skal en dansk arbejdsgiver tilbageholde in~
Fra : John

Dato : 22-03-11 17:31

Jeg flyttede fra Danmark sidste aar og bor nu i USA. Jeg har ikke længere
bopæl i Danmark.

Hvis jeg udfører en opgave for en dansk virksomhed, så skal den danske
arbejdsgiver vel ikke trække skat af min indkomst, vel?

Jeg har snakket med en dansk arbejdsgiver som mener, at de skal trække 55%
af de penge jeg tjener hos dem.

Jeg vil da mene, at jeg skal betale skat af min indkomst til det amerikanske
skattevæsen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-03-11 17:58

On Tue, 22 Mar 2011 12:30:31 -0400, "John" <john@nospam.thanks> wrote:

>Jeg flyttede fra Danmark sidste aar og bor nu i USA. Jeg har ikke længere
>bopæl i Danmark.
Du er emigreret (i folkeregisteret) og du ejer ikke "mursten" i DK ?

>Hvis jeg udfører en opgave for en dansk virksomhed, så skal den danske
>arbejdsgiver vel ikke trække skat af min indkomst, vel?
Hvis du er ganske alm. lønmodtager skal de.

>Jeg har snakket med en dansk arbejdsgiver som mener, at de skal trække 55%
>af de penge jeg tjener hos dem.
Det kommer an på hvorledes du er ansat. Er du alm. lønmodtager og de
ikke kan finde ud af hvad de skal trække i skat, ja så er modellen nok
55%.

>Jeg vil da mene, at jeg skal betale skat af min indkomst til det amerikanske
>skattevæsen.
Kommer an på....flere ting.
Hvorledes du er ansat / aflønnet.
Om du ejer fast ejendom i DK. (så slipper du næppe for
arbejdsmarkedsbidrag)
Og hvad der står i dobbeltbeskatningsaftalen mellem DK og USA (hvis en
sådan findes ?)
Hvis dobbeltbeskatningsaftalen åbner mulighed for at du kun betaler
skat i DK (af indkomst optjent i DK) og denne kun er
arbejdsmarkedsbidraget, så er det måske fordelagtigt at gå efter.

Der kan være trickye ting i det skatteår hvor du er udrejst, men
dobbeltbeskatningsaftalen bør kunne fortælle om dette.

Find ud af hvorledes du er ansat, tag en snak med SKAT, få et bindende
svar fra SKAT og præsenter dette for arbejdsgiver.

/Hans

Fra : John

Dato : 22-03-11 19:22

> Du er emigreret (i folkeregisteret) og du ejer ikke "mursten" i DK ?

Fuldstændig. Ejer ingenting i DK og er emigreret ifølge folkeregistret.

> Hvis du er ganske alm. lønmodtager skal de.

Hvis jeg ikke længere arbejder for dem, men har en bonus til gode, hvordan
skal den så beskattes? Min tidl. arbejdsgiver siger, at de ikke kunne
"trække"
mit skattekort fra SKAT. Jeg har så sendt dem min forskudsopgørelse for 2011
hvoraf det fremgår hvad mit personfradrag og skattesats er.

> Det kommer an på hvorledes du er ansat. Er du alm. lønmodtager og de
> ikke kan finde ud af hvad de skal trække i skat, ja så er modellen nok
> 55%.

Se ovenfor. De kunne ikke trække mine skatteoplysninger fra SKAT af
en eller anden årsag på trods af at jeg sagtens kan logge ind på SKATs
hjemmeside
og hente mine skatteoplysninger for 2011. Det kan ikke passe, at jeg skal
betale 55% i skat
når jeg bor i udlandet.

> Kommer an på....flere ting.
> Hvorledes du er ansat / aflønnet.

Jeg er ikke længere ansat hos den danske arbejdsgiver. Jeg har bare en bonus
til gode.

> Om du ejer fast ejendom i DK. (så slipper du næppe for
> arbejdsmarkedsbidrag)

Jeg har ikke fast ejendom i DK.

