købeloven på internettet (spille server ud~
Fra : Kim Sønderup

Dato : 13-03-11 14:51

Hej NG

Problem 1

Jeg har en kunde som har købt og betalt for leje af 2 spille server d.
17/01/2011 og 29/01/2011 disse er betalt via paypal og oprettet efter
betaling.

Nu har kunden d. den 16/03/2011 gjort krav på sine penge ved at sige disse
indbetalinger er "Unauthorized payment".

Og på tros af bevis for at den services kunden har betalt for er taget ibrug
aligevel får kunden medhold hos Paypal ,og vi snakker om 416.13 & 1435.90
Kr.

Jeg mener at 14 dages returret er overskredet, og det er også det man kalder
special designet produkt ( da vi booster et standard produkt, til bedre
ydelse for kunden ) ??

Problem 2

Kan se selv samme kunde er igang med at starte sit eget spille server
udlejnings firma op (opslag hos DK Hostmaster), og jeg kan se at ifølge
kundes log har kunden downloadet alle filerne til sine server, og har
mistanke om kunden vil bruge disse filer inkl. vores konfigurations filer
til opstart af eget firma.

Hvad gør en klog mand ???

Med Venlig hilsen
Kim

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 5949 (20110313) __________

http://www.eset.com

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-03-11 15:59

On Sun, 13 Mar 2011 14:51:21 +0100, Kim Sønderup <kds@frb-internet.dk>
wrote:
>Problem 1
>
>Jeg har en kunde som har købt og betalt for leje af 2 spille server d.
>17/01/2011 og 29/01/2011 disse er betalt via paypal og oprettet efter
>betaling.
Du er i DK og kunden er også i DK ?
Kunden er privat eller erhverv ?

>Nu har kunden d. den 16/03/2011 gjort krav på sine penge ved at sige disse
>indbetalinger er "Unauthorized payment".
Hvad mener de med det ?
At den der har købt en varer ikke havde bemyndigelse til det af den
der betaler for varen ? Det kan jo aldrig blive dit problem ?

>Og på tros af bevis for at den services kunden har betalt for er taget ibrug
>aligevel får kunden medhold hos Paypal ,og vi snakker om 416.13 & 1435.90
>Kr.
Medhold i hvad ? At betalingen er "Unauthorized payment".
Du skal nok kigge lidt dybt i Paypals vilkår.

>Jeg mener at 14 dages returret er overskredet, og det er også det man kalder
>special designet produkt ( da vi booster et standard produkt, til bedre
>ydelse for kunden ) ??
Her henviser du til den danske købelovs regler for fortrydelsesret
ifbm. fjernkøb ? Men er det det som kunden benytter sig af jf.
"Unauthorized payment" ?

> [...]
>kundes log har kunden downloadet alle filerne til sine server, og har
>mistanke om kunden vil bruge disse filer inkl. vores konfigurations filer

Ser fremad og bygger noget ind i sit setup der kan forhindre at kunden
kan benytte sig af en "downloaded" version af det de har lejet. En
watchdog der skal fodres en gang imellem ellers begår den selvmord. Og
når systemerne kører hjemme hos dig fodre du dyret, når den er udenfor
din rækkevidede kan du jo ikke fodre den og den vil sprede død og
ødelæggelse rundt om i det omfang du har bestemt, det kunne feks. være
at systemet kører ad helved til eller den "ringer" hjem og oplyser
hvor den er og at den savner mad. Men sørg for at det er godt gemt i
maven af systemet.
Du kan nok ikke gører ret meget ved at man tager dine
konfigureringsfiler og hælder dem ned i et nyt rent system.

Kunder der vil svindle kan man sjældent gøre ret meget ved ud over at
stoppe samarbejdet med dem hurtigst muligt.

De 1850 kr. kan du kalde sure lærepenge.

Hvis kunden kan formodes at have kapital til at udrede en evt.
erstating til dig kan du overveje at vende sagen med en advokat der
har forstand på sager med IT. Men for 1850 kr + det du evt. løbende
kunne havde tjent på at udleje til kunden ?
Mht. en erstatning for tyveri af filer/konfigurering, der må du nok
vente indtil du kan bevise at det er tilfældet at det har fundet sted,
og hvor stor en erstatning tror du du vil kunne hive hjem ? Advokater
arbejder ikke gratis.

/Hans

Fra : Hekatombe

Dato : 13-03-11 17:06

Den 13-03-2011 14:51, Kim Sønderup skrev:
> Jeg mener at 14 dages returret er overskredet, og det er også det man
> kalder special designet produkt ( da vi booster et standard produkt, til
> bedre ydelse for kunden ) ??

