Telefon med DAB radio
Fra : Steen J

Dato : 22-03-11 21:16

Der findes flere telefoner med indbygget FM-radio, men er der nogen som har
DAB-radio?

/Steen J

Fra : Leif Neland

Dato : 22-03-11 21:38

Den 22-03-2011 21:15, Steen J skrev:
> Der findes flere telefoner med indbygget FM-radio, men er der nogen som har
> DAB-radio?

Man har forsøgt med en enkelt model i UK, men den er ikke tilgængelig mere.
Problemet er vist at de dab-chipsæt, der er til rådighed bruger for
meget strøm.

Så er det nok bedre at gå efter en lomme-dab-radio i stedet.

F.ex. en "pure one highway", der også har en fm-sender til at sende til
bilradioen.

Eller søg på amazon.co.uk efter "personal dab", der er et antal modeller
mellem £45 og £75.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-11 09:29

Leif Neland skrev:

> Eller søg på amazon.co.uk efter "personal dab", der er et antal modeller
> mellem £45 og £75.

Men husk at tjekke om de vil virke i 2012 og frem (DAB2).

--
Bertel

Fra : Frank Damgaard

Dato : 23-03-11 11:58

On 2011-03-23 09:29, Bertel Lund Hansen wrote:

> Men husk at tjekke om de vil virke i 2012 og frem (DAB2).

DAB2 sendenet er blot "DAB kanal2":
http://www.dr.dk/OmDR/Modtagelse/Radio/DAB2/20091026154812.htm

Og det er nok lige tidlig nok med DAB+ , det skal sikkert bruges
på et tidspunkt men så vidt jeg ved ikke allerede fra 2012.

Det er TV Mux1 skifter i 2012 til mpeg4, og på et tidspunkt
lukker DRHD og i stedet bliver DR1 i HD.

DAB+ teknik nævnes på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#DAB.2B_and_DMB

DR nævner ikke noget om dato for DAB+ indførelse i DK:
http://www.dr.dk/OmDR/digitalradio/Hjaelp/Spoergsmaal_og_svar/20110314094319.htm

(link skal samles , 2 linier:)
http://kum.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/2009/Juni/Bred-politisk-aftale-om-udvikling-af-radiomarkedet-i-Danmark/

http://kum.dk/Kulturpolitik/Medier/Medieaftalen/
læs PDF:
"Tillægsaftale til medieaftalen for 2007-2010 om udvikling af radiomarkedet mv"

Der nævnes at der skal laves en langsigtet strategi til skift til DAB+.
Endnu har ingen hørt til denne strategi, så vel noget "internt".

Så der går sikkert en del år inden DAB+ starter.

Og DAB blok 3 kommer først igang når VHF frekvenser er ledige fra nabolande,
(når Polen lukker analog VHF TV i 2015?)
Så måske DAB+ først bliver indførst sammen med DAB blok 3?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 23-03-11 22:22

Den 22-03-2011 21:15, Steen J skrev:
> Der findes flere telefoner med indbygget FM-radio, men er der nogen som har
> DAB-radio?
>
> /Steen J

Hvis du har flatrate på IN så kunne du jo tage
den via nettet. Der er om ikke andet alle DR's
DAB kanaler.
Ja selvfølgelig behøver du ikke have flatrate,
men jeg kunne forestille mig det kunne blive
noget bekosteligt hvis ikke