14. Søndag efter ???
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-11 21:12

Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Fruering Kirke 1771/1813 opslag 408

Dødsfald nr. 20 Ane Nielsdatter på 68. Men hvornår?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 19-03-11 08:57

Am 18.03.2011 21:11, schrieb Erik Ginnerskov:
> Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Fruering Kirke 1771/1813 opslag 408
>
> Dødsfald nr. 20 Ane Nielsdatter på 68. Men hvornår?

Jeg læser 14 Søndag efter Trefoldighed

Trefoldighedssøndag 1791 var 19 Juni, og nu må du blot tælle 14 uger frem.
Får vi begge 25 September?

Med venlig hilsen

Jens N. Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-11 17:22

Jens N. Jensen wrote:

> Jeg læser 14 Søndag efter Trefoldighed

Jamen, det er da lige det, der står

> Trefoldighedssøndag 1791 var 19 Juni,

I Bauers står der nu Trinitatis for den dag, er det det samme?

> og nu må du blot tælle 14 uger
> frem. Får vi begge 25 September?

Det tælleri klarede Bauers for mig. Tak for hjælpen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 19-03-11 20:56

Am 19.03.2011 17:21, schrieb Erik Ginnerskov:

> Jamen, det er da lige det, der står

> I Bauers står der nu Trinitatis for den dag, er det det samme?

> Det tælleri klarede Bauers for mig. Tak for hjælpen.

Ja, Jeg benyttede Otto Chr. Thygesens udmærkede program "Dage" som i
hvertfald engang var sat til gratis download af Otto Chr. Thygesen.
Jeg er ham meget taknemmelig for dette program.
Jeg har senere set at det blev til et købeprogram fra Norge.
Og svaret på dit spørgsmåö er JA, "Trefoldigheds Søndag" og "Trinitatis"
er begge den 19 Juni i 1791.

Med venlig hilsen

Jens N. Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-03-11 16:29

Jens N. Jensen wrote:

> [...]
> Og svaret på dit spørgsmåö er JA, "Trefoldigheds Søndag" og
> "Trinitatis" er begge den 19 Juni i 1791.

Tak

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-11 17:38

Erik Ginnerskov wrote:
> Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Fruering Kirke 1707/28 opslag 113?

Samme Ane Nielsdatters fødsel volder problemer. Ifølge folketælling 1787 i
Fruering opslag 5 7. familie skulle hun være født 1719. I perioden mellem
1716 og 1721 har det tilsyneladende været på mode at kalde sine døtre Ane
elle Anna i det sogn - der er adskillige af dem. Men at finde en, hvor
faderen hedder Niels, er straks sværere. Jeg ved i princippet ikke, om hun
overhovedet er født i det sogn.

Men i ovennævnte kirkebogsopslag kunne det se ud som hende, der er
registreret som nr. 6 - jeg mener at læse faderens fornavn til Niels. Men
efternavnet volder kvaler. Står de Mikelssen ?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-11 17:57

Erik Ginnerskov wrote:

> Men i ovennævnte kirkebogsopslag kunne det se ud som hende, der er
> registreret som nr. 6 - jeg mener at læse faderens fornavn til Niels.
> Men efternavnet volder kvaler. Står de Mikelssen ?

I betragtning af, at hun ved sin død blev regnet til at være 68 år, altså
født i 1723, kan det også være nr. 4 på opslag 167 - her kan jeg bare ikke
tyde hverken faderens efternavn eller moderens fulde navn.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 19-03-11 18:19

> [...]