Vedligehold af motor
Fra : Mads Madsen

Dato : 16-03-11 23:24

Jeg købte sidste år min første sejlbåd. En Shipman 28 fra 1975. I den
ligger der en yanmar YSE8 motor, som selvfølgelig skal holdes ved lige.
Ved sæsonafslutningen skyllede jeg den igennem med ferskvand, lod den
suge noget kølervæske og skiftede olien. Her i foråret havde jeg så
tænkt at skifte motorzink, skrueakselzink og impeller.

Skal jeg gøre mere ud det almindelige vedligehold?

Båden ligger jo på land og jeg har haft fat i skrueakslen. Der kan føles
lidt slup og visuelt ser det ud som om der er ca. en halv mm slør i
stævnrørslejet. Er det for meget? Jeg har læst at plastiklejet udvider
sig i vandet så sløret forsvinder og det kan være forklaringen. Hvad er
jeres erfaringer?

Motorophængene ser ikke for godt ud. Skal motoren rettes op i forhold
til stævnrøret hvis jeg skifter dem? Kan man evt. bruge nogle andre
ophæng end de hundedyre fra Yanmar?

Den sidste ting er at der er en hørbar raslen fra motoren når den kører.
Den raslen forsvinder når jeg trykker på gearvælgeren. Jeg tror måske
nok det bare er noget i forbindelsen mellem gearvælgeren og motoren der
er løst, men kunne det være noget andet?

Håber jeg kan få svar på nogen af mine spørgsmål her.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-03-11 07:24

Hej Mads,
Glemte du ikke at skrive, skift af oliefilter. Det er vigtigt også at
skifte oliefilter.
Du kan se i manualen:

http://motoren.ath.cx/Download.php?filename=/yanmar/YSE_8_12_Manual.pdf

på side 6 hvad motorfabrikantens krav er til vedligeholdelse ved de
enkelte intervaller.

Omkring bådens vedligehold iøvrigt kan jeg henvise til dette link,
hvor også komponenter omkring motoren er omtalt:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/Vedligeholdelse%20for%c3%a5r%20og%20efter%c3%a5r/Vedligeholdelse%20for%c3%a5r%20og%20efter%c3%a5r.doc

Når båden er i vandet og temperaturen på vandet er så høj at man kan
bade, så hop i og prøv om der er slør ved skrueakselen. jeg tror at de
omtalter 0,5 mm er væk.

Der skal ikke ligge gummisnuller omkring motorophængene det tyder på
at vulkaniseringen har sluppet.
Er det muligt, så skift til Vetus skildpaddetypen med løs
gevindstykke. De kan skiftes uden at motoren løftes mere end
nødvendigt, og de samles med kontramøtrikker.
Efter enhver skiftning af et motorophæng skal motoren lignes op igen.
Nye ophæng er bløde.
For beregning af ophængene. Motorens totalvægt incl gear x 0,3, giver
den vægt hvert ophæng skal kunne bære.
Er der flere muligheder i forhold til tabelværket, så vælg den der
ligger i den høje ende af kapacitetsområdet.

Ang. den raslelyd du hører kan komme fra flere kilder. Få en erfaren
motormand til at lytte med. Han vil som regel have en god fornemmelse
af hvor lyden kommer fra.

Mvh/Harding

Fra : Mads Madsen

Dato : 17-03-11 19:18

Den 17-03-2011 14:23, Harding E. Larsen skrev:
> Glemte du ikke at skrive, skift af oliefilter. Det er vigtigt også at
> skifte oliefilter.
Motoren har slet ikke oliefilter, men bare en si som skal rengøres for
hver 100 timers drift.

> http://motoren.ath.cx/Download.php?filename=/yanmar/YSE_8_12_Manual.pdf
>
> på side 6 hvad motorfabrikantens krav er til vedligeholdelse ved de
> enkelte intervaller.

Tak for det. Manualen findes i en del forskellige versioner rundt
omkring på nettet. Mange af dem er næsten ikke til at læse, men den her
er ok.

> Omkring bådens vedligehold iøvrigt kan jeg henvise til dette link,
> hvor også komponenter omkring motoren er omtalt:

> [...]

Hvis jeg skulle udføre bare halvdelen af det der står i det dokument
ville jeg da aldrig komme ud at sejle :) Jeg kan godt se der står mange
fornuftige ting, men der må vel også være en gylden middelvej.

> Når båden er i vandet og temperaturen på vandet er så høj at man kan
> bade, så hop i og prøv om der er slør ved skrueakselen. jeg tror at de
> omtalter 0,5 mm er væk.

Det vil jeg prøve.

> Der skal ikke ligge gummisnuller omkring motorophængene det tyder på
> at vulkaniseringen har sluppet.

Selve gummiet er revnet på kryds og tværs, så de trænger helt sikkert
til at blive skiftet.

> Er det muligt, så skift til Vetus skildpaddetypen med løs
> gevindstykke. De kan skiftes uden at motoren løftes mere end
> nødvendigt, og de samles med kontramøtrikker.

Har du et link, så jeg kan se hvilke du mener?

> Ang. den raslelyd du hører kan komme fra flere kilder. Få en erfaren
> motormand til at lytte med. Han vil som regel have en god fornemmelse
> af hvor lyden kommer fra.

Ja, ham kender jeg jo så ikke, men jeg regner med at blive mere aktiv i
sejlklubben denne sæson, så der kan jo nok skabes kontakt til nogle
erfarne folk.