> [...]
> skat i DK (af indkomst optjent i DK) og denne kun er
> arbejdsmarkedsbidraget, så er det måske fordelagtigt at gå efter.

Der er en dobbeltbeskatningsaftale mellem DK og USA, men hvorfor skal jeg
betale dansk skat, når jeg ikke bor i DK længere. Er emigreret, har ikke
fast ejendom eller adresse i DK. Skal de stadigvæk plyndre een selvom man
ikke bor i DK??

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-03-11 19:42

On Tue, 22 Mar 2011 14:22:11 -0400, "John" <john@nospam.thanks> wrote:

> [...]
>mit skattekort fra SKAT. Jeg har så sendt dem min forskudsopgørelse for 2011
>hvoraf det fremgår hvad mit personfradrag og skattesats er.
Altså en bonus for en "gammel" indsats ? Så skal der nok trækkes skat
efter de regler der galt da bonusen blev optjent. Altså du boede i DK
på det tidspunkt ?

>Se ovenfor. De kunne ikke trække mine skatteoplysninger fra SKAT af
>en eller anden årsag på trods af at jeg sagtens kan logge ind på SKATs
>hjemmeside og hente mine skatteoplysninger for 2011.
Ja den er lige efter bogen, intet skattekort = 55% i skat.

>Det kan ikke passe, at jeg skal betale 55% i skat når jeg bor i udlandet.
Det kommer jo an på hvorledes (hvornår) pengene er tjent.

> [...]
>fast ejendom eller adresse i DK. Skal de stadigvæk plyndre een selvom man
Jeg er overbevist om at det skyldes tidspunktet for optjeningen af
bonusen.

/Hans

Fra : Kurd

Dato : 22-03-11 19:44

"John" <john@nospam.thanks> skrev i en meddelelse

> [...]
> fast ejendom eller adresse i DK. Skal de stadigvæk plyndre een selvom man

Hvis du bruger nyhedsgrupper ofte, må du vide, at der er herrer, der elsker
at vise, at de ingenting ved. De svarer simpelthen [forkert] på stort set
alt. Men svares skal der.

Fra : Hauge

Dato : 22-03-11 19:48

Den 22-03-2011 19:44, Kurd skrev:
> Hvis du bruger nyhedsgrupper ofte, må du vide, at der er herrer, der elsker
> at vise, at de ingenting ved. De svarer simpelthen [forkert] på stort set
> alt. Men svares skal der.

Der skriver du vist mest om dig selv.

FUT: dk.snak, hvor dit ævl hører til.

/Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-03-11 23:35

John skrev den 22-03-2011 19:22:

> [...]
> 2011
> hvoraf det fremgår hvad mit personfradrag og skattesats er.

Mon ikke, at den forskudsopgørelse du kan se i skattemappen er blevet
afløst af en forskudsopgørelse, der viser, at du ingen skattepligt har i
Danmark efter en given dato?

Tjek for din egen skyld også din årsopgørelse2010!

> [...]
> hjemmeside
> og hente mine skatteoplysninger for 2011. Det kan ikke passe, at jeg

Kan du hente skatteoplysninger for 2011? har du da forskudsopgørelse2011?

Glem det med forskudsoplysninger2010! Det udløb den 31. december 2010.

Derudover kommer du ikke til at betale 55%+Am-bidrag. Der bliver
tilbageholdt 55%+AMbidrag...indtil der er kommet afklaring på din
situation.
Overskydende beløb får du naturligvis betalt tilbage (der tjekkes også
om du har gæld til det offentlige).

Se kildeskattelovens §§ nogen i 40'erne (dog ikke §48E-F, som er noget
helt andet...og du først kan få glæde af om 10 år, hvis du altså
opfylder betingelserne på det tidspunkt).

> Jeg er ikke længere ansat hos den danske arbejdsgiver. Jeg har bare en
> bonus
> til gode.

Den kan du vælge at få det indregnet i det skatteår hvor du har
erhvervet ret til bonussen. bevarede du din skattepligt, så kan du ikke
foretage dette valg.
Du skal dog selv foretage dig noget aktivt for dette!

