manchet på sejlbådsdrev
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 08-03-11 22:31

Jeg har nu for 6 år i træk ikke haft evnerne til at lime min manchet, som
siddet under sejlbådsdrevet ordentligt fast. hvert år sidder den løst. Jeg
har brugt Sikaflex i flere varianter. Er der nogen, som kender en bedre lim.
mvh Henrik K

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-11 14:44

Prøv at læse gør-det-selv artiklen i bådnyt nr 442/2011.
Her foreslås en lim der hedder G/Flex-lim fra HF Industries. Der gøres
også opmærksom på at gummioverfladenm skal svitses med en gasflamme.
Det ændrer overfladespændingen, så epoxyliomen binder bedre.
Tillige vises hvordan man laver en trykramme og støtter for
tilspænding under hærdningen af limen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 13:34

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har brugt Sikaflex i flere varianter. Er der nogen, som kender en bedre

Hej.

Følgende virker:

Slib skroget hvor manchetten skal limes med sandpapir.
Så du har en ren ru overflade.
Manchetten behandles på samme vis, som når man lapper cykel.
Altså slibes med sandpapir.
Lim med Sikaflex.

Det er således vor lokale Volvomand gør, og det holder.

MVH

Egon

Fra : HH

Dato : 10-03-11 02:52

On 9 Mar., 13:33, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Hej.
>
> F lgende virker:
>
> Slib skroget hvor manchetten skal limes med sandpapir.
> S du har en ren ru overflade.
> Manchetten behandles p samme vis, som n r man lapper cykel.
> Alts slibes med sandpapir.
> Lim med Sikaflex.
>
> Det er s ledes vor lokale Volvomand g r, og det holder.
>
> MVH
>
> Egon

Jeg er helt sikker på at svaret skal findes i ovennævnte. Pinlig
rengøring af såvel skrog som manchet og ruslibning med groft
sandpapir. Jeg ville i dag også bruge Sika, men min manchet sidder
stadig fast på skroget hvor jeg limede den fast med kontaktlim i
foråret 1984 - men det betragter jeg nu som verdens 8. vidunder. Den
blev sat på en overflade malet med Hempels Light Primer, det har
sikkert også medvirket til at limen holder. En rå gelcoat-overflade
kan have rester af voks fra formen, og det er der ikke noget der kan
binde på.

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-11 03:19

Ja renlighed er en dyd og overfladerne på materialerne skal have
størst mulig overflade. Det opnås med slibning med passende
kornstørrelse.
Men en svitsning oxydere overflade og giver betydeligt bedre
holdeegenskaber.
Det omtales bl.a. på dette instruktionsblad:

http://www.hfmarine.dk/files/westsystem/dkgflex655instructions.pdf

Flere limtyper kan klare opgaven.
Den meget almindelige Sika 292 eller den endnu bedre TEC7 kan
anvendes; men også den som Volvo oprindelig anvendte, et
Henkelprodukt:
TEROKAL 9225 er udmærket og udmærker sig ved at ved tilstedeværelse af
vand hærder produktet til en fast masse, der ikke er biologisk
nedbrydelig.

Jeg var en tur i havnen i morges og bemærkede at de fleste både på
pladsen med gummiplader, var gummipladerne mere eller mindre løse.

Bådnyt har haft problemet oppe, åbenbart fordi det er et kendt
problem, så måske er det tiden at prøve det nye produkt G/Flex-lim når
man skal i gang med at lime en ny plade på.

Mvh/Harding