/Mads

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-03-11 13:30

Ja, men en si er også et filter. Når der ikke er et filter med en
større tilbageholdelse af partikler, vil olieskift intervallet oftest
være kortere end med et fullflow filter.

Det er ikke så svært at gennemføre inspektioner i.h.t. listen; men det
tager sin tid og derfor skal man opdele det i forskellige faser forår,
efterår og i løbet af sommer og vinter.
Det er et tidskrævende men fornøjeligt arbejde at vedligeholde sin
båd, så man løbende kan udbedre skader, således at båden er sødygtig.
Hus man sejler kun i en sødygtig båd.

Det samme gælder for motorens tilstand, for den kan blive en nødvendig
komponent i bådens drift.
Her er linket til et hæfte med mange gode råd omkring brændstof og
smøreolier:

http://www.frederikshavnmarina.dk/Gaester/Braendstof/olieproblem.pdf

I motoren indgår mange vigtige komponenter som skal være i orden for
at motoren fungerer. Ophængene er vigtige.
Du kan se typerne på Vetus´ fleksible svingningsdæmpere her på
siderne:

http://viewer.zmags.com/publication/d90987ae?page=151#/d90987ae/10

Mvh/Harding

Fra : BoA

Dato : 18-03-11 09:44

Den 17-03-2011 20:30, Harding E. Larsen skrev:
> klip............
> Her er linket til et hæfte med mange gode råd omkring brændstof og
> smøreolier:
>
> http://www.frederikshavnmarina.dk/Gaester/Braendstof/olieproblem.pdf
klip...........

Kære Harding, du får så tit på puklen for at komme med for mange
oplysninger og henvisninger til at visse folk kan kapere det. Jeg vil
godt lige sige dig tak for linket til Frederikshavn Marina angående
olieproblemer m.m. Det er en meget anvendelig vejledning, som jeg straks
har lagt i mit "tekniske arkiv". Mange er hurtige til at kritisere,
færre er gode til at sige tak eller komme med ros.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-11 03:08

Kære Bo,

Tak for de pæne ord og at du kan bruge linkets indhold. Jeg synes også
at det viser lette metoder til påvisninger af forureninger.
Når jeg skriver indlæg betyder det noget, når en modtager kan få flere
oplysninger om emnet end han umiddelbart forventer. Det giver ham ofte
flere aspekter at omkrandse et emne på.
Ja mangelen på at kunne kapere stof og blot bruge tid på at pege
fingre, er ikke heldigt da de fleste fingre peger mod personen selv.

De bedste sejlerhilsner

Harding

Fra : Lars Schmidt

Dato : 18-03-11 14:05

Vil bare lige nævne, at Yanmar YSE8 er udstyret med et såkaldt skrabefilter,
som renses ved at dreje et håndtag ca 2 omgange, så er filtret rent. Dette
er nemt og gøres jævnligt.Ps: sidder på forkanten af motoren til venstre for
remskiven
Venlig hilsen
Lars

Fra : Mads Madsen

Dato : 18-03-11 16:22

Den 18-03-2011 14:05, Lars Schmidt skrev:
> [...]
> er nemt og gøres jævnligt.Ps: sidder på forkanten af motoren til venstre for

Jeg er godt klar over at det lille håndtag skal drejes en gang imellem,
men jeg kender ikke opbygningen af filtret. Hvor bliver skidtet af når
man drejer håndtaget? Det må vel blive ophobet et eller andet sted når
man skal rense filtret for hver 100 timer.

/Mads

Fra : Peter_il

Dato : 18-03-11 10:06

> [...]
> suge noget kølervæske og skiftede olien. Her i foråret havde jeg så
> tænkt at skifte motorzink, skrueakselzink og impeller.

---SNIP----

Til lykke med båden. Sådan en Shipman overvejede jeg også, da jeg i
sin tid købte min Bianca 28.

I min båd ligger en tilsvarende motor (YSM8G vistnok). Du kan finde
vejledninger, der supplerer Hardings links, på min hjemmeside: www.cafecrema.dk

MVH Peter Ingsø Laursen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-11 13:21

Hej Peter,

Det er en flot hjemmeside du har lavet.
Prøv at se på B-31 Klubbens SkyDrive om du kan finde emner der kan
have interesse. Det står dig frit for at planke artikler fra:

http://cid-385b351f0fa74290.skydrive.live.com/home.aspx/?sa=441755762

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-11 10:33

Se på side 16 i linket som Peter henviser til på hjemmesiden.
Her er et direkte link til siden:
http://www.cafecrema.dk/biancafiler/handbok.pdf

Mvh/Harding

Fra : Peter_il

Dato : 18-03-11 15:25

On 18 Mar., 20:20, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Prøv at se på B-31 Klubbens SkyDrive om du kan finde emner der kan
> have interesse. Det står dig frit for at planke artikler fra:

Hej Harding,
Tak skal du have - og tak for tilbuddet. Det vil jeg måske kigge på en
ledig stund

Som det fremgår, har jeg ikke opdateret siden i årevis. Det er sådan
se kun forum'et, der stadig er lidt aktivitet på. Der drypper dog
løbende nye brugere ind, og de har forhåbentlig glæde af de gamle
indlæg. Jeg lurer dog på at sælge min båd, og så håber jeg, en anden
vil overtage sitet...

Mvh Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-11 04:41

Hej Peter,

Velbekomme!

Måske skulle du i så fald overlade dine mange gode links m m til
Bianca Klubben. Deres side ser ud til at være aktiv.

Mvh/Harding