nmea 0183 til USB ?
Fra : Lars Schmidt

Dato : 07-03-11 12:06

Nogen der ved hvordan man får overført nmea signaler til usb porten på den
bærbare ?, det er signaler fra GPS, samt AIS modtager.

Venlig hilsen
Lars Schmidt
"Blue Shade"

Fra : Flemming N

Dato : 07-03-11 12:24

Det kan i alle tilfælde gøres ved hjælp at en seriel to usb adapter. Der
findes måske en mere smart måde??
http://www.thansen.dk/product.asp?c=637568336&n=496933624&pn=552661694
/Flemming N

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 07-03-11 23:17

Der findes sikkert mere komplicerede metoder..... Men den du nævner er
da klart den nemmeste og den jeg har brugt i mange år ....

Bjarke

Fra : Flemming N

Dato : 07-03-11 23:25

Den virker måske ikke med Windows 7
/Flemming N

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-03-11 12:33

Lars Schmidt sendte dette med sin computer:
> Nogen der ved hvordan man får overført nmea signaler til usb porten på den
> bærbare ?, det er signaler fra GPS, samt AIS modtager.

Umiddelbart ville jeg tro at sådan en standard fætter fra THansen kan
gøre det:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4983164524&n=496911252&pn=572894695
(USB <-> Serial converter)
Det giver dig én seriel port.

Hvis du skal have flere signaler ind samtidig, kan du jo enten købe
flere af dem eller gå vejen over en rigtig NMEA multiplexer:
http://brookhouseonline.com/nmea_multiplexer.htm

Multiplexeren er programmerbar, så du kan filtrere og modificere
med baudrate på 38.400 bps.
Firmaet er (min erfaring) meget villig til at programmere den for dig
hvis du ikke selv magter det.

--
/ Ole

Fra : HH

Dato : 08-03-11 04:01

Og hvis man kun vil bruge 15kr (i stedet for 149kr på noget som måske
ikke virker men win7/Vista) så prøv den her:

http://www.dealextreme.com/p/usb-to-rs232-serial-port-adapter-transparent-green-24512

Hans-Henrik

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-03-11 18:17

HH har bragt dette til verden:
> Og hvis man kun vil bruge 15kr (i stedet for 149kr på noget som måske
> ikke virker men win7/Vista) så prøv den her:
>
> http://www.dealextreme.com/p/usb-to-rs232-serial-port-adapter-transparent-green-24512

- Jamen det er da dem, man skal købe hvis man kan vente 3-4 uger inden
de dukker op.

Men man skal nok alligevel ned omkring den lokale computerbutik for et
kabel, for det kan jeg ikke finde hos DXT.
- Eller lave det selv.

Har selv handlet ved DealExtreme nogle gange og tingene kommer og de
dur, men det tager altså typisk 3-4 uger.

--
/ Ole

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 10-03-11 14:11

....men det kræver vel, at man først har et kabel med seriel-stik?
Jeg har mit NMEA-kabel fra GPS'en til at ende i en stribe samlemuffer, som
jeg så skruer kablerne til AIS, VHF, autopilot mv. ind i. Men jeg spekulerer
også på, hvordan jeg kommer fra disse samlemuffer og over i computeren, det
være sig gennem USB eller seriel?
--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-11 16:48

Hej !

Hos Hellers kan man købe et USB/Nemea kabel
Se her
http://hellers.dk/index.php?searchtextbox=117510&option=com_wimo&view=browse&newsearch=true&pageOffset=0

Se også side 75 i deres katalog som man kan download !

Det er godt nok lidt dyrt.

Og jeg har ikke aktier i Hellers................

Per

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 10-03-11 17:55

Det er sådan et, jeg tænkte på. Men prisen! De må jo være sindssyge!

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-11 17:04

Mon dog ikke der kan findes et rart menneske, der ved, hvorledes de enkelte
ledninger skal forbindes?
Hvilke farver til hvilke?
Opklares dette, kan man jo let forbinde alverdens forskellige stik med
hinanden.

MVH

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-11 17:17

Hej !

Se her
http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/om%20gps/opkobling%20af%20garmin%20gps%20til%20PC.aspx

Per

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 10-03-11 17:58

Jeg har en oversigt over kabelfarver for Furuno-GPS'er, så jeg kan godt
prøve at flikke noget selv. Tænkte bare, at man måske kunne få et færdigt
stik med kabel for en 20'er (som nok er det, det er værd). Det kan man i
hvert fald ikke hos Heller's!

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : steffen skov

Dato : 13-03-11 10:09

O-Høj
Det behøver koste spidsen af en jetjager:
http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5709_6285
Hilsen Steffen

Fra : Peter_il

Dato : 08-03-11 10:28

On 7 Mar., 12:06, "Lars Schmidt" <l...@besked.tdcadsl.dk> wrote:
> Nogen der ved hvordan man f r overf rt nmea signaler til usb porten p den
> b rbare ?, det er signaler fra GPS, samt AIS modtager.
>
> Venlig hilsen
> Lars Schmidt
> "Blue Shade"

Hej Lars,
Jeg har et USB til serial (232) liggende, som du må få

Mvh Peter
København

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-03-11 13:07

Ja alt bliver dyrere hos Hellers.
Han blev sidste år dømt til at tilbagebetale 80.000,- til Tårnby
Kommune, medens Tårnby kommune fremover skal opkræve lejepris til den
vurderede markedsværdi af bygningerne.
Afgørelsen io Konkurrencerådet var den foreløblige kulmination på en
sag om ulovlig offentlig støtte og konkurrenceforvridning.
Tårnby Kommune har hevet to mill. direkte op fra kassen for at støtte
en erhvervsdrivende ungdomskammerat og partifælle til borgmesteren.
Sagen har været principiel, fordi den viser at en kommune næsten
risikofrit kan overtræde reglerne, da konsekvenserne har ringe
afskrækkelseseffekt.
Tårnby Kommune skal blot opkræve den rigtige lejepris fremadrettet,
men ikke bøde for fem års overtrædelse. Heller ankede afgørelsen og
det gjorde modparten derefter også.
I den nye kendelse fra Konkurrenserådet blev den ulovlige støtte
opgjort til totalt 803.225,- som Heller skal tilbagebetale til Tårnby
Kommune, som dermed bliver belønnet for at have givet ulovlig støtte.
Det havde måske været bedre at beløbet var blevet tildelt Lynettens
Bådservice som plaster på den konkurrenceforvridende situation.

Jeg bruger:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4983164524&n=496911252&pn=572894695

den virker fremragende.

Installer det lille gratisprogram X-PORT så kan du have flere
programmer kørende samtidigt.

Mvh/Harding