Kan man spærre for alle udg. opkald incl. ~
Fra : Jan

Dato : 07-03-11 21:17

Hej

Min datter på 8 år har fået en mobil tlf. af morfar. En Sony Ericsson W580i.
Der er et ikke aktivt simkort i. Den er beregnet til musikafspiller samt
spil og andet sjov. Vi som forældre syntes dog ikke helt at tiden er inde
til at hun får et funktionelt simkort således hun kan foretage udgående
opkald.
Spørgsmålet er nu: Kan vi på nogen måde spærre/deaktivere opkald til 112 og
911 ?

Mvh. Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-11 21:50

Jan skrev:

> Spørgsmålet er nu: Kan vi på nogen måde spærre/deaktivere opkald til 112 og
> 911 ?

Om ikke andet kan i vel fjerne nogle taster? Det er ikke så
vanskeligt at skille en mobil ad - i hvert fald ikke de tre
Sony-Ericsson-modeller jeg har haft splittet.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 07-03-11 22:29

> Om ikke andet kan i vel fjerne nogle taster? Det er ikke så
> vanskeligt at skille en mobil ad - i hvert fald ikke de tre
> Sony-Ericsson-modeller jeg har haft splittet.

Men det vil nok ødelægge fornøjelsen af visse spil og funktioner som
musikafspilleren.

Fra : Max

Dato : 07-03-11 22:33

Hej Jan

> Spørgsmålet er nu: Kan vi på nogen måde spærre/deaktivere opkald til
> 112 og 911 ?

Hvorfor det, en pige på 8 år kan da sagtens finde ud af at man
kun ringer til de numre hvis man har brug for det. Du vil jo
aldrig kunne tilgive dig selv at den ikke virkede hvis hun nu
skulle stå og have brug for det.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-11 22:51

Max skrev:

> Hvorfor det, en pige på 8 år kan da sagtens finde ud af at man
> kun ringer til de numre hvis man har brug for det.

Det tror du måske. Der var engang en fyr på 12 år der skrev i
juragruppen og spurgte om dem der tog telefonen ved et
alarmopkald, godt måtte smække røret på midt i samtalen. Det
viste sig at han havde ringet fordi han ville melde sin mobil
stjålet.

> Du vil jo aldrig kunne tilgive dig selv at den ikke virkede
> hvis hun nu skulle stå og have brug for det.

Det er vist under halvdelen af de opklad de modtager på 112 som
er egentlige alarmopkald. Der er jo også den mulighed at man ved
et uheld får trykket 112 f.eks. når den ligger i en lomme eller
bliver trådt på når den er tabt.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 07-03-11 23:32

Hej Bertel

> [...]
> alarmopkald, godt måtte smække røret på midt i samtalen. Det
> viste sig at han havde ringet fordi han ville melde sin mobil

Det fortæller jo bare om en dum dreng, dem er der såmændt
rigtig mange af derude i verdenen, men det ændre jo ikke på
at der ikke burde være noget problem i at give en 8 årig
en brugt telefon. Jeg er forøvrigt sikker på at når mine børne-
børn bliver 8 år, ja så har de da deres egne telefoner så man
kan ringe og skrive sammen med dem når man lyster.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-11 08:36

Max skrev:

> Det fortæller jo bare om en dum dreng, dem er der såmændt
> rigtig mange af derude i verdenen,

Præcis.

> men det ændre jo ikke på at der ikke burde være noget problem i
> at give en 8 årig en brugt telefon.

Nu forstår jeg ingenting. Hvordan hænger de to ting sammen?

Åh, måske har jeg fattet det nu: "derude i verden" betyder "nogen
af alle de andre"?

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-03-11 02:27

Bertel Lund Hansen sendte dette med sin computer:

> [...]
> alarmopkald, godt måtte smække røret på midt i samtalen. Det
> viste sig at han havde ringet fordi han ville melde sin mobil

Ja og fordi der er 0.001% der ikke kan finde ud af tingene, ja så må
alle undvære, nej vel :o/

Og som Max nævner, kan en 8årig pige/dreng i dagens Danmark sagtens
finde ud af at styre den slags, min ene niece har nu haft mobiltelefon
i 2½ år, der har aldrig været det mindste problem, hun fylder 9 år lige
om snart

> [...]
> er egentlige alarmopkald. Der er jo også den mulighed at man ved
> et uheld får trykket 112 f.eks. når den ligger i en lomme eller

Det er meget muligt, men det ville være svært at komme over, hvis det
en dag blev nødvendigt med opkald til 112 og man så havde fulgt et
syntes jeg dårligt råd, ved at umuliggøre et sådan opkald...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Jan

Dato : 07-03-11 23:02

Hej igen

At tage taster ud af telefonen, er en løsning der er udelukket.
Jeg er slet ikke i tvivl om hun kan finde ud af det eller ej. Og hun vil
ikke få brug for at anvende den tlf. til at skulle foretage opkald til 112.
Det har vi andre tlf. til. Det er hun bekendt med.
Det jeg søger er en løsning hvor jeg kan i indstillinger frakoble
muligheden for at hun eller legekammerater kan "komme til" at foretage disse
opkald ved en fejl, når nu tlf. kun er beregnet til "leg"
Men samtidig kan jeg jo heller ikke lade være med at tænke på hvor mange
andre børn der har aflagte mobiltlf. til at lege med. Nu ved jeg godt at der
ofte vil være tale om tlf. uden strøm på eller helt uden batteri. Men der
findes vel også andre der leger med strøm på.
Lad mig høre om I kender en løsning jeg kan bruge.

