Kammusling
Fra : Grethe Hoff

Dato : 18-03-11 20:55

Hei.
Jeg har kjøpt kammuslinger uten å vite hvordan den bør/må/skal tilberedes.
Noe vet jeg...den skal kun svitsjes i pannen med et dryss revet citronskall.
Men er det andre måter å tilberede dem på? Jeg har også kjøpt en tangsalat
til, noe skarp på smak.
Alle ideer mottas med takk.

Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Max

Dato : 18-03-11 21:01

Hej Grethe

> Alle ideer mottas med takk.

Stegt på panden sammen med fintrevene gullerødder
og porrer der også steges på panden.

Max

Fra : Aksel

Dato : 19-03-11 17:14

> Hej Grethe

> Stegt på panden sammen med fintrevene gullerødder
> og porrer der også steges på panden.

Jo, tilbehøret er korrekt, men muslingerne skal kun "dampes" i hvidvin på
panden.
Mvh
Aksel

Dejligt at have nordmænd M/K i Danmark.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 19-03-11 21:12

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo, tilbehøret er korrekt, men muslingerne skal kun "dampes" i hvidvin på
> [...]

Hvitvin var også i mine tanker. Så jeg krydret med revet sitronskall, en
smule salt og pepper, en touch av hvitløk...og til slutt en slant hvitvin.
Jeg har en tendens til å kombinere og gå egne veier...;)
Neste gang skal jeg forsøke med dill istedet for sitronskall....Hvem vet. :)

Jeg er fremdeles norsk i Danmark og har det helt utmerket her i Midt-Jylland
tett på Vesterhavet! ;)

Grethe

Fra : Vidal

Dato : 21-03-11 13:47

Den 18-03-2011 21:01, Max skrev:
> Hej Grethe

> Stegt på panden sammen med fintrevene gullerødder
> og porrer der også steges på panden.

Hvis man vil have en lidt kraftigere smag, steg i olie
med røget paprika og kog af med en smule japansk soya.

--
Vidal

Fra : Krabsen

Dato : 19-03-11 17:15

Den 18-03-2011 20:54, Grethe Hoff skrev:
> [...]
> Men er det andre måter å tilberede dem på? Jeg har også kjøpt en tangsalat

Vores hofversion er 'aspargesfrikasse' med hønse/citronsauce og de
ristede kammuslinger..

Fra : Grethe Hoff

Dato : 20-03-11 12:29

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Noe vet jeg...den skal kun svitsjes i pannen med et dryss revet
> citronskall. Men er det andre måter å tilberede dem på? Jeg har også kjøpt

.....og så ble jeg matforgiftet! Ikke første gang, men like *shit* er det. :(
Det smakte godt, men det blir nok en stund til jeg spiser muslinger igjen.
;)
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-03-11 12:41

Den 20-03-2011 12:28, Grethe Hoff skrev:
> ....og så ble jeg matforgiftet! Ikke første gang, men like*shit* er det.:(
> Det smakte godt, men det blir nok en stund til jeg spiser muslinger igjen.

hvordan h......?

de er kogte, ingen åbne ned i gryden, og ingen lukkede ud af gryden.
- det er vel den sikreste friske spise man kan indtage?

//finn

Fra : Grethe Hoff

Dato : 20-03-11 15:08

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> hvordan h......?
>
> de er kogte, ingen åbne ned i gryden, og ingen lukkede ud af gryden.
> - det er vel den sikreste friske spise man kan indtage?
>
> //finn

Jeg kjøpte kun kjøttet...hadde det vært med skjellet, ville jeg nok ha sett
at et ikke lukket/åpnet seg. Så du har rett i at det er det sikreste spise.
En lærepenge! ;)
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-11 21:49

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
4d85e7ac$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> hvordan h......?
>
> de er kogte, ingen åbne ned i gryden, og ingen lukkede ud af gryden.
> - det er vel den sikreste friske spise man kan indtage?

Tråden omhandler kammuslinger. Ved du overhovedet, hvad en kammusling er, og
hvordan den normalt tilberedes?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : cykelsmeden

Dato : 25-03-11 21:05

Den 21-03-2011 21:49, Jens Bruun skrev:
> Tråden omhandler kammuslinger. Ved du overhovedet, hvad en kammusling er, og
> hvordan den normalt tilberedes?
lykke er at være normal!

det normale har heldigvis vide grænser.

og ja -
jeg har også periodisk købt frosne kammuslinger og tilberedt direkte på
panden.
Men det er muslinger, og de fås også ferske, og kan tilberedes som sådanne.

//finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-03-11 15:39

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
4d8cf532$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Men det er muslinger, og de fås også ferske, og kan tilberedes som
> sådanne.

Hvor kan man købe ferske kammuslinger i skal?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-03-11 19:16

Den 26-03-2011 15:38, Jens Bruun skrev:
> cykelsmeden<news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> 4d8cf532$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvor kan man købe ferske kammuslinger i skal?

hos fiskemanden!
iøvrigt er de også fortræffelige rå, med en dryp lemonsaft - ligesom
østers (som også er en art muslinger!)

men de skal være helt lukkede inden man åbner dem.

//finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-11 16:25

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
4d8e2d2e$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> hos fiskemanden!

Hvilken fiskemand? Jeg har længe eftersøgt ferske kammuslinger i skal, men
har aldrig set dem solgt i detailledet.

