alternativer til locate
Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-11 09:53

På en maskine, der er backupserver for et par maskiner med
incrementalbackup, så der er _rigtig_ mange filer, er locate langsom,
fordi databasen er så stor.

En "time locate filnavn" tager

real 1m37.168s
user 0m29.834s
sys 0m1.252s

Er der alternativer til locate?
Ud over at prune backuptræet ud af locate's db.
Så kunne man lave alternative locate-db'er for hver maskine, der er
backet up; man ved oftest om man vil lede efter en fil fra "maskinen
selv" eller fra en af de backup'ede maskiner.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-03-11 10:53

Leif Neland skrev:

> PÃ¥ en maskine, der er backupserver for et par maskiner med
> incrementalbackup, så der er _rigtig_ mange filer, er locate langsom,
> [...]

Jeg bruger mlocate som drop-in-replacement for den sædvanlige locate.
Om den er hurtigere ved jeg ikke.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-11 12:14

Den 09-03-2011 10:53, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jeg bruger mlocate som drop-in-replacement for den sædvanlige locate.
> Om den er hurtigere ved jeg ikke.

Det gjorde jeg allerede:
# apt-get install mlocate
Preparing to replace mlocate 0.21.1-1 (using .../mlocate_0.22.2-1_i386.deb)

# mlocate -S
Database /var/lib/mlocate/mlocate.db:
2.304.967 directories
31.810.159 files
3.354.943.608 bytes in file names
753.267.523 bytes used to store database

Leif

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-03-11 15:18

On 03/09/2011 12:14 PM, Leif Neland wrote:
> 753.267.523 bytes used to store database

Hvor meget RAM er der i den maskine?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-11 15:52

Den 09-03-2011 15:18, Mogens Kjaer skrev:

> Hvor meget RAM er der i den maskine?

1G

Og så er det nok fordi der skal swappes

Nu har jeg fjernet backup-diskene fra locate.db, og så er der andre
boller på suppen:

# time locate nonexistant

real 0m0.395s
user 0m0.316s
sys 0m0.004s

# mlocate -S
Database /var/lib/mlocate/mlocate.db:
28.300 directories
481.665 files
31.326.090 bytes in file names
14.255.159 bytes used to store database

Jeg må studere hvordan man får lavet og bruger andre db'er over andre
stier, når der er behov for at locate på backupstierne.

Leif