Behandling af skrue.
Fra : Jacob Laugesen

Dato : 07-03-11 16:50

Hej. Jeg har lige læst tilbage og kan se at der er en del er taler ret
varmt for Prop-o-Drive fra International.

Hvad med Propshield? www.prop-shield.com jeg så det i Marselisborg.
Det ser ret effektivt ud men er også ret dyrt. Der er to metoder til
at påføre det. En hvor det smeltes og varmes på metallet (anbefales
ikke til foldepropeller) og en hvor det opløses i et opløsningsmiddel
og smøres på hvorefter opløsningsmidlet fordamper.

Det der slog mig et at man ikke skal polere før påføring med derimod
slibe med kort 80.

Er det ikke et andet alternativ bare at polere skruen?

Jeg håber i kan komme med nogle input.

Hilsen Jacob Laugesen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-11 04:48

Du bør først undersøge hvad propelleren er lavet af og om den evt. er
overfladebehandlet, om den er isoleret fra akselen, m.m. herunder
materialetypen for offeranoden, samt konstruktionen iøvrigt.
Afhængigt af overstående resultat kan spørgsmålet herefter besvares..

Mvh/Harding

Fra : Smith

Dato : 08-03-11 15:45

> [...]
> slibe med kort 80.
>
> Er det ikke et andet alternativ bare at polere skruen?

I forhold til at man (vi) med Prop-O-Drive, de sidste år har haft 0
(nul) rur på drev og skrue, og at det er enormt let at påføre, synes
jeg det er svært at se fidusen i at udskifte det med noget
lanolinbaseret fedtstof. Men jeg synes ikke det lyder helt urimeligt
at det skulle kunne virke.

Det bliver spændende at høre om erfaringer med det.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 09-03-11 13:15

On 8 Mar., 23:44, Smith <cbi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> at det skulle kunne virke.
>
> Det bliver spændende at høre om erfaringer med det.

Skal propellen slibes/poleres først? Skal der påføres primer? Hvor
mange lag bundmaling?
Skal propellen slibes helt ren til næste forår forinden påføring af et
nyt lag maling.
Propellen er en tobladet Wisco foldepropel af et ukendt men
messinglignende materiale.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg på bådudstillingen i Fredericia
besøgte bådnyts stand og så en propel som var behandlet delvist med
Prop-O Drev. Det var meget overbevisende idet det blad, som var
behandlet med Prop-O Drev var næsten helt fri for ruer i modsætning
til de andre blade.
Jeg har de andre år bare poleret propellen helt blank forinden
søsætning, hvilket har bevirket at jeg ud på efteråret har haft lidt
problemer med fremdriften på grund af ruer.

Ser fem til at få nogen svar fra nogle med erfaring i dette.

Med venlig hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28
Søfie af Hejlsminde

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-11 02:33

Fabrikanten International skriver om Prop-o-drev:

http://www.marineparts-24.de/dk/Maling-og-glasfiber/B-dmaling/Bundmaling/Trilux-Prop-O-Drev/Trilux-Prop-O-Drev-gr-500ml-YBA664.html

Jeg afrenser med højttryksrenseren og pudser min propel med en scotch
svamp derefter påfører et klart produkt der hedder Bottom Wax med
svampen i et meget tyndt lag.
Som du kan af billedet på:

http://grpm.multiply.com/photos/album/4/HELIA#photo=19

er der ikke megen begroning når båden tages op.

Det er vigtigt ikke kritiktløst at smøre bundmaling på propelleren.
Man skal kende materialerne om de er egnede til hinanden og tillige
bør man tænke på en evt. uballance. Propellen er afvejet/afballanceret
med rimelig stor nøjagtighed, en nøjagtighed som man bør opretholde,
ellers giver det et uforholdsmæssigt stort slid på de mekaniske dele i
konstruktionen.

Mvh/Harding

Fra : Smith

Dato : 10-03-11 07:43

> [...]
> problemer med fremdriften på grund af ruer.
>
> Ser fem til at få nogen svar fra nogle med erfaring i dette.

Vores propel og drev er inderst malet med en eller anden lak/primer/
fikumdik fra fabrikantens (Volvo) side. Ovenpå det har vi sprayet
nogle lag Prop-O-Drev. Vi har bare fulgt anvisningerne på dåsen.

