100% height på tabel/div i Internet Explor~
Fra : Benny Nissen

Dato : 19-03-11 07:28

Hej

Jeg har et site pcrypt.org hvor jeg gerne vil udnytte højden med
en tabel (ved godt det er en gammel måde at gøre det på).

Det virker ikke i IE (7 til 9) da IE sætter højden til for meget
så der fremkommer en scroll bar. Ser ud som om den løbende
forøger højden afhængigt af indholdet selv om indholdet ikke
udfylder højden (beregningsfejl). Se evt. pcrypt.dk.

Det ser ud som om det virker uden DOCTYPE (quirk mode), men alle
typer DOCTYPE fremprovokerer fejlen

Se evt følgende testsider

http://pcrypt.dk/test1.htm
http://pcrypt.dk/test2.htm
http://pcrypt.dk/test3.htm

Er der en måde for at få IE til at opfører sig som de andre
browsere samtidig med at man har en DOCTYPE?

På forhånd tak for alle besvarelser!

Benny

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-03-11 07:47

Det ser umiddelbart ud til at test3 virker i IE9 - men hvad med 7
og 8?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-03-11 10:33

Følgende er skrevet af Benny Nissen:
> [...]
> http://pcrypt.dk/test3.htm
>
> Er der en måde for at få IE til at opfører sig som de andre
> browsere samtidig med at man har en DOCTYPE?

body har altid 100% højde, uanset hvad du angiver, både i HTML og CSS.
Desuden tager alle andre elementer generelt, højde efter det du putter
i dem.
Så det du vil, kan kun lade sig gøre med absolut positionerede
elementer, som er de eneste du selv kan sætte højde på. Se evt.
http://bbsorensen.com/test/layout/abspos/
Det virker i rigtige browsere. I IE er det kun 8'eren (har ikke testet
i IE 9 - gider ikke IE) - 7'eren skal have specielle hacks, for at
forstå absolut positionerede, men det kan formentlig lade sig gøre.

At undlade doctype, er det samme som at lade browserne gætte sig til
hvad du mener. Måske gætter de rigtigt - gør de også det i næste
version?

Tabeller er til tabulære data - ikke layout.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-03-11 06:31

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> hvad du mener. Måske gætter de rigtigt - gør de også det i næste
> version?
>
> Tabeller er til tabulære data - ikke layout.

Er sådan set enig med dig langt hen af vejen. Har bare følelsen af at den
primære årsag til at man opgav tabeller til design er fordi IE håndterer
denne standard anderledes end andre. Der er ingen logisk grund til
hvorfor tabeller ikke skulle kunne anvendes til design hvis ellers det
blev håndteret ens af browsere.

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-03-11 06:34

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Tak for et godt eksempel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-11 07:18

Benny Nissen skrev:

> [...]
> denne standard anderledes end andre. Der er ingen logisk grund til
> hvorfor tabeller ikke skulle kunne anvendes til design hvis ellers det

Der er en meget logisk grund: Det er meget mere fleksibelt
at lave layout med CSS og div-bokse og andre elementer i
stedet for tabeller. Man kan styre layoutet meget mere
præcist, og har mange flere egenskaber at gøre godt med.

Samtidig bliver koden meget mere overskuelig, så det er
lettere at vedligeholde den.

Hvis du ser nogle af de mere avancerede sider fra sidste
årtusinde, vil du se, at de indeholder tabeller i tabeller i
tabeller osv. for at kunne placere elementerne på siden som
ønsket. Det er meget svært at vedligeholde den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-03-11 10:46

> [...]
> denne standard anderledes end andre. Der er ingen logisk grund til
> hvorfor tabeller ikke skulle kunne anvendes til design hvis ellers det

Standarderne er ikke skrevet for at tage hensyn til IE.
De er skrevet for at gøre arbejdet lettere, og have nogle ensartede
retningslinier at holde sig til - både os der skriver hjemmesider, og
dem der programmerer browsere.
Vist kan det lade sig gøre, at designe sit layout med tabeller. Det er
bare ikke hensigtsmæssigt hverken på den korte eller den lange bane, og
det er faktisk både nemmere (når man først har lært det) og giver flere
muligheder, med CSS.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-03-11 10:38

Hej Benny,
"Benny Nissen" skrev...
> [...]
>
> http://pcrypt.dk/test1.htm
>
> Er der en måde for at få IE til at opfører sig som de andre
> browsere samtidig med at man har en DOCTYPE?

Ja! Hvis vi koncentrerer os om ovenstående side (har bevidst udeladt de
andre, da de ikke validerer), så er der 2 muligheder...:

1) Du fjerner >height:100%< fra din <tr> eller <td>.
2) Du sætter margin og padding til 0 (nul) på tr og td som udgangspunkt (det
eliminerer alle browseres default-margin + -padding).

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-03-11 22:03

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> 2) Du sætter margin og padding til 0 (nul) på tr og td som udgangspunkt (det
> eliminerer alle browseres default-margin + -padding).

Tak for svaret. Det virkede hvis jeg fjernede height 100%. Men nu ser jeg en
anden underlig opførelse i IE (prøver bare at forstå det).

Hvis jeg indsætter en tabel inden i en td og beder den om at fylde 100% fylder
den bestemt ikke hele kolonnen ud:

Se eksempel her: http://pcrypt.dk/test1.htm

Det virker igen fint i alle andre browsere end IE

Nogen forklaring?

På forhånd tak
Benny

NB: Har valideret det