Husk også at se om du kan få glæde af personsskattelovens §14 stk 2 om
beregning af skat efter faktisk indkomst i stedet for en omregnet indkomst.

Såfremt du undlader dette, så få undersøgt om din bonus+feriepenge skal
hhv. ikke skal omregnes. Der kan jeg ikke huske alle detaljerne.

> [...]
> fast ejendom eller adresse i DK. Skal de stadigvæk plyndre een selvom man

Glem lige den der dobbeltbeskatningsaftale i den situation du omtaler.
DBO'en skal kun bruges i tilfælde af, at begge lande i hver deres
lovgivning har mulighed for at beskatte indkomsten.
Og så finder man ud af i hvilket land indkomsten skal beskattes....og
selv hvis det viser sig at begge lande kan beskatte indkomsten (fx
subsidiær beskatningsret), så er det aftalt, hvorledes dobbeltbeskatning
ophæves (formentlig credit).
Aftalerne burde rettelig omtales: Aftaler til forhindring og ophævelse
af dobbeltbeskatning.
OG selvom der i DBO'en ikke er nogen regler om hvorledes
dobbeltbeskatning ophæves, så kan du altid få kigge på ligningsloven §33.

Og lad os bare sige, at USA mener, at de kan beskatte dig af den bonus,
så få dem til at kigge i artikel 15, som bestemmer at beskatningen
foregår i det land hvor indkomsten er oppebåret!

Derudover er din bonus optjent på et tidspunkt, hvor du er skattepligtig
til Danmark. Og selvom du måtte have forladt landet siden
optjeningstidspunktet og nu ved udbetalingstidspunktet sidder i
udlandet, så ændrer det ikke ved, at bonussen er optjent hos dansk
arbejdsgiver ved arbejde udført i Danmark på et tidspunkt hvor du var
skattepligtig til Danmark.
Alle skattepligtsregler der findes peger på, at du skal betale skat i
Danmark af den indkomst.

DBO'en finder du på:

et godt tip: drop attituden om plyndring, når du får din sag behandlet.

******alt ovenstående er stadig min private holdning *********

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : TL

Dato : 25-03-11 18:15

On Wed, 23 Mar 2011 23:35:04 +0100, in dk.videnskab.jura Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Og lad os bare sige, at USA mener, at de kan beskatte dig af den bonus,
>så få dem til at kigge i artikel 15, som bestemmer at beskatningen
>foregår i det land hvor indkomsten er oppebåret!

Fra egen erfaring med det amerikanske skattevæsen (jeg er ikke
skatterådgiver eller -advokat). Hvis OP er blevet amerikansk
statsborger eller har green card, så er indkomsten skattepligtig i
USA. MEN, han kan trække eventuel dansk skat fra som fradrag ift IRS i
USA. Skattesatser i Danmark hhv. USA betyder nok, at der i sidste
ende ikke betales skat i USA.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-03-11 18:36

TL skrev den 25-03-2011 18:15:

> [...]
> USA. MEN, han kan trække eventuel dansk skat fra som fradrag ift IRS i
> USA. Skattesatser i Danmark hhv. USA betyder nok, at der i sidste

Om den amerikanske skattelovgivning også er skruet sådan sammen....tja,
det må man spørge IRS om.

Den danske skattelovgivning er i hvert fald ligeglad med
statsborgerskab, grønne/røde/blå/kulørte kort, arbejdstilladelser,
opholdsdokumenter og andre papirer som andre myndigheder gider at bruge
tid på.
Der ses om man er skattepligtig til Danmark eller ej...og der har man
Kildeskattelovens §§ 1 og 2.

*****stadig privat kommentar*****

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-03-11 21:18

Hans Kjaergaard skrev den 22-03-2011 17:57:

> Du er emigreret (i folkeregisteret) og du ejer ikke "mursten" i DK ?

Man kan godt bevare sin bopæl selvom man ikke ejer fast ejendom fx
fremleje af lejebolig el. andelsbolig.

