Der var INGEN Gud den dag !?
Fra : Jørgen

Dato : 19-03-11 15:00

Hej Ng !

Et par spørgsmål jeg har tænkt over.

Hvor var Gud da Tsunamien ramte Japan og indtil videre tusinder af døde ?

Hvordan forbliver man troende, når "Gud" tilsyneladende tillader sådanne
katastrofer at ramme os mennesker ?

Hvordan kan man som Kristen holde troen højt i sådanne situationer ?

Jeg kommer til at tænke på Serie morderen, Richard Kuklinski
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Kuklinski , der var sendt ud for at
begå et drab.
Han fik fat i den "dødsdømte", der angrede og bad til Gud om at hans liv
skulle skånes.

Kuklinski gav manden en halv time for at se om Gud ville hjælpe ham.
Intervieweren spørger hvad der skete og Kuklinski svarede noget i retning
af:
"There was no God that day "

Hvorfor gør Gud ikke noget ??

Mvh. Jørgen !

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-03-11 18:02

"Jørgen" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> katastrofer at ramme os mennesker ?
>
> Hvordan kan man som Kristen holde troen højt i sådanne situationer ?

Deuteronomy 29:29 29 De skjulte Ting er for HERREN vor Gud, men de åbenbare
er for os og vore Børn evindelig, at vi må lære at handle efter alle denne
Lovs Ord!

der er bare ting vi ikke her kommer til at forstå, men de åbenbare kan vi
forholde os til, men Gud ser det hele som det er, men det betyder ikke at
han er ligeglad, han ønsker alles frelse, men denne verden er nu engang
under forbandelse pga Adams fald

når der sker ulykker i verden, så beder de kristne for dem der er kommet
galt afsted, og beder Gud om at åbne deres hjerter som kom galt afsted for
at Gud må røre deres hjerter og læge dem

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-03-11 18:50

Den 19.03.2011 18:01, skreiv Ole Madsen:

> [...]
> galt afsted, og beder Gud om at åbne deres hjerter som kom galt afsted
> for at Gud må røre deres hjerter og læge dem

Men for kristne, selv å utøve barmhjertighet, det er utenkelig(?)

HM

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-03-11 18:46

Den 19.03.2011 14:59, skreiv Jørgen:
> [...]
>
> Kuklinski gav manden en halv time for at se om Gud ville hjælpe ham.
> Intervieweren spørger hvad der skete og Kuklinski svarede noget i

Nei si det. Du får spørre gud. Noen av dem som kaller seg kristne,
påstår at bibelen gir svar på *alle* vanskelige spørsmål. Jeg tror det
er beste å forsone seg med at at gud ikke gjør moe, verken med
jordskjelv i Japan eller med tinitus i Danmark.

HM

Fra : Sømand1

Dato : 19-03-11 19:55

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> wrote in message
> [...]
> seg med at at gud ikke gjør moe, verken med jordskjelv i Japan eller med

Hvad for en gud snakker du om?

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-03-11 20:26

Den 19.03.2011 19:55, skreiv Sømand1:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> wrote in message

> Hvad for en gud snakker du om?

Et meget bra spørsmål. Deffiner begrepet "gud", og jeg skall gi deg et
pressistsvar.

HM

Fra : Sømand1

Dato : 19-03-11 22:34

> Den 19.03.2011 19:55, skreiv Sømand1:

> Et meget bra spørsmål. Deffiner begrepet "gud", og jeg skall gi deg et
> pressistsvar.

Det er dig som snakker om at spørge en gud, så det må du da selv kunne...og gi et
præcist svar.

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-03-11 23:40

Den 19.03.2011 22:34, skreiv Sømand1:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> wrote in message

> Det er dig som snakker om at spørge en gud, så det må du da selv
> kunne...og gi et præcist svar.

Jeg reffererer til Jørgens gud, - uansett hva meninger han så skulle ha.
Spør ham.

HM

Fra : Patruljen

Dato : 19-03-11 18:04

On 19 Mar., 20:26, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Den 19.03.2011 19:55, skreiv S mand1:

> Et meget bra sp rsm l. Deffiner begrepet "gud", og jeg skall gi deg et
> pressistsvar.
>
> HM-

Det kan han ikke - Mossige. han kan fortælle dig, at det ikke er den
Gud, som mulimerne dyrker. osv.osv. men ellers er han præcist så blank
som Sidney Lee ville være, hvis du stillede ham det samme spørgsmål.

Fra : tkruse

Dato : 19-03-11 20:17

On 19 Mar., 14:59, Jørgen <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Kuklinski gav manden en halv time for at se om Gud ville hj lpe ham.
> Intervieweren sp rger hvad der skete og Kuklinski svarede noget i retning

gud er det at være,,også når du dør
du ENE EN

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-03-11 20:59

Jørgen skrev i

> [...]
>
> Kuklinski gav manden en halv time for at se om Gud ville hjælpe ham.
> Intervieweren spørger hvad der skete og Kuklinski svarede noget i retning

Du har din frie vilje til at hoppe ud fra et højt tårn. Du kan ramme en
uskyldig når du smatter ud på fortovet.

