"Halleluja" som kristent modsvar på det mu~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-03-11 06:02

Når muslimer på arabisk siger "inshallah" tilkendegiver de mig bekendt
noget i retning af "Guds Vilje Ske!"

(At der så er overordnede teologiske forskelle vore religioner imellem
er dertil så en anden snak...)

Kristne har heroverfor nok ikke så mange kompakte fyndord, måske lige
netop andet end "halleluja", som vist på oprindeligt hebraisk skal
betyde sådan noget som "Lovsyng Herren!"

Det synes at pege tilbage på ikke bare Davids Salmer, men dertil også
Jobs Bog, hvor den til ekstreme yderligheder plagede, men alligevel
trofaste og fromme Job ytrer de berømte ord: "Herren giver, Herren
tager, Herrens Navn være lovet!"

(Jeg har nok hørt for meget Leonard Cohen her til aften, men der synes
at være en ganske oprigtig from pointe i altid og under alle tænkelige
kvaler at kunne sige et ydmygt "halleluja"...)

ANders Peter Johnsen