For at fremleje skal medføre opgivelse af bopælen, så skal fremlejen
være mindst 3 år og uopsigelig fra udlejers side.
Det skal stå eksplicit i lejeaftalen!

***** privat kommentar og alt det der *****

Fra : Jet

Dato : 23-03-11 15:46

On 22 Mar., 17:30, "John" <j...@nospam.thanks> wrote:
> Jeg flyttede fra Danmark sidste aar og bor nu i USA. Jeg har ikke l ngere
> bop l i Danmark.
>
> Hvis jeg udf rer en opgave for en dansk virksomhed, s skal den danske
> arbejdsgiver vel ikke tr kke skat af min indkomst, vel?
>
> Jeg har snakket med en dansk arbejdsgiver som mener, at de skal tr kke 55%
> af de penge jeg tjener hos dem.
>
> Jeg vil da mene, at jeg skal betale skat af min indkomst til det amerikanske
> skattev sen.

Du skal opgså betale 55% i skat af optjente feriepenge fra din
tidligere danske arbejdsgiver.

Rigtig mange glemmer at hente deres feriepenge, derfor har mange
offentlige arbejdsgivere en Feriefond der nyder godt af uhævede
feriepenge og køber Ferieboliger op til deres medarbejdere.

/jet

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-03-11 23:05

John skrev den 22-03-2011 17:30:
> [...]
> 55% af de penge jeg tjener hos dem.
>
> Jeg vil da mene, at jeg skal betale skat af min indkomst til det

Såfremt din skattepligt til Danmark er ophørt, så skal du ikke betale
skat i Danmark. (se kildeskatteloven § 1 og 2)

Da du stadig har cpr.nummer*, så skal din arbejdsgiver se efter i
eIndkomst om du har et skattekort. Det har du ikke, når din
skattepligt er ophørt.

*: Og det vil du beholde resten af dit liv

I sådanne tilfælde kan du ELLER din arbejdsgiver anmode om at der ikke
skal trækkes skat på den indkomst du har fra virksomheden i den periode
du ikke er skattepligtig til Danmark.
3 gode dokumenter at vise i den forbindelse er

- en udfyldt blanket 04.029
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=85411&vId=0

- at du er blevet fuld skattepligtig til et andet land (det vil IRS dog
først give dig året efter indkomståret på deres egne blanketter. Du kan
prøve at spørge dem om de vil udfylde en 02.034
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=119350&vId=0).

- hvilket arbejde der skal udføres for den danske arbejdsgiver
herunder i hvilket omfang arbejdet bliver udført i Danmark, hvis det gør.

Såfremt alle kriterier er opfyldt for at der ikke skal trækkes skat af
din indkomst modtager din arbejdsgiver en Fritagelse fra pligten til at
tilbageholde skat pga - i dit skitserede tilfælde - skattepligtens ophør.
Med en skattefritagelse (ja, det hedder det brev som din arbejdsgiver
modtager i følge jeres anmodning) i hånden er der i eIndkomst mulighed
for at oplyse at man har udbetalt løn til dig...og uden skattetræk.

Du kan naturligvis også afvente årsopgørelse2011 i foråret2012, hvor du
får alle de tilbageholdte skatter igen, når det viser sig at der ingen
skattepligt er....og så afregne med det amerikanske skattevæsen på det
tidspunkt.

Husk dog, at din skattepligt ikke ophører til Danmark, såfremt du
flytter tilbage til samme adresse indenfor 3 år fra fraflytningsdato.
I så fald kan du få glæde af Ligningslovens §33A med de betingelser som
ligger i den paragraf.

