Epoxy
Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 14-03-11 11:26

Da jeg vil gå over til coppercoat i stedet for bundmaling
opstår følgende. Kunne man med lige så god effect
røre kobberet op i polyester i stedet for epoxy.
Det kunne jo spare en del kr.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-11 04:43

Hej Hans,

Nej det vil være en rigtig dårlig løsning.
En polyesterbund er relativ åben for vandindtrængen i skroget. Derfor
anbefales det altid at lægge et antal lag Light Primer på. Light
primer er baseret på epoxy.
Som tommelfingerregel er epoxy 10 gange mere vandtæt end polyester.
Når du skal lægge coppercoat på bunden, skal al den gamle bundmaling
fjernes og bunden slibesalt helt ned til gelcoaten for at opnå størst
mulig binding til denne.
Epoxyen i coppercoat erstatter lightprimeren.

Der er intet at spare, tvært imod!

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 14-03-11 13:02

Tak Harding.
Mener du at jeg skal tage min gamle velsiddende primer
af?
Hans

Fra : blueocean

Dato : 14-03-11 08:17

On 14 Mar., 13:01, " Hans, \" URD\" Contessa 32."
<u...@spamoncable.dk> wrote:
> Tak Harding.
> Mener du at jeg skal tage min gamle velsiddende primer
> af?
> Hans

Nej=LÆS Fjerne bundmaling ind til den gamle primer.

Det er vigtigt at du får al den gamle bundmaling af da den jo vil få
din epoxy til at skalle af hvis den ikke sidder godt fast. Selve
processen er jo at få kobbert til at binde sig til epoxyen og derfro
er det vigtigt at den sidder fast. ellrs spilt arbejde.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-11 08:34

Hej Hans,

Nej det synes jeg bestemt ikke hvis det er en god og tæt epoxyprimer,
Det er vigtigt at tilsikre størst mulig vedhæftning af overfladerne,
så den nuværende primer skal gives den rigtige overfladebehandling,
Prøv at få råd fra importøren:

Dansk Coppercoat importør
Nautica Marine, Næsvej 9, 5610 Assens,
Tel. +45 6479 2015, Fax. +45 6443 3015,
info@coppercoat.dk

Mvh/Harding

Fra : steffen skov

Dato : 15-03-11 18:40

Hejsa
Inden du går i gang, skal du lige tænke dig om, for det bliver svært at
omgøre. Her kommer mine erfaringer på en Ohlsson 22 med cobbercoat fra:
http://www.privat.hfmarine.dk/Default.asp?Action=Details&Item=372
Det var den bedste bund jeg nogensinde har lavet. Men det var et stort
arbejde. Jeg sleb bunden ned til glasfiberen (under gelcoat). Den skulle
tørre i lang tid. Herefter blev den spartlet meget plant med epoxy-filler og
slebet glat som en barnenumse. Jeg var heldig at Århus Flydedok lige var
blevet konkursramt, så jeg fik en maler fra dokken til at sprøjte bunden med
2 lag af deres epoxy-primer. Efterfølgende fik den 2 lag af kobber-epoxyen
med rulle. Da det havde hærdet et par uger, skulle jeg blotlægge kobberet,
ved at børste hele bunden med en rustfristålbørste. Det kræver også et par
kolde.
Det var et hårdt slid, der tog hele sommeren, men det var arbejdet værd.
Båden lå efterfølgende i vandet i 2 hele år, og der var kun lidt brunt snask
på bunden. Dette snask kunne enten sejles af eller fejes af med en kost.Der
var en klar forbedring af bådens fart gennem vandet hele tiden.
Det er en meget dyr operation, men det er pengene og arbejdet værd. På min
sidste båd i dette liv, vil jeg lave det samme, for det holder over 20 år og
bunden på båden bliver tæt.Skal man sammenligne prisen for årlig bundmaling
mod engangprisen for ovennævnte, er jeg ikke i tvivl.
Jeg kan anbefale det, hvis man gør det ordenligt! God arbejdslyst.
Hilsen Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus, 1451-1506

Fra : steffen skov

Dato : 15-03-11 18:47

O-høj
Lige et efterskrift. Hele bunden skal bygges op i epoxy, hvis det skal
virke. Glem alt om polyester.
Steffen