Bibelen forklarer at denne verden, indtil Jesu genkomst, er underlagt
syndens herredømme. Og så længe den er det (det er den fra syndefaldet og
ind til Jesu genkomst) vil der ske både naturkatastrofer og forskellige
menneske skabte katastrofer.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Shapescare

Dato : 20-03-11 11:37

On 19 Mar, 20:59, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> [...]
> syndens herredømme. Og så længe den er det (det er den fra syndefaldet og
> ind til Jesu genkomst) vil der ske både naturkatastrofer og forskellige

Gud er god.
Han vil ikke underlegge oss "syndens herredømme".

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-03-11 19:40

"Shapescare" <farentilmaren@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> menneske skabte katastrofer.

Gud er god.
Han vil ikke underlegge oss "syndens herredømme".
-----------

Jamen, først og fremmest er vi det pga Adams fald, vi har jo alle et ansvar
for hvad vi gør med vores liv, det ansvar slipper du ikke for, du har selv
valget om du vil tro på Gud eller ikke, om du vil i himmelen eller ikke, om
du vil adlyde Guds Ord eller ikke, valget er dit, men så må du også selv
svare for resultatet, så vælg nu rigtigt

KH

Ole

Fra : Shapescare

Dato : 20-03-11 13:54

On 20 Mar, 19:39, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> Gud er god.
> Han vil ikke underlegge oss "syndens herred mme".
> -----------
>
> Jamen, f rst og fremmest er vi det pga Adams fald, vi har jo alle et ansvar
> for hvad vi g r med vores liv, det ansvar slipper du ikke for, du har selv
> valget om du vil tro p Gud eller ikke, om du vil i himmelen eller ikke, om
> du vil adlyde Guds Ord eller ikke, valget er dit, men s m du ogs selv
> svare for resultatet, s v lg nu rigtigt

Gud er god. Han har ikke ansvaret for jordskjelv og tsunamier.

Jeg er ond, for jeg tror feil. Jeg har ansvaret for jordskjelv og
tsunamier.
Jeg har ansvaret for slangen som fristet Eva og Adam. Jeg har ansvaret
for Adam og Evas valg.

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-03-11 21:22

> [...]
> tsunamier.
> Jeg har ansvaret for slangen som fristet Eva og Adam. Jeg har ansvaret

du har selv ansvar for at komme i ret forhold til Gud

KH

Ole

Fra : Shapescare

Dato : 20-03-11 14:28

On 20 Mar, 21:21, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> du har selv ansvar for at komme i ret forhold til Gud

Ja, det har du rett i.
Nå gjelder det for meg å finne ut hvilken gud jeg må "komme i ret
forhold til".

Men mitt forhold til Gud er en bagatell når temaet er Guds forhold til
de millioner av mennesker som lider på grunn av naturkatastrofer, sult
og sykdommer.

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-03-11 22:25

> [...]

Men mitt forhold til Gud er en bagatell når temaet er Guds forhold til
de millioner av mennesker som lider på grunn av naturkatastrofer, sult
---

vi har som mennesker magt til at hjælpe andre mennesker, på den måde elsker
vi vores næste som os selv som Gud har befalet os, vi er Guds hænder og
fødder så at sige når vi rækker ud til en verden der lidder og sulter, sådan
har Gud bestemt det på, men de rbliver også gjort meget arbejde iblandt
mennesker rundt omkring i verden, så det er ikke at der ikke bliver gjort
noget, men det kan jo blive bedre

Ole

Fra : Shapescare

Dato : 20-03-11 15:48

On 20 Mar, 22:25, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> Men mitt forhold til Gud er en bagatell n r temaet er Guds forhold til
> de millioner av mennesker som lider p grunn av naturkatastrofer, sult
> og sykdommer.
> ---
>
> vi har som mennesker magt til at hj lpe andre mennesker, p den m de elsker
> vi vores n ste som os selv som Gud har befalet os, vi er Guds h nder og
> f dder s at sige n r vi r kker ud til en verden der lidder og sulter, s dan
> har Gud bestemt det p , men de rbliver ogs gjort meget arbejde iblandt
> mennesker rundt omkring i verden, s det er ikke at der ikke bliver gjort

Temaet var IKKE "menneskers forhold til de millioner av mennesker som
lider på grunn av naturkatastrofer, sult og sykdommer".

Temaet var GUDS "forhold til de millioner av mennesker som lider på
grunn av naturkatastrofer, sult og sykdommer".

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-03-11 03:54

> [...]

Temaet var GUDS "forhold til de millioner av mennesker som lider på
grunn av naturkatastrofer, sult og sykdommer".

-----

det hænger alligevel sammen, for Gud elsker mennesker, men han bruger os
mennesker , os der vil stille sig til rådighed overfor andre og elske dem
som vores næste.