Mvh. Jan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-03-11 01:09

"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> udgående opkald.
> Spørgsmålet er nu: Kan vi på nogen måde spærre/deaktivere opkald til 112

Uden SIM kort ringer telefonen ingen steder.
Alternativt er der mulighed for at sætte de fleste mobiltelefoner i Flymode,
dvs selve telefondelen er deaktiveret.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 08-03-11 02:10

Frodo Nifinger skrev:

>Uden SIM kort ringer telefonen ingen steder.

Jo, alle kan ringe til 112 fra en mobil.
Det kræver ikke simkort.

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-11 08:41

emjeppesen skrev:

> Jo, alle kan ringe til 112 fra en mobil.
> Det kræver ikke simkort.

Nemlig, og jeg kunne nemt forestille mig at man kan selv i
flymode, men det ar dog første gang jeg hører om den indstilling.

--
Bertel

Fra : Jan

Dato : 08-03-11 15:57

Hej alle

For at holde mig til det saglige i denne tråd, så er jeg er ikke
interesseret i hvad andres børn kan og ikke kan.
Det drejer sig kun om man kan og hvordan man kan, frakoble muligheden for at
kunne ringe til 112 og ikke andet.

Flytilstand duer ikke (hvis det er den eneste mulighed) da denne er en
begrænset funktionalitet, hvor senderne til net herunder FM-radio og
bluetooth er slået fra.

Mvh. Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 08-03-11 16:33

Jan skrev:

>Det drejer sig kun om man kan og hvordan man kan, frakoble muligheden for at
>kunne ringe til 112 og ikke andet.

Spørg på mobildebat.dk

Hilsen emj

Fra : Jan

Dato : 08-03-11 18:18

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen
> Spørg på mobildebat.dk
>
> Hilsen emj

Ok Den side kender jeg ikke ! Men jeg smutter lige forbi og prøver der.
Tak for tippet.

Mvh. Jan

Fra : Leif Neland

Dato : 08-03-11 18:52

Den 08-03-2011 18:18, Jan skrev:

> "emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> Ok Den side kender jeg ikke ! Men jeg smutter lige forbi og prøver der.
> Tak for tippet.

Og hils fra os...

Det er træls at folk ikke kan finde ud af at bruge newsgrupperne, så man
må fistre rundt fra det ene reklameinficerede bbs til det næste...

Så prøv at bruge lejligheden til at hive nogle stykker tilbage.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-03-11 19:34

Efter mange tanker uden sølvpapirshatten skrev Leif Neland:

> [...]
> fistre rundt fra det ene reklameinficerede bbs til det næste...
>
> Så prøv at bruge lejligheden til at hive nogle stykker tilbage.

Husk din sølvpapirshat...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Jan

Dato : 08-03-11 19:55

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> må fistre rundt fra det ene reklameinficerede bbs til det næste...
>
> Så prøv at bruge lejligheden til at hive nogle stykker tilbage.

Det er også træls at man her får alle mulige kommentarer i sin tråd, som er
tråden uvedkommende.
Bl.a. som dit indlæg.
Nu har mit spørgsmål været til debat her uden større held. Men nogle har da
kommet med gode råd.
Desværre ikke noget jeg kunne bruge.
Så nu har jeg valgt at prøve andetsteds.

Mvh. Jan

Fra : Hauge

Dato : 08-03-11 19:58

Den 08-03-2011 19:55, Jan skrev:
> Så nu har jeg valgt at prøve andetsteds.

Farvel.

/Hauge

Fra : Jan

Dato : 08-03-11 22:52

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Farvel.
>
> /Hauge

Du er da velkommen til at komme med et bud på løsningen, hvis du ellers har
noget fornuftig at sige inden du går !

Fra : Hauge

Dato : 09-03-11 05:13

Den 08-03-2011 22:51, Jan skrev:
> Du er da velkommen til at komme med et bud på løsningen, hvis du ellers
> har noget fornuftig at sige inden du går !

Jeg tvivler på at du kan finde ud af at pille antenne fra inde i
mobilen, så det kan ikke svare sig at foreslå det.

Men ok, du har allerede meldt dig ind i tudeklubben, når en tråd ikke
lige faldt i din smag.

/Hauge