Linke fra iframe til samme side
Fra : Poda

Dato : 21-03-11 09:53

Hejsa.

Hvordan er det lige, at jeg åbner links fra en iframe?

Jeg har en html-side på domæne A, indeholdende links til
underliggende sider på domæne B.

************************
bla bla bla <a href="/ding/nogetnoget.aspx">bla noget</a>
bla bla bla <a href="/dong/nogetandet.aspx">bla andet</a>
************************

På domæne B har jeg iframen som kalder dokumentet fra domæne A.

************************
<iframe src="http://www.domæne-a/dokument.html" name="tekster"
width="228" height="50" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
************************

Hvordan er det nu lige, at de links der er i html-siden på domæne
A, åbner på domæne B?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Poda

Dato : 21-03-11 09:56

Poda wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Links skulle gerne åbne siden:

www.domæne-b.dk/ding/nogetnoget.aspx

- i samme vindue/fane.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-03-11 11:24

target="_top" åbner linket i samme vindue/fane.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Poda

Dato : 21-03-11 15:10

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> target="_top" åbner linket i samme vindue/fane.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Takker, men det hjalp ikke.

I html-dokumentet på domæneA, linker jeg til undersider liggende på
domæneB: /mappe/mappe/mappe/side1.aspx

På domæneB har jeg så en iframe, som kalder html-dokumentet fra
domæneA. Når jeg klikker på et af linkene i iframen (domæneA
dokumentet), skulle HELE siden gerne erstattes af
www.domæneB.com/mappe/mappe/mappe/side1.aspx

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-03-11 16:07

Poda frembragte:

> [...]
> domæneA. Når jeg klikker på et af linkene i iframen (domæneA
> dokumentet), skulle HELE siden gerne erstattes af

Hvod mange browsere har du åbne på een gang?
Det kan vist godt lade sig gøre, men er temmelig kryptisk på tværs af
domæner - og det kræver i hvert fald, at hvert vindue har sit eget
navn, og at der er gældende tilladelser.

Og ellers bliver du nødt til at komme med nogen link, så vi kan se hvad
det er du snakker om.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Poda

Dato : 22-03-11 11:52

Birger frembragte:

> Hvod mange browsere har du åbne på een gang?

Én! Flere er da tosset, når man nu om dage kan benytte flere faner...

> Og ellers bliver du nødt til at komme med nogen link, så vi kan se hvad
> det er du snakker om.

Se dette eksempel:
http://www.w3schools.com/TAGS/tryit.asp?filename=tryhtml_iframe

Lad os ANTAGE, at det dokument der ligger _inde_ i iframen, er hentet fra
et andet domæne, hvordan skal target så sættes, for at effekten er den
samme som i eksemplet?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-03-11 13:11

Poda udtrykte præcist:
> [...]
>
> Lad os ANTAGE, at det dokument der ligger _inde_ i iframen, er hentet fra
> et andet domæne, hvordan skal target så sættes, for at effekten er den

Hvilken doctype bruger du? Skal vist være loose eller frameset, for at
det kan virke (name er ikke validt udenfor form i strict).

<iframe name="min_iframe" ...>

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Poda

Dato : 22-03-11 14:43

Birger forsøgte sig med

> <iframe name="min_iframe" ...>

... det åbner jo bare linket inde i iframen - linket skal åbne i det faneblad,
hvor iframen vises...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-03-11 15:36

Poda skrev:
> Birger forsøgte sig med

> .. det åbner jo bare linket inde i iframen - linket skal åbne i det faneblad,
> hvor iframen vises...

Navigering mellem hovedside og iframe er ikke tilladt af
sikkerhedshensyn, medmindre de ligger på samme domæne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Poda

Dato : 22-03-11 15:55

Kim Ludvigsen skrev:

> Navigering mellem hovedside og iframe er ikke tilladt af
> sikkerhedshensyn, medmindre de ligger på samme domæne.

Når siderne er klar til offentlig læsning, vil siden der hentes IND i iframen,
ligge på www.poda.com/asdf/asfd/

- men iframen vil være på dk.poda.com, så det volder ingen problemer!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-03-11 16:04

Kim Ludvigsen sendte dette med sin computer:

> Navigering mellem hovedside og iframe er ikke tilladt af sikkerhedshensyn,
> medmindre de ligger på samme domæne.

