Hvor forberedte var Japanerne på Tsunamien~
Fra : Per

Dato : 13-03-11 19:23

Hej NG !

Hvor forberedte var Japanerne på Tsunamien ?

Det undrer mig at se den her slags
http://jp.dk/jptv/nyheder/udland/article2367621.ece

Hvorfor fik de ikke flyene på vingerne ?

Ja det kan jo selvfølgelig være at piloterne havde fri - men hvor meget
response tid havde de ?

Mvh. Per

Fra : Max

Dato : 13-03-11 20:44

Hej Per

> Hvorfor fik de ikke flyene på vingerne ?

Måske var flyene til service, måske havde de ikke brændstof
i tankene, måske var der ingen piloter til at flyve dem og
så vidre.

> Ja det kan jo selvfølgelig være at piloterne havde fri - men hvor
> meget response tid havde de ?

Helt åbentlys ikke nok. Og meget store dele af Japan havde
vel under 1 times varsel. Og man er jo heller ikke ligefrem
vant til bølger af de dimensioner og måske kunne man
ikke forestille sig at det ville blive et problem på den
flyveplads. Og sidst, men ikke mindst, det kan jo være
man først og fremmest har tænkt på personalet og så
været ligeglade med materielet.

Max

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-03-11 23:20

> [...]
>
> Hvorfor fik de ikke flyene på vingerne ?
>
> Ja det kan jo selvfølgelig være at piloterne havde fri - men hvor meget response tid havde de ?

Selve jordskælvet ser de ud til at have styr på, med denne 28 sekunders countdown ting.
http://www.youtube.com/watch?v=oQVPfQu50yY&feature=player_embedded#at=11

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 14-03-11 01:13

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvorfor fik de ikke flyene på vingerne ?
>
> Ja det kan jo selvfølgelig være at piloterne havde fri - men hvor meget

Japanerne var yderst velforberedte på både jordskælv og tsunami. Der er
floddiger langs kysten med porte der kan lukkes med få min varsel i
tilfælde af tsunami, men oppe ved Sendai fik japanerne kun 9 min varsel
før tsunamien skyllede ind. Her gjorde det ingen forskel, om de havde
nået at lukke digeportene eller ej: Tsunamien var 10 m høj og skyllede
lige henover digerne. Jeg tvivler på at japanerne kunne nå at få fly på
vingerne i løbet af 9 min.
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : Per

Dato : 14-03-11 07:51

Jesper wrote:

> [...]
> og skyllede lige henover digerne. Jeg tvivler på at japanerne kunne
> nå at få fly på vingerne i løbet af 9 min.

Tak for jeres svar

Mvh Per