Gud elsker mennesker og ønsker at alle må komme til erkendelse af sandheden

Ole

Fra : tkruse

Dato : 20-03-11 18:02

On 20 Mar., 20:54, Shapescare <farentilma...@gmail.com> wrote:

> [...]
> tsunamier.
> Jeg har ansvaret for slangen som fristet Eva og Adam. Jeg har ansvaret

næe du er Adam som fik Eva til at sutte på slangens hoved som ligner
en Sveskeblomme
du som opdrager dine børn til ikke at få pis på fingrene
OK det kan være du har ret,,men du er ikke i stand til at overskue det
og det er jo nok sådan at Adam og Eva bor i alting som plus og minus
Jing og Jang
plus søger minus med vældige tordenbrag
og du er den som med dit sind skal skabe balance i det hele
og true stormen til stilhed
og gå en tur på vandet

Fra : Shapescare

Dato : 21-03-11 07:40

On Mar 21, 3:54 am, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> [...]

Temaet var GUDS "forhold til de millioner av mennesker som lider på
grunn av naturkatastrofer, sult og sykdommer".

Forklaringen er: De millioner av mennesker som lider på
grunn av naturkatastrofer, sult og sykdommer, brukes av Gud for at vi
andre skal få vise nestekjærlighet.

Har jeg forstått rett?

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-03-11 15:00

Fra : Shapescare

Dato : 22-03-11 01:38

On Mar 21, 3:00 pm, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> Forklaringen er: De millioner av mennesker som lider p�
> grunn av naturkatastrofer, sult og sykdommer, brukes av Gud for at vi

Dette er ytterst komplisert.

Har Gud i det hele tatt noe forhold til de millioner av mennesker som
lider på grunn av naturkatastrofer, sult og sykdommer?
Eller er Gud likegyldig overfor dem på samme måte som han var
likegyldig overfor dem som ble utsatt for folkemord i Josvabogen?

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-11 10:56

> [...]

Eller er Gud likegyldig overfor dem på samme måte som han var
likegyldig overfor dem som ble utsatt for folkemord i Josvabogen?

----

Gud elsker alle mennesker, men han har overdraget ansvaret til os mennesker
at udøve næstekærlighed

naturkatestrofer sker mange steder på jorden, jeg ved ikke hvorfor og om det
altid har været sådan, men det er vel bare en konsekvens af hvordan tingene
fungere

Det du efterlyser er vel at Gud selv tropper op på jorden og udrydder alt
nød i et nu, men sådan gør han ikke, han bruger mennesker der frivilligt vil
gøre noget for at ændre tingenes forhold

Josvabogen, kan du kome med en reference?

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-11 11:08

Den 22.03.2011 10:56, skreiv Ole Madsen:

> [...]
>
> ----
>
> Gud elsker alle mennesker, men han har overdraget ansvaret til os

Og dette finner du grunnlag for i bibelen. Hvor i bibelen?

> naturkatestrofer sker mange steder på jorden, jeg ved ikke hvorfor og om
> det altid har været sådan, men det er vel bare en konsekvens af hvordan
> tingene fungere

Det er gud som har skapt ordningen.

> Det du efterlyser er vel at Gud selv tropper op på jorden og udrydder
> alt nød i et nu, men sådan gør han ikke,

Det gar alle mennesker som tenker sekv oppdaget. Gud er ingen kjærlig gud.

>han bruger mennesker der
> frivilligt vil gøre noget for at ændre tingenes forhold

Er dette noe du *leser* i bibelen, eller er det noe du are sier?

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-11 12:19

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Og dette finner du grunnlag for i bibelen. Hvor i bibelen?

Jesu bud om at elske vore næste som os selv

> Det er gud som har skapt ordningen.

prøv at hør her, jorden her og nu er ikke et paradis, hvor har du dn fra?
Gud har ikke lovet at livet på jorden skal være et paradis her i livet, det
løfte hører til hinsides

> Det gar alle mennesker som tenker sekv oppdaget. Gud er ingen kjærlig gud.

efter jeg er kommet til tro, kan jeg nu se at Gud flere gange har gjort ting
i mit liv før jeg kom til tro, det samme gælder for dig, du har bare ikke
fået dine øjne åbnet endnu

> Er dette noe du *leser* i bibelen, eller er det noe du are sier?

"tag mit åg på jer, og lær af mig" siger Jesus

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-11 18:07

Den 22.03.2011 12:19, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Jesu bud om at elske vore næste som os selv

Det er jeg klar over.

> prøv at hør her, jorden her og nu er ikke et paradis, hvor har du dn
> fra?

*Venli*gst, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for.

>Gud har ikke lovet at livet på jorden skal være et paradis her i
> livet, det løfte hører til hinsides

Likefullt sies der at (Jesus = gud) har all makt i himmelen og på jorden,-

> efter jeg er kommet til tro, kan jeg nu se at Gud flere gange har gjort
> ting i mit liv før jeg kom til tro, det samme gælder for dig, du har
> bare ikke fået dine øjne åbnet endnu

Dette er en av de påstandene kristne farer med, uten å kunne
sansynliggjøre påstandene troverdige. Jeg vill sterkt ha meg frabett at
mennesker jeg ikke kjenner kommer med påstander om mitt privatliv. Det
har du ikke noe med!