Jo - man ændrer bare src for iframen. Og du kan godt hente indhold fra
andre domæner, svjv. Bruger ikke iframes, så jeg har ikke den vilde
erfaring.
Den anden vej - fra iframe til hovedside, er det til gengæld ikke
umiddelbart muligt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-03-11 18:07

Birger Sørensen skrev:
> Kim Ludvigsen sendte dette med sin computer:

> Jo - man ændrer bare src for iframen.

Poda vil åbne et link fra iframen i iframens parents fane.
Jeg er rimelig sikker på, at det ikke kan lade sig gøre i
browsere nyere end IE6.

> Og du kan godt hente indhold fra andre domæner, svjv.

Ja, sagtens, men det er ikke /kun/ det, Poda vil. Og
JavaScript vil nok slet ikke hjælpe. Prøv at søge på cross
side scripting. Det er bl.a. for at stoppe cross
side-problemer, at navigering mellem iframe og parent stoppes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-03-11 21:36

Efter mange tanker skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> cross side-problemer, at navigering mellem iframe og parent stoppes.

Helt enig - næsten.
Det jeg protesterer imod, er at du skriver mellem hovedside og iframe.
Det kan godt lade sig gøre. Men den anden vej kan det ikke.
Gjorde en gang noget der ligner - men jeg kan ikke længere huske
præcist hvad eller hvorfor.
Der var ingen problemer med at manipulere iframen fra hovedprogrammet.
Men at få noget den anden, var stort set umuligt - og det var endda på
samme domæne. (Noget med at sætte en domain variabel?).
Kan nu godt forestille mig at der er endnu sværere i dag.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-03-11 15:59

Poda formulerede tirsdag:
> Birger forsøgte sig med

> .. det åbner jo bare linket inde i iframen - linket skal åbne i det faneblad,
> hvor iframen vises...

Du vil åbne en ny side i en anden fane.
Hvis det skal kunne lade sig gøre (i hvert fald med target), skal den
anden fane have et name. For at det skal kunne lade sig gøre, skal du
sætte window.name eller måske document.name - og det er du vist så nødt
til at gøre med script, første gang siden åbnes, hvis det overhovedet
kan lade sig gøre.
Alternativt kan man måske forestille sig et script, der finder
parent.parent.parent... på iframen, og lukker det nye link op der...
location.href=... i js.
Men der er også sikkerhedsbegrænsninger på js i en iframe i forhold til
parenten.
Så det er i det hele taget om ikke langt ude, så i hvert fald på dybt
vand.
Hvad skal det bruges til?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Poda

Dato : 23-03-11 09:06

Birger spurgte:

> Hvad skal det bruges til?

Det dokument som iframen indeholder, har et script som konflikter med hjemmesiden
som iframen er placeret på.

Jeg har lavet et eksempel:
http://www.poda.com/scripts/iframe-test/default.html

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-03-11 10:45

Poda kom med denne ide:
> Birger spurgte:

> Det dokument som iframen indeholder, har et script som konflikter med
> [...]

Dokumentet i iframen, skal have target="_top" :
target="_top">Link</a>

Virker i FF - selv med de invalide doctyper du bruger

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Poda

Dato : 23-03-11 12:54

Birger fandt løsningen

> Dokumentet i iframen, skal have target="_top" :
> target="_top">Link</a>

Men ;)

Hvad nu når domænet er poda.dk kontra poda.com?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-03-11 14:08

Poda forklarede:
> Birger fandt løsningen

> Men ;)
>
> Hvad nu når domænet er poda.dk kontra poda.com?

Prøv det.
Umiddelbart kan jeg ikke tro, det skal gøre den store forskel.
Det svarer til et almindeligt link på en almindelig side, og der er
ingen grund til at tro det opfører sig anderledes.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-03-11 12:34

Poda tastede følgende:
> [...]
> ************************
>
> Hvordan er det nu lige, at de links der er i html-siden på domæne

Hotlinking - husk at få den hvis sider du linker's tilladelse. Ellers
er det tyveri...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Poda

Dato : 21-03-11 15:06

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hotlinking - husk at få den hvis sider du linker's tilladelse. Ellers
> er det tyveri...
>
> Birger

Det er mellem to af egne domæner, så hvis der skulle komme en sag ud af
det, så er det mig der skal anmelde mig - og det gider mig ikke...