Hvad står der i handelsbetingelserne omkring fortrydelsesretten og
specielt omkring fraskrivelse/forkortelse af den?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-03-11 23:59

>Hvad står der i handelsbetingelserne omkring fortrydelsesretten og specielt
>omkring fraskrivelse/forkortelse af den?

Erhverv? Ingen fortrydelsesret.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 14-03-11 09:13

"Kim Sønderup" skrev

> [...]
> Nu har kunden d. den 16/03/2011 gjort krav på sine penge ved at sige
> disse indbetalinger er "Unauthorized payment".
Hvad betyde det helt præcist?

> Og på tros af bevis for at den services kunden har betalt for er taget
> ibrug aligevel får kunden medhold hos Paypal ,og vi snakker om 416.13 &
> 1435.90 Kr.
Det må jo så skyldes at Paypal giver kunden ret, men vi ved ikke hvorfor.

> Jeg mener at 14 dages returret er overskredet, og det er også det man
> kalder special designet produkt ( da vi booster et standard produkt, til
> bedre ydelse for kunden ) ??
Nu lyder "Unauthorized payment" ikke ret meget af udnyttet returret, men det
kan selvfølgelig være en standardfrase for tilbageførsel.

Om produktet er specielt eller ej betyder ikke noget for returretten, det
der betyder noget er om kunden har givet afkald på sin returret for at
starte den specielfremstilling tidligere.

Lov om visse forbrugeraftaler.
§18
Stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel
tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter
forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten kun, indtil
udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren
forinden har givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde
udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb.

Jeg tror så ikke at en stort set standardvare som en spilserver kan påstås
specielfremstillet, der findes afgørelser hvor en kundekonfigureret PC ikke
bliver anset som specielfremstillet, den er bare sat sammen af standard
komponenter

Sidste gang du skrev om sagen hvor kunden ville bruge returretten var det
usikkert om de 14 dage var gået, det er der ikke ændret på.
Du har valgt PayPal som betalingsformidler, så har du formentlig på forhånd
accepteret de afgørelser de træffer i tvister,
om afgørelsen er rimelig er svært at bedømme "Unauthorized payment"
fortæller ingenting.
For mig lyder det af misbrug mere end af tilbagetrækning p.g.a. fortrydelse.

> [...]
> kundes log har kunden downloadet alle filerne til sine server, og har
> mistanke om kunden vil bruge disse filer inkl. vores konfigurations filer

Han starter med at læse de svar han allerede en gang har fået angående
misbrug af programmer, men ellers må han nok acceptere at alle butikker er
startet med at indehaveren har kigget på andre butikker for at få
inspiration.
Du har vel heller ikke selv opfundet din spilserver.

> __________ Information from ESET Smart Security, version of virus
> signature database 5949 (20110313) __________
> http://www.eset.com

En reklame der hiver din butik ned på efter skoletidniveauet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-11 10:03

alexbo skrev:

> [...]
> bliver anset som specielfremstillet, den er bare sat sammen af standard

Det lyder som om du tænker på den fysiske server. Jeg
forestillede mig at kunden lejede retten til at benytte en
komplet opsat spilserver - altså en specialtilrettet
tjenestydelse. Der var jo også tale om download af filer. Så
henter kunden noget han ikke selv har installeret.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 14-03-11 12:03

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> tjenestydelse. Der var jo også tale om download af filer. Så
> henter kunden noget han ikke selv har installeret.

Ja jeg tænker på opsætningen af serveren, at den ikke er speciel i lovens
øjne.
At kunden beder om at få sat "sin" maskine op på en bestemt måde, ikke er
det samme som at få specielfremstillet en ting.
Når en fysisk maskine ikke er speciel bare fordi den samles efter købers
ønske, er en server det næppe heller.
Nu kender jeg ikke ret meget til spilservere, men det er vel ikke ret meget
anderledes end at et Teleselskab tilbyder forskellige vilkår, det er ikke
nok til at kalde det specielfremstillet.
Under alle omstændigheder er det ikke nok det er specielfremstillet, kunden
skal have accepteret at fortrydelsesperioden udløber når fremstillingen
begynder.

Hvad downloadningen af filer indebærer skal jeg ikke kunne sige, hvis det er
nødvendigt for at afprøve eller bruge serveren er det jo rimeligt nok, hvis
det ikke er nødvendigt, burde Kim selv sørge for at det ikke er muligt.

Men reelt synes jeg sagen hænger på dette med "Unauthorized payment", jeg
synes ikke det lyder af fortrydelse, mere af misbrug, måske en mindreårig
der har misbrugt fars PayPalkonto.
Måske mener PayPal at Kim burde have indset at der var noget galt.
Kunden har overbevist PayPal om at han skulle have sine penge tilbage, det
må være begrundet på et eller andet.
Det er kun Paypal der kan svare på hvorfor de har trukket betalingen
tilbage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim

Dato : 14-03-11 15:05

det lader til at paypal har givet mig ret efter jeg har klaget over deres
beslutning og givet ip logs mv.

så jeg lukker denne tråd.