> "tag mit åg på jer, og lær af mig" siger Jesus

Meget "kreativ bibellesning" med andre ord. Det er bare merkelig at de
kristne, nå etter 2000 års øvelse ikke har begynt å praktisere slikt
selv

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-11 18:31

> *Venli*gst, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for.

det gør jeg heller ikke, jeg pointere bare dette lille element

> Likefullt sies der at (Jesus = gud) har all makt i himmelen og på jorden,-

men han tvinger jo heller ikke nogen til at komme til ham, indgriben fra Gud
er person til person

> Meget "kreativ bibellesning" med andre ord. Det er bare merkelig at de
> kristne, nå etter 2000 års øvelse ikke har begynt å praktisere slikt selv

der er mange kristne organisationer der gør meget i de fattige lande,
humanitær arbejde, og mange kristne der giver af deres penge til disse

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-11 19:13

Den 22.03.2011 18:31, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> det gør jeg heller ikke, jeg pointere bare dette lille element

Det er ikke sant.

> men han tvinger jo heller ikke nogen til at komme til ham, indgriben fra
> Gud er person til person

Å? Alle de religiøse predikantene er ikke representanter fra gud? De
lyver med andre ord.

> der er mange kristne organisationer der gør meget i de fattige lande,
> humanitær arbejde, og mange kristne der giver af deres penge til disse

Selv etter 2000 år, er ikke nestekjærligheten implementert i
kristendommen. Det er ingen unskyldning for deg at der er noen andre som
er bedre.

Forresten, hvilken "kristen" sekt er det du tilhører?

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-11 19:29

> Den 22.03.2011 18:31, skreiv Ole Madsen:

> Selv etter 2000 år, er ikke nestekjærligheten implementert i
> kristendommen. Det er ingen unskyldning for deg at der er noen andre som
> er bedre.

det er måske mere dig der ikke kan se det

> Forresten, hvilken "kristen" sekt er det du tilhører?

jeg kommer i folkekirken

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-11 21:12

Den 22.03.2011 19:29, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> det er måske mere dig der ikke kan se det

Nei. Fortell hvordan *din* menighet har implementert kjærlighetsbudet i
menighetens daglige arbeid for *alle* medlemmene i menigheten.

> jeg kommer i folkekirken

Jeg synes at det ikke er svar på spørsmålet.

HM

Fra : Vidal

Dato : 22-03-11 22:11

Den 22-03-2011 21:12, Harald Mossige skrev:

> Nei. Fortell hvordan *din* menighet har implementert kjærlighetsbudet i
> menighetens daglige arbeid for *alle* medlemmene i menigheten.

I kristendommen er det et meningsløst spørgsmål og afspejler
kun din uvidenhed.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Shapescare

Dato : 22-03-11 05:48

On Mar 22, 10:56 am, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> [...]
> nød i et nu, men sådan gør han ikke, han bruger mennesker der frivilligt vil
> gøre noget for at ændre tingenes forhold

Nei, jeg etterlyser et koherent syn på hvem denne "Gud" er.

> Josvabogen, kan du kome med en reference?

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx
Josva 1:
v2 »Min tjener Moses er død. Gå nu over Jordan med hele dette folk
til det land, jeg vil give israelitterne.
v13 »Husk på den befaling, Herrens tjener Moses gav jer. Herren
jeres
Gud skaffer jer nu et sted at bo og giver jer dette land.
Josva 2:
v8 Før mændene gik til ro, kom hun op på taget til dem v9 og sagde:
»Jeg ved, at Herren har givet jer landet. Vi er grebet af rædsel for
jer, ja, alle landets indbyggere skælver i angst for jer.
v24 De sagde til ham: »Herren har givet hele landet i vores hånd, og
alle landets indbyggere skælver i angst for os.«
Josva 3:
v10 Han sagde: »Sådan skal I vide, at den levende Gud er iblandt
jer,
og at han vil drive kana'anæerne, hittitterne, hivvitterne,
perizzitterne, girgashitterne, amoritterne og jebusitterne bort foran
jer:
Josva 6:
v2 Men Herren sagde til Josva: »Se, jeg giver Jeriko og dens konge i
din hånd.
v19 Alt sølv og guld og ting af bronze og jern skal helliges Herren.
Det skal bringes til Herrens skatkammer.«
v21 Med sværdet lagde de band på alle, der var i byen, både mænd og
kvinder, unge og gamle, okser, får og æsler.
Josva 8:
v1 Herren sagde til Josva: »Vær ikke bange, og lad dig ikke skræmme!
Tag hele hæren med dig, og drag op mod Aj! Se, jeg giver Ajs konge,
hans folk, hans by og hans land i din hånd.
v24 Da israelitterne på åben mark havde dræbt alle de indbyggere fra
Aj, som havde forfulgt dem ud i ørkenen, og da alle til sidste mand
var faldet for sværdet, vendte alle israelitterne tilbage til Aj og
huggede indbyggerne ned med sværd. v25 Den dag blev der dræbt i alt
tolv tusind mænd og kvinder, alle indbyggerne i Aj.
Josva 9:
v21 De skal få lov at leve,« sagde de, »men de skal være
brændehuggere og vandbærere for hele menigheden.« Og det blev, som
overhovederne havde sagt.
Josva 10:
v40 Således besejrede Josva hele landet: Bjerglandet, Sydlandet,
Lavlandet og Skråningerne og alle kongerne dér. Der var ingen, der
overlevede; hver levende sjæl lagde han band på, sådan som Herren,
Israels Gud, havde befalet. v41 Josva besejrede dem fra Kadesh-
Barnea
til Gaza, i hele landet Goshen og helt til Gibeon. v42 Alle disse
konger og deres lande undertvang Josva på én gang, for Herren,
Israels
Gud, førte krig for Israel. v43 Så vendte Josva sammen med hele
Israel tilbage til lejren i Gilgal.
Josva 11:
v14 Alt det, israelitterne røvede i disse byer, og dyrene tog de med
sig som krigsbytte. Men alle menneskene huggede de ned med sværd,
indtil de havde udryddet dem; de lod ikke en levende sjæl tilbage.
v15 Det, Herren havde befalet sin tjener Moses, havde Moses befalet
Josva, og det gjorde Josva. Han undlod ikke at gøre noget af det,
Herren havde befalet Moses.
Legg merke til: "Alt det, israelitterne røvede i disse byer.."