Og nej, jeg kan ikke hjælpe dig med sagsbehandlingstider og andre sjove
ting.....det må du selv finde ud af.
Du kan kontakte SKAT via din skattemappe i TastSelv, hvor
kommunikationen mellem dig og SKAT bliver krypteret og du senere kan se
hvad du har sendt hhv. modtaget.....eller den klassiske email:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1728417&vId=0
Gem dine henvendelsesnumre (et langt tal som starter med RQI eller RQH),
bare i tilfælde af at du ikke får svar.....så ved du, at det er modtaget
hos SKAT

*****Alt Ovenstående er naturligvis min private kommentar********

Fra : John

Dato : 24-03-11 02:03

Super godt og detaljeret svar. Mange tak for det

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-03-11 19:39

John skrev den 24-03-2011 02:02:
> Super godt og detaljeret svar. Mange tak for det

Husk lige, at begge mine svar er - efter min bedste overbevisning -
rigtige, da du ændrer din situationsbeskrivelse.

I dit startindlæg taler du om en fremtidig opgave.

Senere i tråden taler du om sidste års bonus.

Fra : John

Dato : 25-03-11 00:26

> I dit startindlæg taler du om en fremtidig opgave.
>
> Senere i tråden taler du om sidste års bonus.

Ja, det er rigtigt...Der er tale om en bonus som udbetales i 2011 men som er
baseret på min
arbejdsindsats fra januar 2010 til juli 2010. Jeg udvandrede fra DK i august
2010.

Ændrer det på dit svar?

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-03-11 17:58

John skrev den 25-03-2011 00:25:

> [...]
> som er baseret på min
> arbejdsindsats fra januar 2010 til juli 2010. Jeg udvandrede fra DK i

Ja!

To forskellige situationer giver hver sit svar!

Den ene situation er fremadrettet (om at løse en opgave, når nu du er
udvandret).
Den anden situation er bagudrettet (om en bonus du optjente i fortiden).

Jeg svarede på begge situationer.
Begge svar jeg gav er - er jeg overbevist om - korrekte, da det er to
forskellige situationer du omtaler.

Et lille resume:

---------------situation fremadrettet START--------------------
For fremtidige opgaver hos dansk arbejdsgiver, hvor du ikke er i Danmark:
Mit svar fra 23. marts 2011 kl. 23.04 (dansk tid)
Den korte udgave: Hvis din skattepligt er ophørt: Ingen skattebetaling,
såfremt arbejdet ikke udføres i Danmark.
handlingsanvisning: Din arbejdsgiver eller du anmoder SKAT om fritagelse
af arbejdsgivers pligt til at tilbageholde skat pga. ingen skattepligt.

-----------situation: fremadrettet SLUT ---------------------

-----------situation bagudrettet START----------------------

For din bonus/feriepenge:
Mit svar fra 23. marts 2011 kl. 23.35 (dansk tid)
Den korte udgave: Du skal betale skat i Danmark af den indkomst du
erhvervede ret til, mens du var skattepligtig i Danmark.
Bonusen/feriepengene skal indregnes i 2010. Undersøg selv om den skal
helårsomregnes eller ej. Endvidere om du bør få beregnet skat efter
Personskattelovens §14 stk 1 eller §14 stk 2.
Det nemmeste er, at du ser på din almindelige opgørelse (hvor der
beregnes efter stk 1)....såfremt din faktiske globalindkomst er lavere
end den beregnede helårsindkomst, så er der noget du bør overveje. SKAT
eller jeg hjælper ikke med at beregne det ene eller det andet.
Det skal du selv have styr på inden du sender ansøgningen.
OG du skal indsende dokumentation jf. for de indkomster, der er nævnt
i PSL §14 stk 2.
Handlingsanvisning:
Accepter i første omgang, at der bliver tilbageholdt 55% i skat.
Indsend herefter anmodning om genoptagelse for 2010, hvor du gør
opmærksom på problemstillingen med sidste års bonus, som bliver udbetalt
nu. Du kan indsende via din Skattemappe!
Herefter skulle det gerne gå slag i slag med, at man sender en restskat
på 2010, men bruger den tilbageholdte skat fra 2011 til at betale
den....og udbetaler et evt. resterende overskud til dig.
---------situation bagudrettet SLUT ------------------------

I BEGGE SITUATIONER:
Husk, at droppe attituden om plyndring.
Og jeg kan stadig ikke hjælpe dig yderligere med det praktiske sagsforløb.

************stadig privat kommentar, som altid ************