Boring i betonsten
Fra : Johnni C.

Dato : 14-03-11 13:44

Hej.

For at få monteret lysspot i nogle herregårdssten vil jeg høre om
nogen kender et sted det kan gøres?

Der skal bores tværs igennem center af stenen, med et hul på ø 3 cm.

Jeg har kontakte de lokale stenhuggere, men de borer ikke i beton.

Jeg bor på Ærø (syd for Fyn), så det må gerne være i nærheden hvis det
findes.

På forhånd tak
Johnni

Fra : Petersen_michael

Dato : 14-03-11 21:10

Den 14-03-2011 20:44, Johnni C. skrev:
> [...]
>
> Der skal bores tværs igennem center af stenen, med et hul på ø 3 cm.
>

> Jeg har kontakte de lokale stenhuggere, men de borer ikke i beton.

Det er vel også et gør det selv job..

Jeg ved ikke med 30 mm, men jeg har 27 mm bor til min slagboremaskine,
mon ikke også 30 kan købes?

VH Michael

Fra : Max

Dato : 14-03-11 22:07

Hej Johnni

> Jeg bor på Ærø (syd for Fyn), så det må gerne være i nærheden hvis det
> findes.

Så søg efter betonboring

Max

Fra : Elmer Fjort

Dato : 14-03-11 23:11

"Johnni C." skrev i meddelelsen

[...]

Det kan du meget let selv gøre.
30mm:
http://cgi.ebay.com/2-pieces-30mm-Diamond-coated-tipped-drill-bit-hole-saw-/350304954162?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item518fcd6732

http://cgi.ebay.com/2pcs-32mm-Diamond-coated-drill-bit-bits-hole-saw-drills-/120696896966?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1a187dc632mm:

Har brugt sådanne bor både til at bore i glas med, men også i nogle
herregårds sten.
Husk blot at køle boret med vand.
Det kan godt være at boret ikke er superkvalitet, men til de priser, betyder
det intet at købe et par stykker.

Elmer

Fra : Max

Dato : 14-03-11 23:28

Hej Johnni

> For at få monteret lysspot i nogle herregårdssten vil jeg høre om
> nogen kender et sted det kan gøres?

Har du bemærket at der findes typer som ikke kræver boring ?

http://www.belys.dk/product.asp?product=3915

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-03-11 10:00

Den 14-03-2011 23:28, Max skrev:
> Har du bemærket at der findes typer som ikke kræver boring ?
>
> http://www.belys.dk/product.asp?product=3915

alternativt er en herregårdssten meget let at støbe. Sæt et 30mm
pap/plastrør i inden støbning.
//finn

Fra : Johnni C.

Dato : 15-03-11 07:37

Hej igen.

Tak for svar, her nogle kommentare:

>Søg efter betonboring

Jeg har prøvet at søge, men har ikke kunnet finde noget der kunne
bruges.

> [...]
>Husk blot at køle boret med vand.
>Det kan godt være at boret ikke er superkvalitet, men til de priser, betyder

Det er en mulighed, men er bare bange for at stenen knækker under
boringen,

>Har du bem rket at der findes typer som ikke kr ver boring ?

Ja, har set dem. Jeg ønsker dog et rundt spot istedet for en hel sten
som lyser.

>Alternativt er en herregårdssten meget let at støbe. Sæt et 30mm
>pap/plastrør i inden støbning.

Ulempen ved denne metode er dog at stenen ikke vil blive helt identisk
med de andre som den kommer til at lægge ved siden af.

Johnni

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-03-11 15:20

Den 15-03-2011 14:36, Johnni C. skrev:
> Ulempen ved denne metode er dog at stenen ikke vil blive helt identisk
> med de andre som den kommer til at lægge ved siden af.
med lidt omhu, ses det ikke i næste sæson

//finn

Fra : Max

Dato : 15-03-11 16:10

Hej Johnni

> Jeg har prøvet at søge, men har ikke kunnet finde noget der kunne
> bruges.

Hvorfor kan de firmaer man finder ikke bruges ?

Max

Fra : Elmer Fjort

Dato : 15-03-11 21:42

> [...]

>betyder
>det intet at købe et par stykker.

Det er en mulighed, men er bare bange for at stenen knækker under

Jeg har selv boret i nogle herregårds sten, og det gik helt uden problemmer.
Blot du tager dig tid og ikke presser boret.

Elmer

Fra : Johnni C.

Dato : 15-03-11 09:56

> Hvorfor kan de firmaer man finder ikke bruges ?

Har ikke kunnet finde nogle firmaer som gør det. Det eneste der kommer
frem af sider, er nogle med forslag til hvordan man selv kan prøve.

Johnni

Fra : Benny Andersen

Dato : 15-03-11 18:31

Det er ikke alt der skal googles ;)

http://www.degulesider.dk/de-gule-sider/fyn/q_betonboring/1/

Bare til oplysning, så er en boremand en speciel håndværker der ikke
laver andet end bore huller i bygningsdele. Boremaskinen, borenes art,
fastgørelse og forlængningsmulighed og den måde det hele er fastspændt
til bygningsdele på, er altsammen specielt.

Fra : Max

Dato : 15-03-11 19:18

Hej Johnni

> Har ikke kunnet finde nogle firmaer som gør det. Det eneste der kommer
> frem af sider, er nogle med forslag til hvordan man selv kan prøve.