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-11 15:29

> [...]
> vil
> gøre noget for at ændre tingenes forhold

Nei, jeg etterlyser et koherent syn på hvem denne "Gud" er.
------

Der står i NT at Jesus er Faderens tolk, dvs, når du ser Jesus, så ser du
Faderen, hvem han er, prøv at læse evangelierne

> [...]

Herren havde befalet Moses.
Legg merke til: "Alt det, israelitterne røvede i disse byer.."

-------

der er en grund til at de skylle rydde landet, og det fordi landet var
bestemt til Israel. Årsagen til at landet var befolket er, at når Gud har
bestemt noget, så er den åndelige mørkeverden altid klar til at gå i vejen
og gøre det besværligt for Guds folk, om det er via menneskers
besværligheder eller andet.

Men det er også klart at de mennesker de levede ilandet må have været særlig
tilbøjelige til at lytte til forkerte impulser, og følge mørkets side siden
de netop var der hvor de var, om det så var med vilje og bevidst ved jeg
ikke, kender ikke så meget til kanaitterne

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-11 19:06

Den 22.03.2011 15:28, skreiv Ole Madsen:

> [...]
> side siden de netop var der hvor de var, om det så var med vilje og
> bevidst ved jeg ikke, kender ikke så meget til kanaitterne

Argumentasjon på same nivå som Terje Henriksen. Jo takk.

HM

Fra : Shapescare

Dato : 22-03-11 15:56

On 22 Mar, 15:28, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> Nei, jeg etterlyser et koherent syn på hvem denne "Gud" er.
> ------
>
> Der står i NT at Jesus er Faderens tolk, dvs, når du ser Jesus, så ser du
> Faderen, hvem han er, prøv at læse evangelierne

Jeg har lest Bibelen.
Spørsmålet er hvilket forhold Gud har til mennesker som lider, og
hvilket syn på Gud dette gir oss.

> [...]
> de netop var der hvor de var, om det så var med vilje og bevidst ved jeg
> ikke, kender ikke så meget til kanaitterne

Har du så mye som ETT sitat fra Josvabogen som sier noe om at de folk
som ble utslettet av Jahve og Josva hadde gjort seg fortjent til
dette?

Legg merke til: "Alt det, israelitterne røvede i disse byer.."
Jeg gjentar: "RØVEDE".
Guds forhold til disse ofre for folkemordet sier oss noe om hvem denne
"Gud" er.

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-03-11 02:01

> [...]

Jeg har lest Bibelen.
Spørsmålet er hvilket forhold Gud har til mennesker som lider, og

---------

jeg syntes vi kører i ring

Har du så mye som ETT sitat fra Josvabogen som sier noe om at de folk
som ble utslettet av Jahve og Josva hadde gjort seg fortjent til
dette?
------------

hvis du nu bruger din fornuft, ville du så mene at Gud ville sige at de
skulle udryddes uden grund?

Legg merke til: "Alt det, israelitterne røvede i disse byer.."
Jeg gjentar: "RØVEDE".
Guds forhold til disse ofre for folkemordet sier oss noe om hvem denne
"Gud" er.

----------

jeg tror mere det du skriver et et billede på hvem du helst vil have at Gud
er på en bestemt måde så du med sindsro kan vælge ham fra istedetfor at
prøve at forstå

iøvrigt, hvis du virkelig ønsker med hjertet at forstå, så ville du nok søge
i bibelkommentarer, fx fra www.e-swórd.net der kan downloades kommentarer
inde i programmet

KH

Ole

Fra : tkruse

Dato : 22-03-11 19:06

On 22 Mar., 11:07, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> [...]
>
> HM

han bruger mennesker der
> frivilligt vil gøre noget for at ændre tingenes forhold
man kan jo ikke bede Gud med hjertet og så derefter være deprimeret
du ændre din sindstilstand når du beder med hjertet,,forvandler,,baner
din vej
og dine ord vil være forbundet med en ånd som skaber glæde i den
tristes hjerte
og spørger han dig hvordan du gjorde det,,så sig
du kan ikke bede Gud med hjertet og så derefter være deprimeret

Fra : Shapescare

Dato : 23-03-11 01:44

On Mar 23, 2:00 am, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> [...]
> dette?
> ------------
>
> hvis du nu bruger din fornuft, ville du så mene at Gud ville sige at de

I Josva fremgår det tydelig at Jahve har grunner for folkemordet.
1: Israelittene skal overta landet som andre mennesker bor på.
2: Israelittene skal RØVE "sølv og guld og ting af bronze og jern" og
husdyr.

