ungarbejder
Fra : Søren

Dato : 14-03-11 10:48

Vores søns kæreste arbejder ved siden af gymnasiet i en cafe. Hun er 17 år,
ingen fagforening el lign. Hun føler sig ret dårligt behandlet dér. Lønnen
er naturligvis nær mindstelønnen, 65 kr/t. Dertil kommer drikkepenge. MEN -
når dagen er omme skal hun og de andre ansatte betale af deres drikkepenge
den mango, der evt. må være i kassen. Det koster ofte den største del af
drikkepengene. Hun får 20 minutters pause på en 10 timers arbejdsdag.
Derudover er hun udsat for "klap bagi" og lign. sexchikanerier, som hendes
foresatte bare griner af, hvis hun brokker sig. Skal tilføjes at hun er en
flot dansk blondine, og cafeen styres/ejes af en gruppe - skal vi sige
"nydanskere"...
Selvom hun har frikort og ikke skal betale skat, vil hendes chef hellere
give hende pengene sort (?!), og selvsagt er der ingen ansættelseskontrakt,
så i princippet kunne hun bare gå derfra uden varsel - men hun bor i byen,
kommer på stedet og er nervøs over konsekvenserne.
Der er flere chikanerier a la mobning og lign.,, - men den stakkels pige er
jo 17 år, og behøver pengene, da hun er flyttet hjemmefra (leder naturligvis
efter andet arbejde).
Hvor kan hun få hjælp?
Søren

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-03-11 11:43

"Søren" <remove_ps@granvista.dk> wrote in message
> Vores søns kæreste arbejder ved siden af gymnasiet i en cafe. Hun er 17
> år, ingen fagforening el lign. Hun føler sig ret dårligt behandlet dér.
> Lønnen er naturligvis nær mindstelønnen, 65 kr/t.

Hvilken mindsteløn taler du om? Hvis der ikke er tegnet overenskomst på
arbejdspladsen, så er der ingen mindsteløn. Så er lønnen, den de er blevet
enige om.

> når dagen er omme skal hun og de andre ansatte betale af deres drikkepenge
> den mango, der evt. må være i kassen.

Kassen skal vel stemme ved dagens afslutning? Hvis det er konsekvent, at der
mangler penge, så er der noget andet galt? Er de flere der deles om samme
kasse, har cheferne også adgang til at tage kontanter af kassen?

PS: Det hedder manko, ikke mango(frugt)

> Selvom hun har frikort og ikke skal betale skat, vil hendes chef hellere
> give hende pengene sort (?!), og selvsagt er der ingen
> ansættelseskontrakt,

Der SKAL foreligge en ansættelseskontrakt. Andre kan sikkert bidrage med råd
i den retning.

Fra : Klaus H

Dato : 14-03-11 13:00

Søren wrote:
> [...]
> pige er jo 17 år, og behøver pengene, da hun er flyttet hjemmefra
> (leder naturligvis efter andet arbejde).

Når hun er under 18 år, kan hun ikke have ansvar for kassen. En eventuel manko er hende uvedkommende.

Klaus H

Fra : Flimmer

Dato : 14-03-11 14:13

"Søren" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er flere chikanerier a la mobning og lign.,, - men den stakkels pige
> er jo 17 år, og behøver pengene, da hun er flyttet hjemmefra (leder

Den værste konsekvens er nok at hun ikke får de resterende penge hun har
tilgode. Jeg tror ikke arbejdsgiveren vil være interesseret i at få en sag
for hverken sexchikane eller sort arbejde.

Men husk at man som 17 årig godt kan melde sig ind i en fagforening.

Men hvis det er rigtigt det du skriver, så kan man jo ikke undre sig over at
indvandrere får et "vist" indtryk af danske piger.

Fra : CC

Dato : 14-03-11 15:18

Se www.jobpatruljen.dk og ring til deres Hotline.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-03-11 17:08

On Mon, 14 Mar 2011 10:47:40 +0100, "Søren" <remove_ps@granvista.dk>
wrote:

>Vores søns kæreste arbejder ved siden af gymnasiet i en cafe. Hun er 17 år,
>ingen fagforening el lign. Hun føler sig ret dårligt behandlet dér. Lønnen
>er naturligvis nær mindstelønnen, 65 kr/t.
Som andre har sagt, uden overenskomst ingen krav/aftale om mindsteløn.

> [...]
>den mango, der evt. må være i kassen. Det koster ofte den største del af
Det er så de vilkår hun er ansat på
Her i pastoratet bliver man også fyret hvis kassen giver større
overskud end afregningen burde være, og så har man snydt kunderne, og
bliver fyret. Så der er mange måder at lærer de ansatte at håndterer
betaling på.

>Hun får 20 minutters pause på en 10 timers arbejdsdag.
Igen, en overenskomst kan regulerer meget af dette, ellers kan en
henvendelse til arbejdstilsynet mådske hjælpe ?

> [...]
>foresatte bare griner af, hvis hun brokker sig. Skal tilføjes at hun er en
>flot dansk blondine, og cafeen styres/ejes af en gruppe - skal vi sige
Hun kan jo altid se om politiet vil tage imod en anmeldelse.

>Selvom hun har frikort og ikke skal betale skat, vil hendes chef hellere
>give hende pengene sort (?!), og selvsagt er der ingen ansættelseskontrakt,
>så i princippet kunne hun bare gå derfra uden varsel
Du fortæller jo alle de gode grunde til at se sig om efter et andet
arbejde.

>- men hun bor i byen,
>kommer på stedet og er nervøs over konsekvenserne.
Hun er jo grøn og mangler at finde ud af at man godt kan overleve uden
at komme på de rigtige innsteder, hvad konsekvenser skulle det have ?

>Der er flere chikanerier a la mobning og lign.,, - men den stakkels pige er
>jo 17 år, og behøver pengene, da hun er flyttet hjemmefra (leder naturligvis
>efter andet arbejde).
Find et andet arbejde.

>Hvor kan hun få hjælp?
Fagforeningen, men vær realistisk, det nemmeste for hende er nok at
finde et andet arbejde.

Melder hun sig ind i fagforeningen er det jo ikke gratis selvom hun
måske kan gå for at være under uddannelse og uden a-kasse, så det
bedste rent økonomisk er nok at skippe det job og finde et andet asap.

Dog skal hun ikke være blind for at der er en chance for at
fagforeningen kan være hende behjælpelig med at finde et andet job,
men det er et spil i lotteriet.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-03-11 17:24

Søren skrev den 14-03-2011 10:47:
> Hvor kan hun få hjælp?

Fagforening. I det tilfælde er det sandsynligvis HK som har forstand på
området.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til