linke til andre sider...
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 18-03-11 07:27

hej.

jeg har et lille firma hvor jeg sælger brugte mobiltelefoner.

jeg kunne godt tænke mig at folk kunne downloade de forskellige manualer fra
min side.

manualerne ligger online ved nokia.

nokia har ikke svaret på min henvendelse for 2 måneder siden.

jeg vil enten hente dem ned og ligge dem på min side eller lave et dybt link
så folk henter de, direkte på nokia+ s side.

ved godt at det at de ikke har svaret ikke er lig med et ja:)

men må jeg nogen af delene?

det drejer sig om ganske almindelige originale brugte nokia telefoner jeg
sælger.

Nikolai R. Jensen
www.altimobiler.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-11 10:24

Nikolai R. Jensen skrev:

> [...]

> så folk henter de, direkte på nokia+ s side.

> ved godt at det at de ikke har svaret ikke er lig med et ja:)

Det er lig med et nej.

> men må jeg nogen af delene?

Du må i hvert fald ikke hente filerne og lægge på din egen side.
Det er uanset hvem du er og hvorfor du vil gøre det.

> det drejer sig om ganske almindelige originale brugte nokia telefoner jeg
> sælger.

Du kan linke til Nokias sider, men Nokia kan måske finde på at
spærre for adgangen til netop links fra din hjemmeside eller
måske endda links udefra generelt.

--
Bertel

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-03-11 14:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du kan linke til Nokias sider, men Nokia kan måske finde på at
> spærre for adgangen til netop links fra din hjemmeside eller
> måske endda links udefra generelt.

Et request bærer ingen information om hvilken hjemmeside eller anden
kilde til kendskab om adressen stammer - 'links fra hjemmeside' er at
vrøvleord i webserver responsemæssig forstand.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-11 15:47

Benny Andersen skrev:

> Et request bærer ingen information om hvilken hjemmeside eller anden
> kilde til kendskab om adressen stammer -

Jeg kan nemt sætte en hjemmeside op hvor interne links kun virker
hvis der er klikket på min egen hjemmeside. Dertil kræves ikke
noget kendskab til hvorfra der klikkes.

--
Bertel

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-03-11 17:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kan nemt sætte en hjemmeside op hvor interne links kun virker
> hvis der er klikket på min egen hjemmeside. Dertil kræves ikke
> noget kendskab til hvorfra der klikkes.

Jeg synes du snakker uden min påstand ved at komme ind på interne links
- og ja - vi er enige om at 'en webside' kan interface sine resourcer.

Den påstand jeg opstiller er:

Der er intet, http protokolmæssigt der hedder:

GET resource-som-jeg-har-fået-fra-site-xxxx

men blot dette:

GET resource

sagt på en anden måde - det browsende individ er indentificeret - ikke
hvorvidt dennes kilder er bookmarks, den lokale avis eller et klik på et
link beliggende et sted på nettet.

Det må komme an på en prøve:

Jeg oploadet følgende:

til:
http://abbyg.dk/testreferer.html

klikker jeg og bladre ned til 'HTTP Headers Information' ser jeg i
firefox at min påstand var forkert!

Eftersom der ikke eksisterer en alliance mellem bruger og websider,
opstår der heller ikke krav om at browsere skal undlade at sende:

http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referrer

Så du havde ret.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-11 09:18

On Fri, 18 Mar 2011 15:47:23 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg kan nemt sætte en hjemmeside op hvor interne links kun virker
>hvis der er klikket på min egen hjemmeside. Dertil kræves ikke
>noget kendskab til hvorfra der klikkes.
Ja du kan lave dine "links" relative, så virker en rå kopiering af
selve linket ikke på en anden site.
Er dine links derimod absolutte vil en rå kopi af "linket" virke uden
for dit site.

Men har du noget automatik der genererer den side/resurse som der
linkes til on-the-fly er det klart at en kopi af linket ikke kan
genbruges hvis du efter et passende kort tidsrum sletter
siden/resursen.

Ligeså kan man have en hvidliste til dele af sit site og for at
gæsterne kan komme på hvidlisten skal de havde været inde på en eller
flere andre specifikke sider på dit site (deres besøg der sætter dem
automatisk på hvidlisten).

Ligeledes kan cookies også benyttes til at give adgang til dele af
enes site.

Men Benny har ret der er intet i en http GET request der fortæller
noget om hvor denne kommer fra, men man kan ad anden vej fiske denne
information, feks. i webserverens log, eller i en firewall.

/Hans

Fra : Benny Andersen

Dato : 19-03-11 12:03

Hans Kjaergaard wrote:

> Men Benny har ret der er intet i en http GET request der fortæller
> noget om hvor denne kommer fra, men man kan ad anden vej fiske denne
> information, feks. i webserverens log, eller i en firewall.

Hej Hans

Som det fungerer i praksis, tog jeg fejl - browseren medsender, i de
allerfleste browsere/opsætninger tror jeg, i request header 'referer',
information om ville side linket lå på.
Man kan så sige at det er mit valg - jeg har valgt et produkt der gør
sådan. Det er hverken linkindehavende site eller request modtagende site
der har nogen kontrol med tilstedeværelsen af den information.

Fra : Flimmer

Dato : 18-03-11 10:25

"Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men må jeg nogen af delene?
>
> det drejer sig om ganske almindelige originale brugte nokia telefoner jeg

Google dybt link , og wiki skriver loven om ophavsret §2 er gældende

Og dette

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:jbYPbKseqOoJ:www.computerworld.dk/blog/it-advokaten/81603+Dyb+LINK+LOV&cd=7&hl=da&ct=clnk&gl=dk&source=www.google.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-11 21:01

Benny Andersen wrote:

> Et request bærer ingen information om hvilken hjemmeside eller anden
> kilde til kendskab om adressen stammer - 'links fra hjemmeside' er at
> vrøvleord i webserver responsemæssig forstand.

Referer. Som de fleste webbrowsere sender i deres HTTP GET request (jeg
blokerer referer af privacy hensyn).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-11 15:18

Benny Andersen wrote:

> Ja - jeg blev klogere mens jeg svarede på Bertels indlæg! Hvad er det
> for en browser der tillader dig at kontrollere request headere?

Firefox med RefControl udvidelsen (hvor du kan administrere referer
information per site; jeg er ikke klar over hvad Opera kan).

--
Jesper Lund