Lod transducer
Fra : Per Kaaber

Dato : 13-03-11 18:50

Hej Ng

Er der normalt en vis standard mht. frekvensen på en lod transducer, så
en eksisterende nyere transducer kan monteres på et nyt
system/instrument af andet fabrikat?

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-11 13:20

Der findes ferromagnetiske og piezzoelektriske transducere.
Til lystbåde anvendes piezzoelektriske transducere.
De laves til mange forskellige spredningsvinkler, frekvenser og
effekter.
Man har fremstillet transducere og visningsudstyr helt nede fra 16 KHz
og godt op i MHZ området.
Åbnings/spredningsvinklerne har normalt ligget fra 45 grader og ned
til få grader.
Effekterne også fra få watt og op.
De forskellige fabrikanter af udstyr har opsat deres specifikationer
for optimal transducer i forhold til viserinstrumentets formåen.
Det vil selvfølgelig være muligt at få nogle enheder af forskellig
oprindelse og specifikation til at spille sammen; men det vil oftest
ikke være en god løsning.
Transducere til både er et meget lille område af
transducerproduktionen. Størstedelen går til lægevidenskaben og til
materiale/revne bestemmelse.
I det sidste område laves specialtransducere snart til hvert formål.
Desværre kan ingen af disse typer anvendes til dybdemålere.
For dybdemålere havde vi et par fremtrædende frekvensområder omkring
50 KHx og 200KHz men den tid er nok ovre.

Mvh/Harding

Fra : Per Kaaber

Dato : 13-03-11 23:27

Harding E. Larsen formulerede søndag:
> [...]
> For dybdemålere havde vi et par fremtrædende frekvensområder omkring
> 50 KHx og 200KHz men den tid er nok ovre.

Hej Harding

Det var sgu ikke en afhandling om ultralyds udstyr jeg efterlyste.

Jeg mindes, at det for lang tid siden, og længe før du fik øje på dette
udemærkede medie, blev debateret her i gruppen, at der vist var 2 typer
(de gamle og så de nye). De nye skulle efter hvad jeg husker kunne
spille sammen på tværs af fabrikater. Og det er netop det, jeg ønskede
bekræftet eller afkræftet.

Med stort ønske om, at du kunne svare mere præsist på de stillede
spørgsmål

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-03-11 09:29

On Sun, 13 Mar 2011 23:26:44 +0100, Per Kaaber
<per.k.joergensenslet@mail.dk> wrote:

>Det var sgu ikke en afhandling om ultralyds udstyr jeg efterlyste.
Ja det var tilsyneladende mere end du kunne overskue at læse .

> [...]
>bekræftet eller afkræftet.
>
>Med stort ønske om, at du kunne svare mere præsist på de stillede
Hvorledes tolker du fgl.:
*******************************
*******************************
Tillykke du har nu fået påvist hvor svaret var gemt, men samtidig
afslører det at du ikke formåede at læse og forstå Hardings indlæg.

Det skal du ikke græde over, der er mange der må give op når et svar
er på mere end en linje.

Lange indlæg er svære at læse når der spares på "linjeskift efter
punktum" og "afstand mellem afsnit".
Men det gør dem så ekstra lange, livet er sgu ikke nemt.

/Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-11 04:33

Hej Per,

Vi lever i nutiden og ikke i tiden hvor Seafarer loddet var vildeste
hit.
Der er sket noget i verden siden da.
Transducertyperne til dybdemålere i både er blevet avancerede og
speccialicerede til bestemte formål.
Jeg prøver at beskrive mangfoldigheden og den kan ikke besvares med få
ord.

Jeg kunne jo have besvaret dit spørgsmål den et: NEJ...var det
tilfredsstillende?
De fleste ville nok være nyskerrige og gerne have en lidt uddybende
forklaring.
Da vi ikke alle er på samme niveau, kan det forekomme at ikke alle er
tilfreds med formiddagsbladenes ordforråd.

Mvh/Harding

Fra : Børge

Dato : 14-03-11 13:10

Den 14-03-2011 11:33, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> Da vi ikke alle er på samme niveau, kan det forekomme at ikke alle er
> tilfreds med formiddagsbladenes ordforråd.

Måske skulle der oprettes en gruppe for vidrekommende og så en på
Formiddagsbladniveau, hører nok selv til den sidste gruppe
Mvh.
Børge L

Fra : Per Kaaber

Dato : 14-03-11 17:40

Harding E. Larsen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> speccialicerede til bestemte formål.
> Jeg prøver at beskrive mangfoldigheden og den kan ikke besvares med få

Hvis nu du var lidt smart, kunne du jo spørge ind til OP's emne, i
stedet for at komme med en smøre, der rækker ud over emnet, og uden at
det egentligt giver svar på spørgsmålet.
Jeg er overbevist om, at det giver en mere spændende debat med indlæg
fra langt flere skabslæsere.

> Jeg kunne jo have besvaret dit spørgsmål den et: NEJ...var det
> tilfredsstillende?

Ja..... og evt. gerne med en lille erfaringsbaseret begrundelse, der
kunne holde i byretten.
Hvis nu jeg alligevel prøver at mixe fabrikater af transducer og
instrument, og det så virker, ville jeg såmend miste tilliden til de
mange alen lange copy-paste afhandlinger, uden konkret stillingtagen
baseret på erfaringer, til det oprindelige spørgsmål.

> De fleste ville nok være nyskerrige og gerne have en lidt uddybende
> forklaring.

Så skal de såmend nok spørge....

> Da vi ikke alle er på samme niveau, kan det forekomme at ikke alle er
> tilfreds med formiddagsbladenes ordforråd.

