Græsplænen
Fra : Holst

Dato : 10-03-11 16:50

Jeg har givet op! Nu har jeg i mange år kæmpet en ulige kamp mod mossen
i græsplænen.

Jeg har over årene forsøgt kalk, gødning og jernvitriol, ligesom mos
også er blevet forsøgt fjernet mekanisk - og kombinationer af foranstående.

Så hvordan får man en ny græsplæne?

Graver man tørv med og forsøger så vidt muligt også at få al mos fjernet
og kørt bort?

Eller kan jeg slå alt ihjel ved at sprede roundup ud over græsplænen,
eller vil det kun tage græsset og ikke mosset?

Og når græsset er væk, hvad så? Fræses og planeres og tilsås med græsfrø?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-03-11 17:37

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller vil det kun tage græsset og ikke mosset?
>
> Og når græsset er væk, hvad så? Fræses og planeres og tilsås med græsfrø?

Du får garanteret også mos i den nye plæne medmindre du først finder ud af
hvad der var årsagen til mos i den gamle.
Du har nok ikke været grundig nok i dine tidligere forsøg på at fjerne mos.
Plænen skal have lys og gødning nok, hvis den får det så kvæles mosset.

Steen.

Fra : Max

Dato : 10-03-11 21:11

Hej Holst

> Så hvordan får man en ny græsplæne?

Du ender med garanti samme sted som du kom fra,
så lær at leve med det, mos er lige så grønt som græs.
Det er simpelthen ikke værd at spilde tiden på den
slags bagateller.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-11 22:17

Max skrev:

> lær at leve med det, mos er lige så grønt som
> græs.

Ja, og så er det dejligt blødt at gå på med bare
tæer

> Det er simpelthen ikke værd at spilde tiden på
> den slags bagateller.

Er der meget af det, skal græsset heller ikke
klippes så ofte. Vi har 2500 m2 af det, så er det
jo meget rart, ikke?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Max

Dato : 12-03-11 22:33

Hej Allan

> Er der meget af det, skal græsset heller ikke
> klippes så ofte. Vi har 2500 m2 af det, så er det
> jo meget rart, ikke?

Og her i foråret er det en fornøjelse at se de små
fugle samle det sammen til deres reder.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-11 22:51

Max skrev:

> Og her i foråret er det en fornøjelse at se de
> små fugle samle det sammen til deres reder.

Ja, det er som om de har fået moserende vin

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : lom k

Dato : 10-03-11 21:44

Holst wrote:

> [...]
> eller vil det kun tage græsset og ikke mosset?
>
> Og når græsset er væk, hvad så? Fræses og planeres og tilsås med

kan også være du klipper den for langt ned. prøv at sætte klipper et
hak op. der ud over har jeg selv haft held med plænerens. at mossen
forsvandt var en bi ting, men fik has på alle mælkebøtterne

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 11-03-11 00:15

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev
> Jeg har over årene forsøgt kalk, gødning og jernvitriol, ligesom mos også
> er blevet forsøgt fjernet mekanisk - og kombinationer af foranstående.

Gødning (flere gange, og vand) er sagen, men kun hvis der er lys nok.
Undervejs til det bedre, rives det igennem tilbunds, måske ad flere gange.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus

Dato : 11-03-11 11:34

Den 10-03-2011 16:49, Holst skrev:

> [...]
> eller vil det kun tage græsset og ikke mosset?
>
> Og når græsset er væk, hvad så? Fræses og planeres og tilsås med græsfrø?

Hvad er der galt med mos? Mos har den fordel frem for græs, at det ikke
skal slås. Jeg har hørt om tilfælde, hvor plæneejere først hælder masser
af vand og gødning i græsset, hvorefter de slår græsset op til flere
gange om ugen. Så hellere mos, du sparer al besværet med vand og
gødning, og er du heldig, så kan du nøjes med at slå plænen en gang om
måneden.

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Klaus G.

Dato : 13-03-11 08:36

> Hvad er der galt med mos? Mos har den fordel frem for græs, at det ikke
> skal slås.
Da vi overtog huset her, så havde mosset overtaget så meget, at første gange
jeg kørte en tur med plæneklipperen, så kørte den rundt i mosset :)

Ok, det var måske også et ekstremt tilfælde af mos-indvadering på vores
grund, men ikke desto mindre, så kan mos godt tage overhånd.

