Validering html/php/JS?
Fra : Toke Nørby

Dato : 15-03-11 09:40

Et nyt spørgsmål:
Min index.php fil kan ikke blive valideret af W3C-siden, men hvis jeg
ændrer navnet til index.html, kan den valideres og får grønt lys
(efter lidt fejlrettelser Det er klart, at W3C
html-4.01-valideringen ikke gælder for JS og php--scripts, men er det
ikke måden at tjekke html-delen på?

Undskyld, hvis jeg måske spørger lidt dumt, men jeg synes at kunne
læse "out there", at hvis JS/php ikke virker, er det fordi det er
skrevet (læs: kopieret!) forkert, men det har vel ikke noget at gøre
med html-delen?
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne
samt om trusselsbrevet til kong Fr. 8!
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-11 10:45

Toke Nørby skrev:

> Min index.php fil kan ikke blive valideret af W3C-siden,

De sider jeg laver i PHP, validerer alle sammen. Validatoren
tjekker ikke PHP-koden. Den tjekker det HTML-output som også en
browser vil få serveret.

> men hvis jeg ændrer navnet til index.html, kan den valideres og
> får grønt lys (efter lidt fejlrettelser

Det siger jo ikke noget om kvaliteten. Giv os et link.

--
Bertel

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-03-11 10:45

On 2011-03-15 09:40, Toke Nørby wrote:
> [...]
> (efter lidt fejlrettelser Det er klart, at W3C
> html-4.01-valideringen ikke gælder for JS og php--scripts, men er det

php forventes at indeholde php-script kommandoer, ikke kun html kode.
PHP fil kan dog også være en ren html.

Har du link til de 2 udgaver?

> [...]
> læse "out there", at hvis JS/php ikke virker, er det fordi det er
> skrevet (læs: kopieret!) forkert, men det har vel ikke noget at gøre

måske php koden laver html koder der ikke validerer og
de så tilføjes html output ?

men egentlig burde validator.w3.org fejle ved php-script kode,
men en hurtig test ser ud til at vise at validator.w3.org
til en vis grad overlever php script i en html fil ... ?!

PS
Måske du også skulle prøve validator plugin til firefox?
http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/

Fra : Toke Nørby

Dato : 15-03-11 12:35

Toke skrev:

> [...]

Bertel:
> De sider jeg laver i PHP, validerer alle sammen. Validatoren
> tjekker ikke PHP-koden. Den tjekker det HTML-output som også en
> browser vil få serveret.

Det var lidt det, jeg tænkte.

> Det siger jo ikke noget om kvaliteten. Giv os et link.

Det er rigtigt! Her er filen:

http://www.norbyhus.dk/index.php

Det er vist lidt pinligt, men jeg burde have skrevet, at jeg først
valgte at validere index.php via fanebladet "validate by file upload".
W3C-siden svarede: Afvist:

"Sorry, I am unable to validate this document because its content type
is text/plain, which is not currently supported by this service.
The Content-Type header is sent by your web server (or web browser if
you use the file upload interface) and depends on its configuration.
Commonly, web servers will have a mapping of filename extensions (such
as ".html") to MIME Content-Type values (such as text/html). "

Så omdøbte jeg filen til index.html og fik grønt lys? Stadig med valg
af upload af filen til W3C.

Det nok her, hunden er begravet: Endelig uploadede jeg index.php til
mit web site og tjekkede den online - der var så intet i vejen. Så jeg
vil fremover uploade før jeg tjekker - er det ikke det rigtigste?
(selv om muligheden for upload er der - og selv om jeg ikke forstår
hvorfor den ikke opfører sig ens i begge tilfælde).

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

>php forventes at indeholde php-script kommandoer, ikke kun html kode.
>PHP fil kan dog også være en ren html.

OK - jeg har kun brugt PHP ganske få gange og kopieret kreative
menneskers kode til nogle få af mine sider.

>Har du link til de 2 udgaver?

Som nævnt. Eneste forskel er, at jeg omdøbte index.php til index.html
da jeg testede filerne "by upload".

> [...]
>men en hurtig test ser ud til at vise at validator.w3.org
>til en vis grad overlever php script i en html fil ... ?!

Ja, den viste sig i hvert fald fra sin venlige side mht. min index.php

>PS
>Måske du også skulle prøve validator plugin til firefox?
>http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/

Det vil jeg gerne prøve, tak!

Mange tak fordi I gider at kigge og kommentere!

