udskrivning.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-11 10:55

> Jeg laver normalt en printer.css i <head>:
>
> <link href="printer.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="print" />
>
> umiddelbart efter den normale css-fil.

Hvor lave to dokumenter ?

Man kan i stedet lave et

<link rel="stylesheet" type="text/css">

I dokumentet skriver man disse to sektioner:

@media screen {

}

@media print {

}

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-03-11 11:32

On 25-03-2011 10:55, Sørensen wrote:

> Hvor lave to dokumenter ?

Hvorfor ikke?

> Man kan i stedet lave et
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css">
>
> I dokumentet skriver man disse to sektioner:

> [...]

Hvorfor lave en css der er meget større, hvis læseren ikke skal udskrive?

Det vil ofte være formålstjenligt at skifte font og størrelse ved
udskrift, da fontes læsbarhed på skærm ikke altid er det bedste valg ved
udskrift.

Overskueligheden forbedres også ved 2 css'er, da man kun har udskrift
for øje ved en css til print.

Hører da gerne din begrundelse.

Karl Erik.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-11 14:03

> [...]
> udskrift.
>
> Overskueligheden forbedres også ved 2 css'er, da man kun har udskrift

Det er i dag ligegyldigt om en fil er 4 eller 6kb
Det er nemmere og mere overskueligt kun at ha' en fil.

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-03-11 23:47

Sørensen skrev:

> Det er nemmere og mere overskueligt kun
> at ha' en fil.

Jeg ser mere overskuelighed i at have flere
css-filer, for eksempel en til layout, en til en
avanceret menu, en til en speciel side, en til
udskrivning, og så videre.

Jeg har for nylig været ude for at skulle skifte
fra én menu til en anden, fordi en side skulle
udvides kraftigt - her var det rart bare at kunne
slette den gamle, og lægge en ny ind - uden
at skulle frekventere layout.css

Det er naturligvis en smagssag hvordan man
gør den slags - jeg foretrækker at have store
sider i forskellige css-filer, og mindre sider i
den samme.

Til udskrivning vælger jeg altid en seperat fil.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 24-03-11 23:44

Lars Bjarne Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> i "maincontent" blive udskriftsvenlig? Jeg har fundet noget
> java-kode på nettet, men vil helst holde alt kode i CSS.

Tak for alle svarene og tak for Jeres interesse! Jeg skal lige bruge
nogle dage til studie af alle de ting, der er blevet foreslået. TAK!