Afvise en anlagt retssag?
Fra : Thor

Dato : 18-03-11 11:17

Jeg har modtaget en stævning fra et firma som påstår at jeg skylder dem
penge for nogle ydelser som de ikke har leveret fyldestgørende ifølge vor
aftale. Jeg bestrider således at skylde dem pengene.

Jeg mener at der er indtrådt forældelse pr 1 jan 2011 og/eller at
stævningen ikke indeholder korrekte oplysninger om den indstævnte
virksomhed, idet virksomheden som er angivet som skyldner er ophørt for
mere end 5 år siden, og stævning er således rettet mod mig personligt.

Jeg er af den opfattelse, at stævningen kan afvises, dels pga forældelse og
dels pga at virksomheden er ophørt.

Mit spørgsmål er nu:

Kan jeg blot indleveret et svarskrift til retten, hvor jeg påstår sagen
afvist under nærmere forklaring?

Og såfremt retten ikke afviser sagen, har jeg så stadig mulighed for at
indlevere yderligere svarskrift med sagsfremstilling og min påstand?

Bør man forbeholde sig ret i svarskriftet til at føre sagen, såfremt
afvisningen ikke tages til følge eller hvorledes griber man det an?

Med venlig hilsen
Thor Andersen

Fra : Kasper Demant

Dato : 18-03-11 11:56

Den 18-03-2011 11:17, Thor skrev:
> [...]
> virksomhed, idet virksomheden som er angivet som skyldner er ophørt for
> mere end 5 år siden, og stævning er således rettet mod mig personligt.
Ad forældelse

Hvad er det for en type fordring og hvornår blev den stiftet?
Da du siger at debitorvirksomheden ophørte for 5 år siden, er der meget
som tyder på forældelse

Ad rette sagsøgte

I hvilken selskabsform drev du den pågældende virksomhed?

> Kan jeg blot indleveret et svarskrift til retten, hvor jeg påstår sagen
> afvist under nærmere forklaring?
Ja, det ville være det rigtige at gøre. Jeg går ud fra der er tale om en
småsag (<50.000 kr.).

> Og såfremt retten ikke afviser sagen, har jeg så stadig mulighed for at
> indlevere yderligere svarskrift med sagsfremstilling og min påstand?
Der vil normalt ikke intræde præklusion før forberedelsen er afsluttet.
Du vil derfor som udgangspunkt kunne gøre yderligere påstande mv.
gældende hvis din afvisningspåstand ikke tages til følge.

Du bør formulere dine påstande således at du primært påstår afvisning og
subsidiært påstår frifindelse, mere subsidiært frifindelse mod betaling
af et lavere beløb efter rettens skøn.

Vær opmærksom på, at hjælpen herinde ikke kan sammenlignes med
advokathjælp. Hvis det er et større krav det drejer sig om synes jeg du
skal gå til advokat

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Thor

Dato : 21-03-11 18:58

On Fri, 18 Mar 2011 11:56:18 +0100, Kasper Demant wrote:

Hej Kasper Demant og tak for dit svar.

> Ad forældelse
>
> Hvad er det for en type fordring og hvornår blev den stiftet?

Hvornår anses følgende gæld at være stiftet tidligst muligt?

Tilbage i 2002 hyrer jeg en bygningsrådgiver som skal vurdere og finde en
løsning på nogle sætnings- og konstruktionsskader på vor bolig. Vi aftaler
ikke nogen fast pris og han giver ikke et skriftligt tilbud. Vi snakker om
ca kr.5-10.000 hvilket han nikker forstående til.

I løbet af sommeren afholder vi møder og han udarbejder en rapport. Jeg
finder fejl og mangler i rapporten og kan ikke bruge hans råd og arbejder
til noget, og jeg protesterer over den ringe faglige kvalitet.

I 2003 laver han arbejdet om på eget initiativ, men heller ikke dette er
jeg tilfreds med.

I august 2004 modtager jeg så en faktura på kr.95.000 og protesterer mod
den som uberettiget - og nægter at betale. Det er denne som han nu vil have
rettens dom for.

