Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Prisstigninger
Fra : Soeren Friberg

Dato : 15-03-11 06:16

Det kan jo tænkes, at der opstår prisstigninger oven på den forfærdelige
katastrofe. Hårdt ramt er også Nikons kamerafabrik i Sendai, der ligger
tæt på jordskælvets epicenter. Sony, der som bekendt producerer sensorer
for Nikon, er nedlukket i Tokyo og bekræfter, at der er sket skader på
fabrikker uden at have overblik. Nu nævnes denne produktion ikke
specifikt, men det ved nogen måske noget om?

Canon har også oplevet skader på fabrikker i Utsunomiya og Fukushima,
der ligger i Honshu-området.

Pointe. Tja, enten køber man vel lige nu, mens det er muligt eller
venter et år eller 2.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-03-11 19:51

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> fabrikker uden at have overblik. Nu nævnes denne produktion ikke
> specifikt, men det ved nogen måske noget om?

De informationer jeg har fået (ved at tale med Simon fra Nikon) er,
fabrikken har taget skade, bygningen skal først efterses og repareres, og
alle produktionsmaskiner skal efterses, indstilles, justeres osv.

> Canon har også oplevet skader på fabrikker i Utsunomiya og Fukushima, der
> ligger i Honshu-området.

Og så vidt jeg forstod på min kollega, som havde talt med een fra Canon, så
vil Canon ikke sende sinde færdigproducerede varer afsted, fordi de er bange
for at de har fået stråling.

> Pointe. Tja, enten køber man vel lige nu, mens det er muligt eller venter
> et år eller 2.

Delvist ja. Mange af fabrikkerne ligger ikke i Japan, det er oftest kun de
professionelle. Alt Nikon optik med blænde 2.8 laves i Japan, og så vidt jeg
husker laves alt Zuiko optik til Olympus også i Japan. De andre har vel også
deres top-produkter til at blive produceret i Japan, og resten, sådan noget
som coolpix/ixus, kikkerter og lign. bliver lavet i Kina, Taiwan og
Thailand.

Mvh Anders

Fra : AS

Dato : 18-03-11 20:07