Udskiftning af vandsmurt gummileje i lejeb~
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-11 14:31

Jeg skal have skiftet det lejet i lejebukken
Båden er en Jeanneau so35. Kan det passe at det vandsmurte gummileje
består udelukkende af gummi og ikke indbygget i en broncebøsning?
Uniddelbart ser det sådan ud. Gummilejet har en krave på ca. 5 mm på
propelsiden og på hver side af lejebukken er en lille kunststof skrue
der er skruet ind mod gummilejet.

mvh

Henning Andersen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-11 09:48

Der findes forskellige måder at fastgøre det vandsmurte leje på.
På nogle er det presset ind i bøsningen og låst med pinolskruer i
siderne. I andre er der lavet gevind således at lejet skal udtage ved
at dreje endebøsningen, der er låst kontra, og når en hagenøgle
monteres, virker endebøsningen som en udtrækker.
Andre er limet i o.s.v.

Ja lejebøsninger fremstilles både i bronze/messing, plast og fiber.
Den gamle skæres langsgående igennem efter at skruerne i siderne er
fjernet.
Hullet i akselbæreren renses grrundigt.
Hvis det nye leje, der skal monteres, er af bronze/messing køles det
ned i en dybfryser og akselbæreren opvarmes med en varmepistol,
hvorefter isættelsen skal foregå hurtigt.
Er lejet af plast eller fiber limes den i med epoxylim. overfladerne
svitses med en gasflamme (hastighed 30 - 40 cm/s) for at oxydere
overfladen for bedre vedhæftning.
Kan man lave et trykværktøj, vil isættelsen blive lettet meget.

Mvh/Harding

Fra : Henning A

Dato : 18-03-11 17:17

Den 18-03-11 16:47, Harding E. Larsen skrev:
> Der findes forskellige måder at fastgøre det vandsmurte leje på.
> På nogle er det presset ind i bøsningen og låst med pinolskruer i
> siderne. I andre er der lavet gevind således at lejet skal udtage ved
Tak for Info

Lejet en nu pillet ud. Det er samme materiale hele vejen igennem.
Det var ikke limet, så det var tilsyneladende de 2 plastskuer der holdte
lejet ved at blive skruet ind i dertil indrette huller i lejet.

Jeg kan ikke finde tilsvarende leje i diverse kataloger. Hvor mon et
sådan kan skaffes.( Ø35 mm)

mvh
Henning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-11 10:25

Prøv at se i kataloget fra Nautisk Udstyr på side 376.

Mvh/Harding

Fra : Henning A

Dato : 18-03-11 20:59

Tak for info.

Jeg har desværre ikke kataloget, men søgt på deres online-shop uden
resultat.
Har fundet et billede på en engelsk side
http://www.iogh.dk/cb.jpg (all rubber)
Dimension 25mm * 36mm * 75mm

Det ser ud til at lejet primært anvendes på Beneteau og Jeanneau

mvh

Henning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-11 01:59

Du kan se de typer der tilbydes i Nautisk Udstyrs katalog her og på de
følgende sider:

http://www.nautisk.dk/category/motor-tilbehoer-176/page/6/

Det er typer hvor gummilejet er vulkaniseret ind i hhv fiberrør eller
bronzerør.
De leveres til aksler i mm og stævnrør i tommer, aksler i mm og
stævnrør i mm, aksler i tommer og stævnrør i tommer.
Fibertypen er at foretrække for at undgå korrosion i lejebukken.

Skal det være en type af gummi alene som du viser i linket er det nok
bedst at kontakte bådimportøren, for at få en original reservedel.

Mvh/Harding

Fra : Henning A

Dato : 19-03-11 17:07

Tak igen

Normalt er originaldele forholdsvis dyre men lejet er nu fundet og
bestilt ved Jeanneauparts.com - pris 8,90€ + 2 stk nylonskruer til 0,4

mvh

Henning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-11 12:19

Det må man sige, en pris noget fra de andre bådudstyrsforhandleres
priser.
God fornøjelse med projektet.

Mvh/Harding