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 5952 (20110314) __________

http://www.eset.com

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-03-11 15:09

Kim wrote:

> så jeg lukker denne tråd.

Hvordan gør du det?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kim

Dato : 16-03-11 19:57

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan gør du det?

Så skidt pyt da holder den lige åbent lidt endnu, med et tillæg spørgsmål.

I den her tvist har pengene været låst i 105 dage .

30 dage paypal juridisk behandlingtid, plus 75 dage hvor kreditkortinstitut
= kundens bank kan gøre indsigelse.

Kan jeg kræve penge (modregne) kunden i den forbindelse, da pengene jo har
været fast frosset hos paypal.

plus jeg har fået en udgift på omregnet $20 til ca.110 kr. for
sagsbehandling at sagen.

Her snakker vi kun om de 1435.90 Kr. da de 416.13 Kr. er leje perioden
udløbet.

Med Venlig Hilsen
Kim

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 5959 (20110316) __________

http://www.eset.com

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-03-11 16:49

On Mon, 14 Mar 2011 15:05:13 +0100, "Kim" <kds@frb-internet.dk> wrote:

>det lader til at paypal har givet mig ret efter jeg har klaget over deres
>beslutning og givet ip logs mv.
>
>så jeg lukker denne tråd.

Og det gør du uden at fortælle mere ?
Du vil gerne hjælpes, men giver intet retur ?

/Hans

Fra : Leif Neland

Dato : 14-03-11 18:05

Den 14-03-2011 16:49, Hans Kjaergaard skrev:

> Og det gør du uden at fortælle mere ?
> Du vil gerne hjælpes, men giver intet retur ?

Hvad mere vil du vide?

OP har tidligere skrevet at kunden har betalt for brug af spilserveren
med paypal; downloaded spilserveren med opsætning, og derefter bedt
paypal tilbageføre betalingen.

OP har bevist dette overfor paypal, der derefter annullerer tilbageførslen.

OP er glad

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-03-11 19:03

On Mon, 14 Mar 2011 18:05:09 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Hvad mere vil du vide?
Jeg kunne godt tænke mig at få uddybet "Unauthorized payment".
Om OPer får sine penge eller ej er mig totalt udvedkommende.

> [...]
>paypal tilbageføre betalingen.
>
>OP har bevist dette overfor paypal, der derefter annullerer tilbageførslen.
Nå ? Som jeg læser det har OPer oplyst om nogle tekniske detaljer
omkring handlen som så har fåer PayPal til at ændre mening fra at
betalingen var "Unauthorized payment" til at den en godkendt betaling,
der fremgår intet om at PayPal har taget stilling til kundens øvrige
handlemåde, men det ser du måske ?
Intet tyder på at PalPal har godkendt betalingen som følge af kundens
handlinger mht. download af systemet.

>OP er glad
OPer kan være tilfreds med udfaldet indtil videre, men for andre kunne
det være interesant at kende til detaljerne omkring argumentationen
overfor PayPal.

/Hans

Fra : N_B.DK

Dato : 15-03-11 14:35

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Jeg kunne godt tænke mig at få uddybet "Unauthorized payment".

Ja google er en svær en, mon ikke de fleste 5 årige børn kan finde ud af det
efterhånden.

https://cms.paypal.com/us/cgi-bin/?cmd=_render-content&content_ID=security/seller_protection_faq

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-03-11 15:11

On Tue, 15 Mar 2011 14:35:04 +0100, "N_B.DK" <nbdk.dk@gmail.com>
wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

>Ja google er en svær en, mon ikke de fleste 5 årige børn kan finde ud af det
> [...]
Tak, rart vi har nogle 5 årige børn til at hjælpe os, hvad skulle vi
gøre uden. Dril dem lidt og de udfører alt arbejdet for dig.

/Hans

Fra : N_B.DK

Dato : 15-03-11 15:49

> Tak, rart vi har nogle 5 årige børn til at hjælpe os,

En dag lærer du vel også at læse, indtil da må vi jo bære over med dig.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Kim

Dato : 14-03-11 18:28

Resultat ændret pga. følgende info.

Kunden IP ved bestilling passer med bankens logs som kunden generalt har
brugt på sin netbank.

Det vil sige at Kunden har tabt sagen i tvist om "Unauthorized payment" da
banken kunne bekræfte at dette var kundens IP ifølge deres netbank log
system.

Så vi har vundet begge sager og pengene tilbage (som var låst )