Hvert år sliber vi ganske let med fint sandpapir inden vi sprayer, for
lige at fjerne eventuelt grums, men ikke noget med at slibe i bund,
for det er der ingen grund til. Vi kan se at der er slidt på malingen
i løbet af sæsonen, og så får den lidt ekstra ovenpå på akkurat de
udsatte steder.

Det er efter min mening helt ukompliceret at slibe let og at spraye,
og det funker fortrinligt, så det fortsætter vi nok med :) Men andre
metoder som f.eks. hård voks eller hård fedt lyder da også til at
kunne fungere. Det er nok mest et spørgsmål om bekvemmelighed og vane.

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-03-11 17:28

Smith skrev den 2011-03-10:

> Det er efter min mening helt ukompliceret at slibe let og at spraye,
> og det funker fortrinligt, så det fortsætter vi nok med :)

- Netop og det har også fungeret fortrinligt hos mig gennem de seneste
4-5 sæsoner med en let slibning og så et par strint Prop-O-Drev.
2-3 strint der hvor malingen er mest slidt.

Ingen rurer der hvor der er maling, men ofte nogle få der gemmer sig
inde midt i navet.
Fred være med dem. Man skal jo være god ved dyrerne. :/

--
/ Ole

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 12-03-11 11:19

On 10 Mar., 17:28, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:

> - Netop og det har ogs fungeret fortrinligt hos mig gennem de seneste
> 4-5 s soner med en let slibning og s et par strint Prop-O-Drev.
> 2-3 strint der hvor malingen er mest slidt.
>
> Ingen rurer der hvor der er maling, men ofte nogle f der gemmer sig
> inde midt i navet.
> Fred v re med dem. Man skal jo v re god ved dyrerne. :/
>
> --
> / Ole

Vores propel er af messing og det ser ud til at den er isoleret fra
drev og motor da midten af skruen er i rustfast stål og der er en
plast pakning imellem de to metaller i hver ende (jeg ved ikke om jeg
kan skille det mere ad). Der er en zink anode på drevet og der er tre
zink anoder på skruen der sidder som en ring rundt om "kroppen" af
propellen.

I skriver om at behandle selve drevet med det samme som skruen. Det er
vel fordi at Prop-O-Drev er en metal bundmaling istedet for olie/fedt
baserede produkter til propellen som PropShield at i kan brugedet
samme begge steder.

Jeg overvejer at rense selve drevet af da der er flere års gammel
maling på det. Hvoraf noget af det er og har været skallet af i flager
og derefter malet over igen. Hvor langt ind skal jeg afrense det? Bare
ind til det er glat eller er det en fordel at komme heltind til
metallet og så starte med grunder og derefter slutmaling som Prop-O-
Drev?

// Jacob L.

Fra : Smith

Dato : 13-03-11 15:27

On 12 Mar., 19:19, Jacob Laugesen <sef...@gmail.com> wrote:
> [...]
> vel fordi at Prop-O-Drev er en metal bundmaling istedet for olie/fedt
> baserede produkter til propellen som PropShield at i kan brugedet

Vi maler både drev og skrue med samme maling, fordi de er lavet af det
samme metal (aluminium). Vi har også en offeranode siddende, men den
afmasker vi inden vi maler, så den ikke bliver malet over. Om Prop-O-
Drev er velegnet til en bronzepropel (eller en messingpropel for den
sags skyld) kan jeg ikke svare på. Men jeg kan anbefale at du
kontakter International, for de ved det helt sikkert, og de vil helt
sikkert gerne oplyse dig om det. Og så kan du jo altid gengive svaret
her :)

> [...]
> ind til det er glat eller er det en fordel at komme heltind til
> metallet og så starte med grunder og derefter slutmaling som Prop-O-

På vores drev og skrue er malingen en del af tæringsbeskyttelsen, så
vi sliber aldrig ind til metallet (undtagen anoden som rent faktisk
bliver slebet inden søsætning), og er der kommet huller i malingen,
lapper vi hullerne med grunder inden vi maler med prop-o-drev. Der
skal ikke slibes mere væk end at drevet bliver glat, og derefter kan
der bundmales. Man kan snildt male ovenpå gammel hård bundmaling.