--
Klaus G.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 12-03-11 00:46

On Mar 10, 4:49 pm, Holst <newsfe...@shelter.dk> wrote:
> Jeg har givet op! Nu har jeg i mange år kæmpet en ulige kamp mod mossen
> i græsplænen.

Du er heldig, fordi du kun har mos som ubuden gæst i plænen. Mos er
grønt og blødt.

Jeg har foruden mos også vedbend og mælkebøtter,

Mælkebøtterne klare jeg mekanisk med et særligt håndredskab købt i
Australien.

Vedbenden kommer fra en nabogrund og gror op ad et stort træ, men
sender stængler ud i hele nabolaget. Stænglerne kommer krybende og
sætter rødder ned i græsplænen. græsplæneklipperen tager ikke vedbend,
fordi vedbenden ligger flat langs jorden. Hugger man stænglerne over
med en spade, gror de afhuggede stængler videre ved hjælp af de rødder
de har sat. Det eneste middel jeg har hørt om kom fra en læge, som
havde plantet sådan en og fik klager fra naboer. Han sagde, at man
skulle finde en tyk stængel, knække den over og injeksere round-up ind
in stænglen på brudstedet.

Er der andre råd mod vedbend.

Hilsen Peter

Fra : Aksel

Dato : 12-03-11 16:49

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Er der andre råd mod vedbend.

Hilsen Peter

Konsekvent bortlugning af alle udløbere. Det nytter ikke bare at skære
stænglerne over - de vokser videre. Alt skal rives op, og det skal man
blive ved med. Vedbend er et meget besværligt ukrudt. Men hvis den bliver
indenfor de oprindeligt tænkte rammer, kan den være en meget nyttig og smuk
plante.
Mvh
Aksel

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-11 22:26

Aksel skrev:

> Vedbend er et meget besværligt ukrudt.

Jeg har plantet vedbend og af en gammel
bedved. Det var nu mest for sammenfaldet
af navne, men det er også meget dekorativt
med vedbends mørkegrønne farve og
benveds røde høstfarver.

> Men hvis den bliver indenfor de oprindeligt
> tænkte rammer, kan den være en meget
> nyttig og smuk plante.

Ja, og jeg har ingen naboer at genere, kun
åbne marker.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 12-03-11 18:44

Den 12-03-2011 08:45, Peter Lauridsen skrev:
> Er der andre råd mod vedbend.

har været i samme situation med min nabo.
Vedbend drikker roundup som saftevand!
- eneste men til gengæld effektive middel er en ukrudtsbrænder.
- men husk: den må ikke brænde. Bladene skal bare lige skifte nuance.
//finn

Fra : Klaus G.

Dato : 13-03-11 08:55

> Jeg har over årene forsøgt kalk, gødning og jernvitriol, ligesom mos også
> er blevet forsøgt fjernet mekanisk - og kombinationer af foranstående.
Hvilken gødning har du brugt? Altså hvor meget N, P og K har der været i?
Den her er rigtig god til plæner f.eks.:
http://www.bayergarden.dk/da/produkter/godning/trim_plxnegxdning.html

Desuden er det super vigtigt du ikke klipper dit græs for kort ned hver
gang. 3,5cm er minimums længden på græsset, klipper du det kortere, så kan
græsset aldrig få magten over mosset. Man siger at for hver cm græsset er
højt, så har det 5cm rod.

Du skal desuden klippe græsset, så det svare til at du klipper 1/3 af ca.
Dvs. at hvis du sigter efter 3,5cm græs efter klipning, så skal græsset
klippes når det er 5,25cm.

Hvis du bruger bioklip, så hjælper det også gevaldigt, da det gøder en hel
del at lade græsset formulde.

> Så hvordan får man en ny græsplæne?
Du kan se her:
http://www.evaldshave.dk/10%20grasplane.htm

Jeg kan anbefale at du får fat på en fræser der kan nedfælde sten. Det er
noget med at den smider al jorden gennem et gitter og der kan sten ikke
komme igennem, så stenene falder ned foran fræseren og så bliver jorden lagt
henover bagefter. Det vil spare dig for MEGET arbejde.

--
Klaus G.