Sjovt nok så kommer det masser af firmaer når jeg søger i Google.

F.eks.

Vestfyns Betonboring v/Carl Ejner Kristensen
Holmen 6
5620 Glamsbjerg
21 42 76 19 ?

Max

Fra : thl

Dato : 15-03-11 11:12

On 15 Mar., 16:55, "Johnni C." <1...@5678.dk> wrote:

> Har ikke kunnet finde nogle firmaer som gør det. Det eneste der kommer
> frem af sider, er nogle med forslag til hvordan man selv kan prøve.
>
> Johnni

Søg istedet efter diamantboring.
mvh
Thorbjørn

Fra : Ivan

Dato : 16-03-11 12:49

> [...]
>
>Jeg har kontakte de lokale stenhuggere, men de borer ikke i beton.
>
>Jeg bor på Ærø (syd for Fyn), så det må gerne være i nærheden hvis det

Dav

Du skal bruge en slagboremaskine eller bedre en borehammer i med 30 mm sds
bor og så kon i gang.
Ikke noget med at presse boret under arbejdet, lad borehammeren gøre
arbejdet for dig. Jeg har selv boret 45 mm huller i en 300 mm granitside
plade, det gik let selv undersiden ser pæn ud og det er fordi jeg ikke
presser bor under arbejdet.

Håber at der hjælper dig.

Hi
Ivan

Fra : Johnni C.

Dato : 16-03-11 07:29

Tak for alle svar.

Jeg vil prøve at se om jeg kan få boret hullerne selv.

Mvh
Johnni

Fra : Max

Dato : 16-03-11 17:34

Hej Johnni

> Jeg vil prøve at se om jeg kan få boret hullerne selv.

Vælg sådan en her til jobet, så slipper du for at arbejde.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6842&n=20100

Max

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 16-03-11 18:24

Den 16-03-2011 17:34, Max skrev:
> Hej Johnni

> Vælg sådan en her til jobet, så slipper du for at arbejde.
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6842&n=20100

Og vælger du sådan en, så er det næsten helt sikkert at stenen springer
i stykker.

Det eneste rigtige er et kopbor og en tilhørende maskine.
http://www.baier.dk/shop/baier-diamantbor-38c1.html

Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 16-03-11 18:38

Hej Matthias

> Og vælger du sådan en, så er det næsten helt sikkert at stenen
> springer i stykker.

Hvorfor skulle den dog gøre det ?

Max

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 16-03-11 19:05

Den 16-03-2011 18:37, Max skrev:
> Hej Matthias

> Hvorfor skulle den dog gøre det ?

Fordi du slagborer med et meget stort bor i en lille sten.
Lige så snart man skal bore over 20 mm, kan et kopbor/kernebor være at
foretrække.
Jeg indkøber ret ofte kopbor/kernebor til min arbejdsplads, hvor vi
borer rigtig mange huller i beton. Vi borer fra 20 til 300 mm i diameter.
Ingen kunne nogensinde finde på at slagbore med et 30 mm bor i så lille
et emne.
Boret skal være med segmenter og ikke diamanter rundt i hele kanten.
Det er også en stor fordel at anvende den rigtige boremaskine og
tilhørende stativ, så det hele kan spændes ordentlig fast.
Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 16-03-11 19:57

Hej Matthias

> Fordi du slagborer med et meget stort bor i en lille sten.

Hvem sige at jeg gør det ?

Du kikkede ikke på maskinen ?

Den kan faktisk køre som slag alene, bor alene og slagbor.

Max

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 16-03-11 21:04

Den 16-03-2011 19:57, Max skrev:
> Hej Matthias

> Hvem sige at jeg gør det ?
>
> Du kikkede ikke på maskinen ?
>
> Den kan faktisk køre som slag alene, bor alene og slagbor.

Hvorfor henvise til en slagboremaskine, når du ikke vil benytte slag?
Hvorfor ikke henvise til en alm. boremaskine?
Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 16-03-11 21:32

Hej Matthias

> Hvorfor henvise til en slagboremaskine, når du ikke vil benytte slag?
> Hvorfor ikke henvise til en alm. boremaskine?

Når man slår slaget fra, ja så er det en almindelig boremaskine,
og den kan så også bruges som borehammer og mejsel, alt
i alt en meget anvendelig maskine til små penge. Er det så
svært for dig at forstå at det kan være en god løsning til
opgaven, så kom da selv med nogle istedet.

Max

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 16-03-11 18:22

Johnni C. wrote:

> [...]
>
> Jeg har kontakte de lokale stenhuggere, men de borer ikke i beton.
>
> Jeg bor på Ærø (syd for Fyn), så det må gerne være i nærheden hvis det

Du kna købe en diamant hulsav her. De leverer lynhurtigt.

http://stores.ebay.com/THK-Diamond-
Tools/_i.html?_nkw=30mm&submit=Search&_sid=7691413

- jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 23:38

[...]

Jeg stod i samme situation sidste år, skulle have seks spot i små sten 9*9cm
lejede en hilti og et 30mm bor hos den lokale værktøjs pusher.
Mener jeg gav 100kr for den halve time det tog at køre hjem bore hullerne
(ca 30 sek pr stk.....) og op og aflevere det igen.
Var meget skeptisk med om sådean en lille sten kunne holde til slag boring,
men der var OVERHOVEDET ingen problemer.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5960 (20110316) __________

http://www.eset.com