Jordskælv i Japan
Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 13-03-11 08:30

En der ved hvor lang tid der gik fra jordskælvet startede til tsunamien
ramte kysten?

Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 13-03-11 09:06

Hej Matthias

> En der ved hvor lang tid der gik fra jordskælvet startede til
> tsunamien ramte kysten?

Det kommer jo an på hvilken kyst man tænker på, men det
går temlig stærkt da bølgen jo bevæger sig med meget
høj hastighed.

Men kik på kortet her

http://www.jv.dk/artikel/1082355:Udland---Tsunamivarsel-gaelder-nu-hele-Stillehavsomraadet

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-03-11 10:36

Max skrev:
> Hej Matthias

> Det kommer jo an på hvilken kyst man tænker på, men det
> går temlig stærkt da bølgen jo bevæger sig med meget
> [...]

Jeg tror at Matthias er mere interesseret i, hvornår
den første, store bølge nåede Sendai-kysten. Jeg har
kigget på forskellige videoer af tsunamien, men kan
ikke få det til at passe med de klokkeslet man ser i
billederne.

Der skulle være cirka 130 km fra epicentret til Sendai-kysten.
En tsunami aftager kraftigt i hastighed i takt med at den
når ind på lavt vand.

Engelsk og tysk Wikipedia er nok bedre end den danske,
hvis man vil se noget om formler m.m. til beregning af
tsunamiers hastighed:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tsunami

http://de.wikipedia.org/wiki/Tsunami

Et sted læste jeg at tsunamien ankom et sted på
Hokkaido-øens østspids kl. 06:55, altså kun ti
minutter efter skælvet. Det kan jeg ikke få til at
passe. Der er 590 km derop. Man skal nok have
tålmodighed med, hvornår der ankommer pålidelige
data om katastrofen på internettet. Jeg synes at skidt
og kanel flyder på nettet i en jævn blanding for tiden.

Herluf Holdt

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 13-03-11 11:33

Den 13-03-2011 10:35, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
>
> Der skulle være cirka 130 km fra epicentret til Sendai-kysten.
> En tsunami aftager kraftigt i hastighed i takt med at den

Ja, vi snakkede om folk har haft nogen som helst mulighed for at nå at
komme i sikkerhed. Altså komme væk fra området. Selv tror jeg det ikke.
På alle de klip jeg har set fra området, ser man ingen folk sidde i
bilerne eller på gaderne mens vandet kommer. Var de mon væk alligevel?
Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 13-03-11 11:45

Hej Matthias

> ikke. På alle de klip jeg har set fra området, ser man ingen folk
> sidde i bilerne eller på gaderne mens vandet kommer. Var de mon væk

På mange af de klip jeg har set kører bilerne da rundt med
mennesker i, nogen direkte mod flodbølgen, så de er
ihvertfald ikke blevet advaret.

Max

Fra : Max

Dato : 13-03-11 12:07

Hej Herluf

> [...]
> data om katastrofen på internettet. Jeg synes at skidt
> og kanel flyder på nettet i en jævn blanding for tiden.

Man skal specielt være opmærksom på at de forskellige
kilder kan bruge forskellige tidszoner hvilket jo gør at
det kan være svært at bevare overblikket, især hvis
man ikke ved hvem der bruger hvad.

Max