> [...]
> er på en bestemt måde så du med sindsro kan vælge ham fra istedetfor at

Jeg har ingen ønsker om hvordan din gud skal være.
Jeg er mer interessert i hvordan din gud ER.

> iøvrigt, hvis du virkelig ønsker med hjertet at forstå, så ville du nok søge
> i bibelkommentarer, fx frawww.e-swórd.net der kan downloades kommentarer
> inde i programmet

Jeg mener at Bibelen gir bedre svar enn bibelokommentarene.
Ikke minst er Bibelen ærligere enn de troendes subjektive tolkninger
av Bibelen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-03-11 11:11

> [...]

1: Israelittene skal overta landet som andre mennesker bor på.
2: Israelittene skal RØVE "sølv og guld og ting af bronze og jern" og

Sammenhæng, ikke bare hvad et vers siger

> [...]

av Bibelen.

Spørsmålet er hvilket forhold Gud har til mennesker som lider, og

jamen dit bibelsyn er jo også subjektivt og derfor være fyldt med fejl

Ole

Fra : Shapescare

Dato : 23-03-11 05:47

On Mar 23, 11:11 am, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> jamen dit bibelsyn er jo ogs subjektivt og derfor v re fyldt med fejl

Det er Gud, ikke jeg, som forteller hvorfor israelittene skal myrde
innbyggerne i Kanaan:

[...]

Kan du vise til sitater fra din gud, eller andre autoriteter i
Bibelen, som antyder at innbyggerne i Kana'an hadde gjort seg fortjent
til å bli myrdet, eller at Gud IKKE var likegyldig til dem som bodde
der? Det vil jeg gjerne se.

Slik jeg tolker deg, er det ikke bare din guds mening, men også din
mening, at folkemordet i Kana'an var helt OK.

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-03-11 21:25

[...]

--------------

Her er hvad en ven af mig skrev i et forum ejg er medlem af:

Two reasons I can think of:

1) The Canaanites were completely morally depraved. They were on a path of
self-destruction

Gen 15:16 In the fourth generation your descendants will come back here, for
the sin of the Amorites has not yet reached its full measure.

Now their sin had reached its full measure and there was no hope of
redemption for them.

2) There were also the Nephilim in the land (Num. 13:33), whom God sent the
flood of Noah to destroy because as the offspring of human women and fallen
angels, they were corrupting the human gene pool. God didn't want the
Israelites to intermarry with them.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-03-11 22:47

Den 23.03.2011 21:25, skreiv Ole Madsen:

> [...]
> mening, at folkemordet i Kana'an var helt OK.
>
> --------------
>
> Her er hvad en ven af mig skrev i et forum ejg er medlem af:

<klipp>

Du er for feig til å fortelle hvilken sekt du tilhører.
Du er for feigtil å fortelle hvilken gruppe du snakker om.
Du er for feig til å danne deg noen selvstendig begrunnet mening.

Dersom du hadde oppgitt skriftstedene på dansk(norsk) så hadde jeg slått
opp og lest selv, men interessen er for liten til å søke selv.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-03-11 09:40

> <klipp>
>
> Du er for feig til å fortelle hvilken sekt du tilhører.

jeg komme ikke i en sekt, men i folkekirken

> Du er for feigtil å fortelle hvilken gruppe du snakker om.
> Du er for feig til å danne deg noen selvstendig begrunnet mening.

er det så forkert at rådspørge sig med andre?

> Dersom du hadde oppgitt skriftstedene på dansk(norsk) så hadde jeg slått
> opp og lest selv, men interessen er for liten til å søke selv.

jeg kan ikke alle skriftsteder, det ville jo kræve at jeg læste hele bibelen
igennem for at finde den, men når jeg ikke præcist ved hvad jeg skal søge
eftter, så må jeg jo bede om andres hjælp, er det så forfærdeligt?

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-03-11 11:21

Den 24.03.2011 09:39, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> jeg komme ikke i en sekt, men i folkekirken

Vell er folkekirken vid, men du tilhører så absolutt et "karismatisk"
del av den.

> er det så forkert at rådspørge sig med andre?

Nei. Men det er galt å ikke ha noen selvstendig mening.

> [...]
> bibelen igennem for at finde den, men når jeg ikke præcist ved hvad jeg
> skal søge eftter, så må jeg jo bede om andres hjælp, er det så

Værdensrekorden i bibellesing er 80 timer. Med en halv times bibellesing
hver dag , skulle du komme igjennom den på 160 dager, eller skall vi si
et år for å vise vellvilje?

Før du går ut som misjonær på nettet, bør du i all anstendighetens navn
gjøre deg kjent med hele bibelen, slik at du ikke bommer på slike
tekster som josvaboken.

Og så, dersom du vill tilhøre folkekirken, så bør du skaffe deg
rådgivere som kjenner folkekirkens trosgrundlag.