> men de skal være helt lukkede inden man åbner dem.

Smart. Mine muslinger er nu altid halvåbne, inden jeg lukker dem helt op.
Faktisk har jeg hørt, at man kan blive hundesyg, hvis man spiser tilberedte
blåmuslinger, der er helt lukkede, inden man åbner dem. Men du og jeg
foretrækker åbenbart vores muslinger på forskellig måde, ligesom vi
tydeligvis ikke frekventerer den samme fiskemand.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 27-03-11 16:44

Hej Jen

Jeg ser dem til tider i Metro i Århus og så er der en
fiskebutik i Hjørring der hedder Fisk er godt, de
tilstræber også at have dem.

Men da det ofte drejer sig om danske muslinger,
ja så er tilførslen til markedet ikke særlig stabil.

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-11 16:49

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
4d8f5b51$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg ser dem til tider i Metro i Århus og så er der en
> fiskebutik i Hjørring der hedder Fisk er godt, de
> tilstræber også at have dem.

Bor på djævleøen, så jeg må vist prøve min lokale Metro lidt oftere, selvom
jeg aldrig har set dem dér.

> Men da det ofte drejer sig om danske muslinger,
> ja så er tilførslen til markedet ikke særlig stabil.

Danske kammuslinger? Hvor pokker "høster" man dem? Jeg ved, de findes i
norske fjorde, men anede ikke, vi havde dem i danske farvande.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 27-03-11 19:51

Hej Jens

> Bor på djævleøen, så jeg må vist prøve min lokale Metro lidt oftere,
> selvom jeg aldrig har set dem dér.

Jeg kender kun dem i Ballerup og Århus, og det forekommer mig at
fiskeafdelingen i Århus er noget mere udbygget end den i Ballerup.

> Danske kammuslinger? Hvor pokker "høster" man dem? Jeg ved, de findes
> i norske fjorde, men anede ikke, vi havde dem i danske farvande.

Kammuslinger findes over hele jorden, der findes en del arter. De
største og fineste er vidst dem fra arktis, bl.a. Grønland, det er til
gengæld også dem der vokser langsomst. De bruger 10 år om at
nå den størrelse de skal have for at måtte fanges.

I danmark tror jeg de fanges som bifangst ved forskellige andre
former for trawlfangst. Så vidt jeg husker, ja så spiser man noget
mere af dyret når man har adgang til dem levende, nemlig den
lukkemuskel vi normalt ser, og så tungen, eventuelle æg og sæd.

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-03-11 14:23

Den 27-03-2011 17:44, Max skrev:
> og så er der en
> fiskebutik i Hjørring der hedder Fisk er godt, de
> tilstræber også at have dem.
yeps!
har også set dem i Hune

> Men da det ofte drejer sig om danske muslinger,
> ja så er tilførslen til markedet ikke særlig stabil.
yeps desværre

//finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-03-11 14:22

Den 27-03-2011 17:24, Jens Bruun skrev:
> [...]
> blåmuslinger, der er helt lukkede, inden man åbner dem. Men du og jeg
> foretrækker åbenbart vores muslinger på forskellig måde, ligesom vi
hvis du lige læser min kommentar, inden du gyder din sarkasme, vil du se
at jeg pointerer at RÅ muslinger skal være lukkede inden de åbnes,
alternativt smides i en gryde. Dette for at sikre at den er levende.
Hvis de ikke lukker ved let slag, er de døde, og altså en risiko

Som det også fremgår af tråden, skal kogte være åbne, men den situation
når man jo ikke med ferske rå østers eller [kam]muslinger!

//finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-11 21:53

Grethe Hoff <grethe---@ceroy.dk> skrev i meddelelsen
4d85e4df$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> ....og så ble jeg matforgiftet! Ikke første gang, men like *shit* er
> det. :( Det smakte godt, men det blir nok en stund til jeg spiser
> muslinger igjen. ;)

Øv. Her i husholdningen står den rigtigt ofte på kammusling, og vi har
ALDRIG oplevet madforgiftning på dén konto. Er du sikker på, det ikke var
noget andet, der var problemet?

Var der tale om friske eller frosne kammuslinger? Jeg køber normalt kun
ferske kammuslinger, og lugter til dem inden tilberedning. Som oftest smager
jeg også på dem, inden de ryger på panden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-11 21:48

Grethe Hoff <grethe---@ceroy.dk> skrev i meddelelsen
4d83b871$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Alle ideer mottas med takk.

Jeg steger dem i smør på en varm pande. De skal have farve, men må under
ingen omstændigheder gennemsteges. Jeg kan finde på at servere dem med
smørstegte asparges - evt. omviklet med lidt god bacon. En frisklavet
hollandaise på lime er aldrig af vejen

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 22-03-11 22:40

> [...]
> ingen omstændigheder gennemsteges. Jeg kan finde på at servere dem med
> smørstegte asparges - evt. omviklet med lidt god bacon. En frisklavet

Godt nok, Jens! Ideen med lime i hollandaise'n høres også fristende ut!
Og for å svare på din annen melding, det var friske kammuslinger, men selv
på de fineste resaturanter kan du være uheldig.....erfaring!
Men det skremmer meg likevel ikke, det blir nok kammuslinger igjen...før
eller siden!
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK