Gori 22 kontra?
Fra : Per H

Dato : 09-03-11 23:10

Jeg skal have skiftet nogle bundstykker på mine terassedøre, og skal
derfor bruge noget grunder, mod råd og svamp, men det gori jeg plejer
at bruge ser jeg kun i 5 L bøtter. Findes der en alternativ og
billigere løsning f.eks noget 1- 2 L ? (ikke på vandbasis)

per

Fra : John V.

Dato : 10-03-11 12:54

Den 09-03-2011 23:09, Per H skrev:
> [...]
> at bruge ser jeg kun i 5 L bøtter. Findes der en alternativ og
> billigere løsning f.eks noget 1- 2 L ? (ikke på vandbasis)

Skovfryd har en grunder til deres linoliemaling, måske kan du bruge den.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Elmer

Dato : 10-03-11 22:12

> [...]
> at bruge ser jeg kun i 5 L bøtter. Findes der en alternativ og
> billigere løsning f.eks noget 1- 2 L ? (ikke på vandbasis)

Hmmmm
Det er svært. Så vidt jeg ved er Gori22-7 det giftigste man kan købe. Jo
mere gift jo bedre holdbarhed på træet og jo større miljøbelastning, det
er et dilemma.
Gori'en er dyr og derfor har jeg selv rimeligt gode erfaringer med
dieselolie, det meste af det fordamper, men der er alligevel en del gift
tilbage i træet. Det duer selvfølgelig ikke indendørs p.g.a.lugt.
Desuden er det ulovligt, da diesel ikke er beregnet til imprægnering.

Jeg har jævnligt brugt en blanding af spildolie, bygningsasfalt og
diesel som sort træbeskyttelse, med rimeligt pænt resultat. Jeg har et
stort hus med meget træ, så Gori er alt for dyrt!

Fra : John V.

Dato : 11-03-11 07:53

Den 10-03-2011 22:11, Elmer skrev:

> [...]
> diesel som sort træbeskyttelse, med rimeligt pænt resultat. Jeg har et
> stort hus med meget træ, så Gori er alt for dyrt!

Den blanding du selv laver virker uden tvivl meget bedre end noget
købeprodukt.
Men når man ikke kan købe sådan noget, er det fordi det er ulovligt,
intet af det der er i må bruges som træbeskyttelse. Hverken diesel,
spildolie eller bygningsasfalt må bruges.
Man får også det problem at hvis man vil male det i en anden farve
senere, vil malingen ikke hæfte og der vil være gennemslag overalt. En
total afrensning af sådan noget er stort set umulig.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-03-11 12:38

> [...]
> diesel som sort træbeskyttelse, med rimeligt pænt resultat. Jeg har et
> stort hus med meget træ, så Gori er alt for dyrt!
hydraulikolie er også et godt "tilskud"

Og du mener dermed at du tilfører miljøet færre giftstoffer end med de
godkendte produkter?

//finn

Fra : Per H

Dato : 11-03-11 17:30

On Thu, 10 Mar 2011 22:11:56 +0100, Elmer <elmer@engineer.com> wrote:

>Hmmmm
>Det er svært. Så vidt jeg ved er Gori22-7 det giftigste man kan købe. Jo
>mere gift jo bedre holdbarhed på træet og jo større miljøbelastning, det
>er et dilemma.

Det har jeg ikke desværre ikke råd til at tænke så meget over. jeg må
vælge det billigeste, og miljøet må andre tage sig af.. Vi kan
aligevel ikke redde hele verdenen.

per