Jeg modtager en stævning på arbejdspladsen d.m.. Det fremgår af denne, at
jeg er forsøgt stævnet på mine tidligere adresser og at sagen
tilsyneladende er anlagt i januar 2008 i den retskreds hvor jeg boede
dengang han udførte arbejdet.

> Da du siger at debitorvirksomheden ophørte for 5 år siden, er der meget
> som tyder på forældelse
>
> Ad rette sagsøgte
>
> I hvilken selskabsform drev du den pågældende virksomhed?

Enkeltmandsvirksomhed. Momsnummeret er nedlagt og aktiviteterne ophørte i
2005.

> Ja, det ville være det rigtige at gøre. Jeg går ud fra der er tale om en
> småsag (<50.000 kr.).

Han vil have 95.000. Ja han har endda også faktureret for det arbejde han
skulle lave om.
En noget absurd sag.

> [...]
>
> Du bør formulere dine påstande således at du primært påstår afvisning og
> subsidiært påstår frifindelse, mere subsidiært frifindelse mod betaling

Hvem har egentligt bevisbyrden for hvad de udførte arbejder burde koste og
i hvilket omfang de var professionelt udførte og dermed pengene værd?
Hvordan gør man her hvis sagen ikke afvises?

> Vær opmærksom på, at hjælpen herinde ikke kan sammenlignes med
> advokathjælp. Hvis det er et større krav det drejer sig om synes jeg du
> skal gå til advokat

Tak det vil jeg notere mig

Med venlig hilsen
Thor Andersen

Fra : alexbo

Dato : 22-03-11 13:29

"Thor" skrev

> Hvornår anses følgende gæld at være stiftet tidligst muligt?
Men hensyn til forældelse er det et spørgsmål om forfaldsdagen for gælden.

> [...]
> I august 2004 modtager jeg så en faktura på kr.95.000 og protesterer mod
> den som uberettiget - og nægter at betale. Det er denne som han nu vil

Forfaldsdagen vil naturligt være den sidste rettidige betalingsdag for denne
faktura.
Men den burde måske være skrevet et helt eller halvt år før afhængig af hvad
2003 dækker over, i så fald starter forældelsen på det tidspunkt hvor en
faktura kunne være skrevet.
Kort tid efter at opgaven kan anses for at være færdig.

> [...]
> jeg er forsøgt stævnet på mine tidligere adresser og at sagen
> tilsyneladende er anlagt i januar 2008 i den retskreds hvor jeg boede
Det afbryder forældelsen, som var 5 år.

> Enkeltmandsvirksomhed.
Et personligt ejet firma hvor du hæfter personligt også efter firmaet er
lukket.
Desuden skriver du at det handler om jeres bolig.

Jeg tror ikke du skal regne med at få ret i din forældelsespåstand, du
valgte så også at undlade at fortælle at stævningen er 2 år gammel.
En faktura fra 2004 var ikke forældet i 2008.

Nu er det lykkedes dig at rode firmaet ind i sagen, ellers ville jeg foreslå
at du finder en advokat, og samtidig kontakter den retshjælpsforsikring du
formentlig har i en eller anden forsikring.
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11772
http://kortlink.dk/forsikringogpension/8vcy

Om en retshjælpsforsikring dækker er jeg ikke klar over, den dækker ikke
erhverv, men sagen er jo anlagt mod dig personligt og dette med erhverv
skyldes formentlig ønsket dengang at firmaet skulle betale for denne private
undersøgelse, det kan blive dyrt nu.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thor

Dato : 22-03-11 18:52

> [...]

> Du bør formulere dine påstande således at du primært påstår afvisning og
> subsidiært påstår frifindelse, mere subsidiært frifindelse mod betaling

Jeg ser også at inkassolovens procedure ikke er overholdt. Er dette en
støtte for afvisningspåstanden eller hører den under realitetsbehandlingen?
Og hvad med sagsøgers rentepåstand om procesrenter og inkassoomkostninger?

Med venlig hilsen
Thor Andersen