Det er så lige der, du skærer alle over en kam, og gør alle læserne
lige dumme.... ;o/

Jeg beklager, men jeg kan altså ikke læse et brugbart svar eller
anbefaling ud fra dit svar på det oprindelige spørgsmål....

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-11 06:49

Hvad med en gruppe for Havenisser?

Mvh/Harding

Fra : Børge

Dato : 14-03-11 14:02

Den 14-03-2011 13:48, Harding E. Larsen skrev:
> Hvad med en gruppe for Havenisser?
>
> Mvh/Harding

Den findes på Facebook
Mvh.
Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-11 07:26

Ja men så er du havnet helt forkert. denne her gruppe hedder
"dk.fritid.sejlads" og ja, her har vi ikke brug for hverken fjæsbog
eller Havenisser!

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-11 14:29

Ja.men kæreste Per,

Hvis du fjerne dine indledende og afsluttende bemærkninger komponeret
på din floskelgenerator i bedste CT stil, og indstiller dig på at læse
og især forstå indlæggene, hjælper det måske.

Jeg skriver og Hans skærer sætningen ud i pap:
Det vil selvfølgelig være muligt at få nogle enheder af forskellig
oprindelse og specifikation til at spille sammen; men det vil oftest
ikke være en god løsning.
Desuden må jeg imødegå din vildfarelse m.h.t copy-paste.
Jeg har i en lang årrække netop på ret så højt plan arbejdet med
ultralydstransducere i et tæt samarbejde med bl.a. tyske doktorer og
professorer, både teoretisk og på det praktiske plan, i
fremstillingsvirksomheder. En af dem der deltog var oven i købet den
der udviklede Hitlers anvendelse af afstands- og dybde
ultralydsmålingsudstyr til deres Ubåde.
Heldigvis er min viden ikke så antikveret, jeg har bl.a. arbejdet med
specifikation på området indtil for 2½ år siden.

Som jeg også skriver i et indlæg er transducere blevet meget mere
specialiserede og specifikationerne er blevet meget snævrere og mere
målrettede dedikerede formål.

Det er beklageligt at du ikke kan se et for dig brugbart svar, Jeg kan
desværre ikke forstå det for dig, det må du selv klare, evt. ved at
tilegne dig den fornødne viden.

Jeg synes at forstå dit oprindelige spørgsmål og det er netop svaret
hertil der ovenstående er indrammet.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-03-11 18:00

Per Kaaber:
> Er der normalt en vis standard mht. frekvensen på en lod transducer, så en
> eksisterende nyere transducer kan monteres på et nyt system/instrument af
> andet fabrikat?

Tilsyneladende er 50 kHz og 200 kHz 'standarder' for ekkolod til både.

Ved at søge på ordene: "depth sounder transducer compatibility" (uden
anførselstegn) får man bl.a links til forskellige debatforaer og der er
tilsyneladende meget forskellige meninger om det kan lade sig gøre.

Nogen siger blankt nej, mendes andre siger at det for dem har virket
fint i årevis, men de fleste er da enige om at det ikke skader at
prøve.

Det kan være et problem med en transducer, der f.eks er beregnet til
max 300 W og som fødes med markant højere effekt. Den kan ødelægges
efter kortere eller længere tid.

Jeg har ikke selv nogen erfaring med krydsmontering af fabrikater. Det
har for mig desværre været transduceren der stod af og så køber man jo
helst en original, men prøv at opgive mærke og typenummer på dine dele
her, så kan det da være at der er nogen der har prøvet netop den
kombination og kan komme med brugbar information

--
/ Ole

Fra : Per Kaaber

Dato : 14-03-11 23:39

Ole Pagh har bragt dette til verden:
> [...]
> da være at der er nogen der har prøvet netop den kombination og kan komme med

Hej Ole

Takker mange gange for info.
http://www.airmartechnology.com/, som fremstiller transducerne til
mange af fabrikanterne af instrumenterne, skulle ha' oplysninger om,
hvilke transducere der er kompatible på tværs af fabrikanter af
instrumenter.

Jeg har et efterhånden nedslidt Navman system 100 (kun vindtransduceren
er slidt op), jeg opgradere til Tack Tick entrylevel instrument system
T038 med trådløst vind, log og lod instrumenter.
Transducerne i Helmsman'en består af et dobbelt system med transducere
placeret på hver sin side af kølen i en afstand af ca 75cm fra kølen,
for minimal turbolens.
Signalledningerne fra transducerne er ført til nogle "gravity switche",
der skifter mellem transducerne afhængig af hvilken halse der sejles
på.
Det har nu virket med B&G, Navman og det kommer også til at virke med
Tack Tick T038.

Det er så planen at fortsætte med at benytte Navmans transducere, for
at undgå udskiftning af skrog gennemføringerne og trække kabler rundt i
båden.

P.S. der er mulighed for at erhverve sig resterne af Navman systemet,
der virker upåklageligt, pånær vindtransduceren.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : steffen skov

Dato : 15-03-11 18:03

O-Høj Per
Det ville have klædt dig, om du havde indledt denne tråd med nedenstående
oplysninger. Så havde vi været fri for nedladende og fordømmende kævlerier i
denne gode news-group!
Ovenstående er godt nok meget OT - og burde skrives i etikette-afdelingen,
men alligevel, mener jeg, det har stor betydning for fremtiden i denne
gruppe, at vi skriver pænt og ikke insinuerer hinanden med dårlige "vips"!
Vi har alle erfaringer på forskellige områder, og de skal da udnyttes med
respekt for afsender. Afsenderne skriver jo i god mening for at hjælpe, og
det gør de gratis. Modtageren kan så vælge at benytte rådene, men modtager
behøver ikke at blive "perfide" i deres svar.
Lad os holde en god tone og fællesinteressestemning i gruppen. (det var et
langt ord)
Hilsen Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,