Forresten, før du slenge ut bibelsteder som henvisninger i en diskusjon,
bør du lese igjennom tekstene selv. Du bøt alltid reine med at andre
fusker like mye som du fusker selv.

GM

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-03-11 12:02

> Vell er folkekirken vid, men du tilhører så absolutt et "karismatisk" del
> av den.

det kan der være noget om

> Nei. Men det er galt å ikke ha noen selvstendig mening.

jamen jeg bringer jo ikke noget jeg ikke før har sagt, den note jeg kom med
fra en anden gav bare forklareingen ud fra bibelen, som jeg er enig i

> Værdensrekorden i bibellesing er 80 timer. Med en halv times bibellesing
> hver dag , skulle du komme igjennom den på 160 dager, eller skall vi si et
> år for å vise vellvilje?

nu har jeg altså også andre ting at lave, så beklager

> Før du går ut som misjonær på nettet, bør du i all anstendighetens navn
> gjøre deg kjent med hele bibelen, slik at du ikke bommer på slike tekster
> som josvaboken.

der er bare det, at det kræver at du ikke bare kender enkelthederne i
josvabogen for at udtale dig om denne, du bør som du selv siger kende hele
bibelen, men jeg kan altså ikke huske det hele i deres enkeltheder

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-03-11 14:03

Den 24.03.2011 12:01, skreiv Ole Madsen:

> [...]
>
> jamen jeg bringer jo ikke noget jeg ikke før har sagt, den note jeg kom
> med fra en anden gav bare forklareingen ud fra bibelen, som jeg er enig i

Du er enig i de deler av bibelen du har forklart at du ikke kjenner.
Nåja. Det synes være en kristen dyd, å være uenig i bøker man ikke har lest.

> nu har jeg altså også andre ting at lave, så beklager

Så synes jeg at du skall ta konsekvensene; ikke uttale deg om innholdet
av de delene av bibelen du ikke kjenner,

> der er bare det, at det kræver at du ikke bare kender enkelthederne i
> josvabogen for at udtale dig om denne, du bør som du selv siger kende
> hele bibelen, men jeg kan altså ikke huske det hele i deres enkeltheder

Det har jeg ikke sakt. Josvaboken skall bedømmes som et av heltediktene
i bibelen. Et selvstendig diktverk som de kristne forsøker å gjøre til
mer en det det er ment å være: et eventyr.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-03-11 14:17

> Den 24.03.2011 12:01, skreiv Ole Madsen:

> Du er enig i de deler av bibelen du har forklart at du ikke kjenner. Nåja.
> Det synes være en kristen dyd, å være uenig i bøker man ikke har lest.

jeg har læst dem , men kan ikke huske hvor de står

men jeg tror bare jeg holder her

hav en god dag

KH

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-03-11 11:14

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i meddelelsen

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> jeg har læst dem , men kan ikke huske hvor de står

> [...]

* Denne hellige lektie skrives i Femte Mosebog: Moses sagde til Israels
folk: »Når du kommer ind i det land, som Herren din Gud vil give dig, må du
ikke lægge dig efter at gøre de afskyelige ting, som folkene dér gør. Hos
dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem
ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager
varsler, ingen, der bruger magi, ingen, der udtaler besværgelser, spørger
dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde. Herren
afskyr enhver, som gør den slags, og på grund af den slags afskyeligheder
vil Herren din Gud drive folkene bort foran dig; udadlelig skal du være over
for Herren din Gud. De folk, du skal fordrive, lytter til dem, der driver
trolddom eller spådomskunst; men det har Herren din Gud ikke givet dig lov
til. Herren din Gud vil af din midte lade en profet som mig fremstå for dig,
en af dine egne; ham skal I adlyde.« 5 Mos 18,9-15

dette belyser også hvorfor folk skulle ud af landet

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-03-11 15:56

Den 27.03.2011 12:13, skreiv Ole Madsen:

> [...]
> I adlyde.« 5 Mos 18,9-15
>
> dette belyser også hvorfor folk skulle ud af landet

Jeg skjønner, du bruker "Terje Henriksen"-logikk.

Igjen: Fortell oss hvilken sekt du tilhører. Den "læren" d tror på
tilhører ikke den danske folkekirken, men den kommer fra bibelbeltet i USA.

Vi liker ikke mennesker som lyver.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-03-11 16:27

> Den 27.03.2011 12:13, skreiv Ole Madsen:
>
> Jeg skjønner, du bruker "Terje Henriksen"-logikk.

hvad med at læse i bibelen istedetfor det pjat

> Igjen: Fortell oss hvilken sekt du tilhører. Den "læren" d tror på
> tilhører ikke den danske folkekirken, men den kommer fra bibelbeltet i
> USA.

hvad med at prøve at læse i bibelen istedetfor, og lær den at kende, og
måske lade bibelen tale for sig selv på dens egen betingelser, dvs lade
skrift tolke skrift

> Vi liker ikke mennesker som lyver.

eller folk der altid er efter andre mennesker uden grund

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-03-11 16:59

Den 27.03.2011 17:26, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> hvad med at læse i bibelen istedetfor det pjat

Jeg *har* lest *hele* bibelen; bibelen har så mye makt over mange
mennesker at det er nødvendig å kjenne til bibelens innhold.