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-03-11 13:49

On 2011-03-15 12:35, Toke Nørby wrote:
> [...]
>
> "Sorry, I am unable to validate this document because its content type
> is text/plain, which is not currently supported by this service.

dvs, header på dit php output var "text/plain" ?,
det er sikkert fordi du uploadede til w3c med endelsen ".php".
Måske du skulle tilføje en meta-tag med content-type hvis du vil validere
via upload, eller sætte content-type i validator.w3.org ved upload.

f.eks,
(bør fjernes når filen uploades til webserveren)

> [...]
> as ".html") to MIME Content-Type values (such as text/html). "
>
> Så omdøbte jeg filen til index.html og fik grønt lys? Stadig med valg

ja blot at omdøbe til .html vil jo blot medføre at din php fil ikke fortolkes
men sendes inkl. PHP script til browser, og det er vist ikke hvad du ønskede.

> Det nok her, hunden er begravet: Endelig uploadede jeg index.php til
> mit web site og tjekkede den online - der var så intet i vejen. Så jeg
> vil fremover uploade før jeg tjekker - er det ikke det rigtigste?

Ja.

> (selv om muligheden for upload er der - og selv om jeg ikke forstår
> hvorfor den ikke opfører sig ens i begge tilfælde).

validator.w3.org kan validere HTML. Det er ikke en PHP syntax checker.
Du kan evt. gemme html-output fra fortolkning php-koden og så uploade det ....

Vil du teste hjemme skal du have en PHP fortolker
installeret og webserver for at teste. Browserne kan ikke udføre din PHP kode,
faktisk burde PHP scripts i html-koden ikke validere i browseren.

Med Firefox plugin kan du så teste hjemme med webserver/php.
For også at kunne anvende validator.w3.org fra hjemme-webserveren,
så skal firewall åbnes på port 80, og routerens NAT skal sættes op
så port 80 peger på din PC.

... så måske er det nemmere blot at uploade til webhotel først.

PS.
Jeg kører selv med linux og har bla. apache + php installeret så jeg kan teste på PC'en
inden jeg uploader til webserveren. (man kan dog også få webserver+PHP til installation
i windows, det har jeg dog ikke prøvet).

Fra : Toke Nørby

Dato : 15-03-11 16:00

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

>On 2011-03-15 12:35, Toke Nørby wrote:

,,snip problemer med validering via uploade.

> [...]
>
>f.eks,
>(bør fjernes når filen uploades til webserveren)

Så er det lettere at validere on-line, synes jeg.

...snip

>ja blot at omdøbe til .html vil jo blot medføre at din php fil ikke fortolkes
>men sendes inkl. PHP script til browser, og det er vist ikke hvad du ønskede.

Nemlig!

>Ja.

Fint! Det gør jeg fremover! Det andet er ikke nødvendigt, men nok en
gammel vane, fra den gang man brugte "SpyGlass" inden man uploadede.

> [...]
>installeret og webserver for at teste. Browserne kan ikke udføre din PHP kode,
>faktisk burde PHP scripts i html-koden ikke validere i browseren.

Nej, det dur ganske simpelt ikke, men jeg har ingen problemer med at
udkommentere PHP-script mens jeg tester layout mm off-line.

> [...]
>For også at kunne anvende validator.w3.org fra hjemme-webserveren,
>så skal firewall åbnes på port 80, og routerens NAT skal sættes op

Hm!

>... så måske er det nemmere blot at uploade til webhotel først.

Absolut!

> [...]
>inden jeg uploader til webserveren. (man kan dog også få webserver+PHP til installation
>i windows, det har jeg dog ikke prøvet).

Tak - det er ikke meget, jeg skal skrive i PHP og jeg har klaret mig
fint med at kopiere kode fra nettet, så jeg tror, at jeg følger dit
råd og tester efter upload.

Tak for din gode hjælp, Frank!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-11 13:56

Toke Nørby skrev:

> Det er vist lidt pinligt, men jeg burde have skrevet, at jeg først
> valgte at validere index.php via fanebladet "validate by file upload".
> W3C-siden svarede: Afvist:

Ja. Validatoren kan ikke tjekke den rå PHP-kode.

> Det nok her, hunden er begravet: Endelig uploadede jeg index.php til
> mit web site og tjekkede den online

Det er sådan det skal gøres. Den rå kode giver ingen HTML-mening,
men når PHP-scriptet afvikles på serveren, produceres det færdige
HTML, og det kan valideres.

Princippet er det samme selv om man kører sin egen
web+php-server.

--
Bertel

Fra : Toke Nørby

Dato : 15-03-11 16:05

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Ja. Validatoren kan ikke tjekke den rå PHP-kode.

OK.

> [...]
>HTML, og det kan valideres.
>
>Princippet er det samme selv om man kører sin egen

Så blev jeg så klog! Jeg uploader fremover og tester. Tak for hjælpen