egnede planter på en søkant som dækker eff~
Fra : Steen

Dato : 13-03-11 22:28

Vi har lavet en sø på 300 m2. den er gravet i et moseområde så kanten er af
spagnum.

Det vil vælte frem med ukrudt hvis jeg ikke gør noget, så jeg vil gerne
finde egnede planter som dækker kanten 0,4-1m skrånende kant. Der vil blive
slået græs ud mod kanten

Nogle der har nogle gode ideer?

Fra : Aksel

Dato : 15-03-11 16:13

"Steen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det vil vælte frem med ukrudt hvis jeg ikke gør noget, så jeg vil gerne
> finde egnede planter som dækker kanten 0,4-1m skrånende kant. Der vil

Det er et meget vanskeligt spørgsmål om en meget vanskelig situation.
Jeg er selv i noget, der ligner - omend noget mindre sø.
Du må være forberedt på, at mange besværlige ukrudter vil infinde sig. Vi
døjer meget med "levermos" og andre, jeg ikke kender navnet på.
En plante, vi er glad for er "Forglemmigej" - muligvis en vandtillempet
sort. Den breder sig villigt, men er dog ikke helt i stand til at dække
fuldstændigt for den førnævnte levermos. Denne irriterende invasive ukrudt
grønnes allerede nu, men jeg har allerede været ude med sprøjten nu - inden
de andre planter viser livstegn - og håber, at den har fået, hvad den ikke
kan tåle.
Men tænk på forglemmigej!
Mvh
Aksel