XUA Compatibility - problem og ?løsning
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-03-11 14:19

http://webdesign101.dk/weptos110319/testpage2.php
viser en webside med følgende IE-only kompatibilitetsswitch:

http://webdesign101.dk/weptos110319/testpage3.php

viser nøjagtigt den samme side, hvor ovenstående linje
er fjernet.

I Internet Explorer 8 er effekten den at kompatibilitets-
knappen vises til højre for adresselinjen. Fint nok.
Nu kommer det kan så sjove: Klikker jeg på kompatibilitets-
knappen vises siden /uden/ formatering overhovedet.

Siden anvender enkelte stylesheet formregler, der kun tolkes
af IE 8 og højere. Derfor er der indsat nogle formregler for
IE<8.

Min forventning var at kompatibilitetsknappen ville vise
siden i henhold til IE<8 formreglerne, eller i værste fald
vises siden med et forkert layout. Sådan har det været med
alle andre sider jeg har konstrueret på nogenlunde samme
måde.

Nu har jeg stirret på i nærmest et døgn uden at få
nogen ideer hvor skoen trykker.

Og mens jeg skriver dette ser jeg at det er "screen"
mediatypen på de importerede stylesheets, der gør
forskellen:

http://webdesign101.dk/weptos110319/testpage4.php

*Efterskrift*

Jeg blev opmærksom på dette problem fordi min
kunde klagede over at 2. spalte under mellemrum-
rubrikken "Overall Design" rykkede ind under 1.
spalte på hans computer, noget jeg ikke kunne
genskabe på min egen. Da jeg yderligere ikke kunne
få min IE Tester IE7 til at vise siden i formateret
tilstand, gik der lidt panik i mig.

Derfor denne meddelelse. Andre kan måske lære
lidt af det.

Hvis nogen kan se det sidstnævnte problem hører
jeg gerne om det!

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-03-11 15:10

Jørgen Farum Jensen skrev den 24-03-2011:
> [...]
>
> Derfor denne meddelelse. Andre kan måske lære
> lidt af det.
>
> Hvis nogen kan se det sidstnævnte problem hører

Ie8.
Kan ikke få nogen spalter til at falde under andre, hverken i
kompatibiltetsmode eller i normal.
På Concept og testpage2 siden forsvinder kompatibilitetsknappen (ved
ikke om det betyder den altis kører i kompatibilitet, eller hvad...)

I menuen er det altid testpage2 der er valgt, når man ikke lige vælger
koncept siden. Så følgende er efter adresselinien:
Testpage3 har ingen formattering i kompatibilitetsmode. Og ser ud til
at mangle logo i overskrift. I normal mode, vises siden fint - med logo
og inddelt i spalter.
Testpage 4 i normal mode, har spalter og "logo" i overskrift.
I kompatibilitetsmode (stadig på testpage4) forsvinder logo i
overskrift og teksten står ikke i spalter.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : N/A

Dato : 24-03-11 21:18

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-03-11 21:18

Jens Peter Karlsen skrev den 24-03-2011:
> Hvis siden kan renderes i IE9 mode vises kompatibilitetsknap ikke. Man
> kan stadig med Developers tool (F12) bestemme visnings mode. jeg vil
> anbefale dette ved tests da du har mere styr på hvilken mode der
> vælges i stedet for at IE9. Dermed er det muligt at se hvor "filmen"
> knækker. Dette hjælper hvis man vil vide præcis hvilke XUA mode der
> skal sættes.
> Microsoft har et chart der viser præcis hvordan compatibility afgøres
> i IE9. Desværre kan jeg ikke lige finde linket.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Nu var det bare et svar til Jørgen, om hvordan hans side ser ud
herfra...
Og det er IE8 vi snakker om. Er den i stand til at afgøre om den
aktuelle kode kan vises i IE9? Hvis - hvad bruger den det så til?
Vil det sige, at vi *stadig* skal tages specielle hensyn til IE - også
i 9'eren?
Har M$ opdaget at der er nogle standarder som alle andre overholder,
men de mener sig for gode til at tage hensyn til?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-03-11 08:25

Til IE8 erstatter du bare de steder jeg skrev IE9 med IE8.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-03-11 03:32

On 24 Mar., 13:17, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Nu var det bare et svar til J rgen, om hvordan hans side ser ud
> herfra...
> Og det er IE8 vi snakker om. Er den i stand til at afg re om den
> aktuelle kode kan vises i IE9?

IE8 ved af gode grunde ikke, hvordan IE9 er sat op eller hvad den kan.
Derfor kan IE8 ikke tage højde for det. Men den kan tage højde for
tidligere versioner af IE. Det er det, man gør med de meta.

> Har M$ opdaget at der er nogle standarder som alle andre overholder,
> men de mener sig for gode til at tage hensyn til?

Teoretisk vil der gå 8 år. Til den tid er IE8 på linje med IE6 i dag,
så vil du kunne lave en hjemmeside fuldstændigt efter standarder, og
du behøver kun thjekke den i én browser. Og uden du behøver tjekke i
IE også.

MS prøver skam stadig at indføre egne standarder for hjemmesider, så
folk vil "flygte til IE, fordi den er så god". Det er noget med, man
indlægger en meta, og så kan siden ét eller andet ufatteligt kedeligt
i Windows 7, som den ellers ikke vil kunne. Har aldrig brugt det, da
det er ret useriøst at indlægge OS-specifikke ting på en hjemmeside.
Regner med det er forsøg på EEE fra mafia/forbryderforetagenet som
sædvanligt.

MVH
Rune Jensen