"Terje Henriksenlogikken" er uavhengig av bibellesingen.

> hvad med at prøve at læse i bibelen istedetfor, og lær den at kende, og
> måske lade bibelen tale for sig selv på dens egen betingelser, dvs lade
> skrift tolke skrift

Nu provoserer du kraftig. Du er direkte frekk når du anbefaler andre å
lese bibelen siden du selv vegrer deg for å lese samme boken på grund av
"liten tid".

Jeg er meget interessert i å vite hvilken sekt du tilhører. Jeg skjønner
at di ikke tørr fortelle det.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-03-11 17:17

> [...]
>
> Nu provoserer du kraftig. Du er direkte frekk når du anbefaler andre å
> lese bibelen siden du selv vegrer deg for å lese samme boken på grund av

du taler uden dsammenhæng, jeg læser også bibelen, men jeg har ikke tid lige
nu til at læse hele josvabogen igennem, tag lige at forstå den sammenhæng
man udtaler sig i, istedetfor det der med at tage enkeltheder ud og blæse
det op til noget det ikke er

> Jeg er meget interessert i å vite hvilken sekt du tilhører. Jeg skjønner
> at di ikke tørr fortelle det.

folkekirken, beklager, ikke en sekt

men jeg holder her med dig, man kommer ikke nogen vegne med dig, sørgeligt

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-03-11 19:35

Den 27.03.2011 18:17, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> du taler uden dsammenhæng, jeg læser også bibelen, men jeg har ikke tid
> lige nu til at læse hele josvabogen igennem,

Nei, men du har tid til å besvare uten å ha lest, - eller å late en
amerikansk venn som tilhører "en annen sekt" svare for deg.

> tag lige at forstå den
> sammenhæng man udtaler sig i,

Jeg skjønner.

> istedetfor det der med at tage enkeltheder
> ud og blæse det op til noget det ikke er

Ja, du missliker at andre leser bibelen forskjellig fra deg selv

> folkekirken, beklager,

Jaja. Villyen forteller at han tilhører folkekirken

HM

Fra : Shapescare

Dato : 24-03-11 16:11

On 23 Mar, 21:25, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> [...]
>
> Kan du vise til sitater fra din gud, eller andre autoriteter i
> Bibelen, som antyder at innbyggerne i Kana'an hadde gjort seg fortjent
> til bli myrdet, eller at Gud IKKE var likegyldig til dem som bodde
> der? Det vil jeg gjerne se.
>
> Slik jeg tolker deg, er det ikke bare din guds mening, men ogs din
> mening, at folkemordet i Kana'an var helt OK.
>
> --------------
>
> Her er hvad en ven af mig skrev i et forum ejg er medlem af:
>
> Two reasons I can think of:
>
> 1) The Canaanites were completely morally depraved. They were on a path of

Sitatet under viser kun til amorittene

> [...]
> the sin of the Amorites has not yet reached its full measure.
>
> Now their sin had reached its full measure and there was no hope of

Som forutsagt ......

> [...]
> flood of Noah to destroy because as the offspring of human women and fallen
> angels, they were corrupting the human gene pool. God didn't want the

Rasehygiene?

Numbers betyr på dansk Fjerde Mosebog, og dette er hva som står på
dansk: "v33 Ja, vi har set kæmper dér – Anak-sønnerne hører til
kæmperne – så vi var som græshopper i vores egne øjne; det var vi også
i deres øjne!«"

Disse sitatene du her viser til, på engelsk, forteller meg at du er
like likegyldig til folkene som bodde i Kanaan som din gud var.

La meg til slutt sammenholde dine bibelsitater med mine bibelsitater,
for deretter å vurdere hvilke av dem som sier noe om motivasjonen for
folkemordet i Kanaan.

Dine:
v16 Først i det fjerde slægtled skal de vende tilbage hertil, for
målet for amoritternes synd er endnu ikke fuldt.«
http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=1Mos&id=1&chapter=15b&order=1Mos15&bookpos=1&highlight=vende
tilbage hertil, for m%C3%A5let

v33 Ja, vi har set kæmper dér – Anak-sønnerne hører til kæmperne – så
vi var som græshopper i vores egne øjne; det var vi også i deres
øjne!«
http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=4Mos&id=1&chapter=13b&order=4Mos13&bookpos=4&highlight=s%C3%A5
vi var som gr%C3%A6shopper

Mine:
[...]

I Josva sier Gud direkte hvorfor israelittene skal myrde folkene som
bor i Kanaan. Dette gjentas, og det er INGEN selvmotsigelser i
Josvabogens gjengivelse av Guds ordre.

I Første Mosebok (Genesis) og Fjerde Mosebok (Numbers) er sitatene
løsrevne og sier ikke noe om motivasjon.
Hvis man LIKEVEL skal tolke disse to løsrevne sitatene som motivasjon
for folkemordet i Josvabogen, må man akseptere at spedbarn fortjener å
dø for deres foreldres synder og at folkemord er OK dersom man myrder
folk som er genetisk mindreverdige ("Untermenschen").