Mirabel skal fjernes
Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-11 23:20

Var i gang i haven i dag med at fjerne noget
meget gammelt mirabel - det står i et krat af
syren i skellet mod nord, hvor der er mark på
den anden side.

Den ene er næsten væk, den lille med kun 5
stammer - så er der den store med 25 stammer
tilbage.

De skal forsvinde og blive helt væk, så er det
meningen at syrenerne skal overtage hullerne
i hækken.

Hvordan forhindrer jeg at stubbene skyder igen?

Jeg tænkte på at smøre dem med et eller andet,
men ved jo ikke om det også går ud over de
syrener der står ved siden af.

Vi kan ikke få en gravemaskine ind, og marken
mod nord er allerede i gang med vintersæd.

Har nogen et bud?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-11 23:56

Allan Vebel skrev:

Det er i øvrigt

http://vebel.dk/have/b09/54068mirabel.jpg

det drejer sig om - det giver en frygtelig masse
frugt (eller en frugtelig masse frygt)

Det er ellers en flot plante, men vi spiser ikke
mirabellegrød - det sviner når de modne frugter
falder ned på græsplænen - og så stikker den
med nogle sylespidse pigge.

Derfor skal den bare væk.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-11 00:43

Allan Vebel wrote:

> http://vebel.dk/have/b09/54068mirabel.jpg
>
> det drejer sig om - det giver en frygtelig masse
> frugt (eller en frugtelig masse frygt)
>
> Det er ellers en flot plante, men vi spiser ikke
> mirabellegrød

Har du prøvet mirabellemarmelade? Det er guf.

Bortset fra det fældede jeg for omkring 5 år siden 2 store mirabelletræer,
fordi frugten var en dårlig kvalitet - de var melede og uegnede til konsum.
Jeg gravede ud omkring stubbene ned i omkring ½ meter og kappede rødderne
dernede. Det var et helvedes mas, men jeg har ikke set noget til dem siden.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-03-11 01:51

Erik Ginnerskov skrev:

> Har du prøvet mirabellemarmelade? Det
> er guf.

Har prøvet de første år, men det stod bare
og blev for gammelt - det blev ikke spist.

Jeg laver kun marmelade af solbær, vores
to buske giver til en hel sæson - og brombær,
de skud du har leveret.

> Jeg gravede ud omkring stubbene ned i
> omkring ½ meter og kappede rødderne

Det har jeg ikke mulighed for når de står inde
i et syrenkrat der gerne skulle dække hullet en
dag.

> Det var et helvedes mas, men jeg har ikke
> set noget til dem siden.

Vi har også haft et helvedes mas, fire timer i
går og seks timer i dag med koncentreret og
hårdt fysisk arbejde - det ligner jo ikke os

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-03-11 14:29

Allan Vebel wrote:

> Jeg laver kun marmelade af solbær, vores
> to buske giver til en hel sæson - og brombær,
> de skud du har leveret.

Du skulle også prøve jordbær. Vi har stor glæde af dem, vi fik af jer

> Det har jeg ikke mulighed for når de står inde
> i et syrenkrat der gerne skulle dække hullet en
> dag.

Så er der kun Roundup tilbage.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Max

Dato : 13-03-11 00:02

Hej Allan

> Jeg tænkte på at smøre dem med et eller andet,
> men ved jo ikke om det også går ud over de
> syrener der står ved siden af.

Roundup er meget anvendt til stødbehandling og
syrenerne blander nok ikke rødder med mirabellerne
så dem sker der ikke noget med.

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 13-03-11 11:41

Den 13-03-2011 00:02, Max skrev:
> Roundup er meget anvendt til stødbehandling og
> syrenerne blander nok ikke rødder med mirabellerne
> så dem sker der ikke noget med.
det hjalp ikke på mine elmestubbe!

men efter at have behandlet bladene på hver skud som dukkede op, døde de
efter ½år

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 13-03-11 12:17

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> det hjalp ikke på mine elmestubbe!

De skal smøres straks efter fældningen. I samme øjeblik man fælder, forsøger
træet at redde hvad reddes kan, ved at trække saften ned i rødderne. Og det
er her man skal være der med RoundUp. Efter en halv time kan det allerede
være for sent.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-03-11 23:12

Martin Bak skrev:

> det er her man skal være der med RoundUp.

Nu er snitfladerne i hvert fald smurt godt ind,
så må vi bare holde øje med den.

Alle grene på under 40 mm blev kørt gennem
kompostkværnen - den er altså genial, sådan
en.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk