Side scroll..
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 17-03-11 23:56

Jeg har en side på www.murerfirmaet-tgp.dk hvor jeg ikke kan få
side scroll væk. Jeg er helt klar over at det skyldes en fejl på
siden med dimensioneringen men jeg kan ikke finde fejlen. Måske
har jeg stiret mig blind på tallene som jeg har anvendt.
Containeren er sat til 955 x 600 px. Er der en i denne panel der
med friske øjne kan se hvor fejlen er? På forhånd tak!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-11 00:13

Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> Containeren er sat til 955 x 600 px. Er der en i denne panel der
> med friske øjne kan se hvor fejlen er? På forhånd tak!

Desværre er koden skrevet som én lang linje. Det er umuligt at
arbejde med.

Du skal rette en stavefejl nederst på siden hvor der står
"Pederesen".

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-03-11 00:15

Lars Bjarne Christensen skrev:

> Jeg har en side på www.murerfirmaet-tgp.dk
> hvor jeg ikke kan få side scroll væk.

Hos mig er der to scrollbarer, hvilket ikke er
optimalt.

Det må være

#maincontentdefault{
overflow: auto;
}

der gør problemet - prøv at slette den og se hvad
det gør ved det.

Så er der mange andre ting som jeg ville have
løst på en anden måde, men lad os tage det i den
rækkefølge det kommer.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-03-11 00:21

On 17-03-2011 23:55, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> Containeren er sat til 955 x 600 px. Er der en i denne panel der
> med friske øjne kan se hvor fejlen er? På forhånd tak!

Hej Lars.

Gennemgå alle dine div'er, især for width.

Men først burde du måske studere box-modellen:
http://www.w3.org/TR/CSS21/box.html

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-03-11 02:02

On 18-03-2011 00:21, Karl Erik Christensen wrote:

> Hej Lars.
>
> Gennemgå alle dine div'er, især for width.
>
> Men først burde du måske studere box-modellen:
> http://www.w3.org/TR/CSS21/box.html
>
> Karl Erik.

Mange bliver snydt af width, da de regner med at width indeholder
margin, border og padding.
Dette er ikke tilfældet, idet margin, border, padding og width skal adderes.

Margin, border og padding skal ganges med 2, fordi de jo har både en
højre og en venstre side (og top og bund, men disse har ikke indflydelse
på bredden).

Eks:
Bredden på en div (som kan betragtes som en box), sættes til 955px.
Så sættes margin f.eks. til 10px, border til 5px og padding til 20px.

Samlet bredde bliver da;
955px + 10px*2 + 5px*2 + 20px*2 = 1025px

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-03-11 16:54

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Samlet bredde bliver da;
> 955px + 10px*2 + 5px*2 + 20px*2 = 1025px

Hej Karl Erik! Tak for dit svar! Jeg er meget opmærksom på det du nævner med
with. Sagen er at margen, border og padding er alle sat til "0" - og jeg kan
ikke finde fejlen. Jeg har fået ram på de fleste fejl efter du opfordrede mig
til at gennemgå de forskellige "DIV" og her fandt jeg flere fejl på siderne.
Siden referencer.htm driller nu som den eneste og jeg har prøvet at lave den
fra bunden 2 gange i dag og med samme resultat. Jeg har prøvet at sætte
indholdet "maincontent" til 950 - 951 - 952 osv. for at se om den lavede fejlen
men det er ikke der. Boksen det hele er i "container" er sat til 955 x 601 px
og jeg har prøvet at lave "scroll" i maincontent og "scroll hidden" og det
hjalp heller ikke. Jeg har to skabeloner som grund skabeloner, den ene med
baggrund og en uden. Jeg har prøvet at lave siden "referencer.htm" med begge
skabeloner og med samme resultat, - det man ser nu. Det eneste der er på siden
er en tabel - 700 px bred centreret. Der burde således være rigeligt plads i
bredden, således at "scroll" ikke fremkommer i bredden.

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-03-11 17:28

On 18-03-2011 16:53, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> er en tabel - 700 px bred centreret. Der burde således være rigeligt plads i
> bredden, således at "scroll" ikke fremkommer i bredden.

Billedet "toplogo.jpg" er sat til 955x101px - samme bredde som
"container".

Din kode er meget svær at læse, fordi du ikke har line-feeds. Ydermere
bruger du stadig inline-styles i stedet for en separat css-fil. Dette
fremmer heller ikke fejlfinding.

Men prøv at lave en img-style:
img {
   margin: 0;
   padding: 0;
}

eller gør dit toplogo.jpg smallere, idet browsere sætter tilfældig
margin og padding på billeder, hvis ikke størrelser er defineret.

Det er vist sidste mulighed

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-03-11 18:12

On 18-03-2011 17:28, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> eller gør dit toplogo.jpg smallere, idet browsere sætter tilfældig
> margin og padding på billeder, hvis ikke størrelser er defineret.

#top{
}

Din #top har ingen data sat, så ikke sært at alle browsere er smækforvirret.

Hvis du laver en lov uden indhold, kan alle jo siges at overtræde loven,
uanset hvad de gør

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 19-03-11 21:59

> [...]
>
> Hvis du laver en lov uden indhold, kan alle jo siges at overtræde loven,

Hej Karl Erik! Tak for din utrættelige hjælp! De sidste to dage har været
hårde, men jeg vil vove den påstand at jeg har lært en masse. At lede efter fejl
på siderne, - rette dem ved at gå systematisk til værks har jeg lært en masse
af. Der er stadig nogle fejl ved validering, men jeg har lært en masse om
container, div og andet godt CSS. Jeg tager småfejlene når det bliver værdag
igen, - konen rykker i den anden ende!

God weekend!

Mvh. Lars

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-03-11 01:05

Lars Bjarne Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

der
> med friske øjne kan se hvor fejlen er? På forhånd tak!

Tak for interessen for mit problem og tak for svarene. Jeg vil
anelysere svarene og prøve at finde fejlen - TAK!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-03-11 21:53

On 18-03-2011 01:05, Lars Bjarne Christensen wrote:

> Tak for interessen for mit problem og tak for svarene. Jeg vil
> anelysere svarene og prøve at finde fejlen - TAK!

Når du gør din container og maincontent lige brede, og maincontent har
lodret scrollpanel, er det klart at der kommer vandret scrollpanel.
Det lodrette scrollpanel "stjæler" jo plads.

Jeg synes du skal smide det program som opretter alle de "auto-style#",
ad helvede til. Du kan sagtens "håndkode" dine sider. Så indviklet er
det altså heller ikke, og du får meget mere styr på hvad der sker.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-03-11 18:48

Lars Bjarne Christensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> Containeren er sat til 955 x 600 px. Er der en i denne panel der
> med friske øjne kan se hvor fejlen er? På forhånd tak!

Din "container" er 632 px bred, og har ingen højde anigvet.
"maincontentdefault" som sidder inden i er 951px bred.
Der er en <br> i "copyright" der får den div til at fylde mere end
nødvendigt.
Og der er ingen scrollbar, der ikke skal være der, hvis man har vinduet
stort nok - hvis ikke skal der være scrollbar, for at man kan se hele
siden.

I koden er der 6 af 14 linier der er tomme, fejl i den CSS der står på
siden, og alt indholdet står på linie 14 - 2518 karakterer!
2 HTML advarsler - to mellemrum der skal være %20, og en manglende
summary i en tabel.

XHTML er fint, hvis man vil skrive sin kode ordentligt.
Det er det her ikke.

Birger.

http://bbsorensen.dk