Glaslister
Fra : Hauge

Dato : 06-03-11 15:38

Hejsa

Jeg skal have skiftet glas i mine vinduer, og har valgt at bruge træ i
top og siderne, og "selvfølgelig" alu i bunden.

Men..

Vil det være en fordel, hvis jeg lader alle træ-listerne ligge i "bad"
et par dage, for at trække noget olie eller lign., før de monteres?

Hvis ja, hvad kan anbefales?

Hvad med det billigste farveløse træbeskyttelse med fungisider, er det
dumt, eller er der for meget terpentin og for lidt olie i?

Det er meningen at de senere skal have en gang laserende træbeskyttelse.

Mvh Hauge

Fra : Per H

Dato : 06-03-11 18:24

On Sun, 06 Mar 2011 15:38:06 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>
>Vil det være en fordel, hvis jeg lader alle træ-listerne ligge i "bad"
>et par dage, for at trække noget olie eller lign., før de monteres?

du kan købe dem trykimprenerede

ellers kan du lade enderne stå i bad natten over. i f.eks gori 22 -
22/7

>Hvad med det billigste farveløse træbeskyttelse med fungisider, er det
>dumt, eller er der for meget terpentin og for lidt olie i?

Hvad er den billige?

per

Fra : Martin Bak

Dato : 06-03-11 21:04

> [...]
>
> Hvad med det billigste farveløse træbeskyttelse med fungisider, er det
> dumt, eller er der for meget terpentin og for lidt olie i?

Alt du kan gøre godt for dit træ vil være en fordel.
Træ forgår, fordi de celler der mens træet levede var fyldt med træets saft,
ender med at være tomme når der bliver lavet gavntræ ud af det. Den plads
kan så udfyldes af vand, som jo er god næring for råd og svamp.
Kemikalier er strengt taget ikke nødvendige, for hvis cellerne kan fyldes
med olie, så bliver der ikke plads til vand, og dermed rådner træet heller
ikke. Problemet er at få olien ind i cellerne. Så iblødlægning er bestemt en
god ide. Jo længere tid, -des bedre. Hvis du vil mætte træet er et par dage
ikke nok, men selvfølgelig bedre end en oversmøring.

Træbeskyttelsen er en form for substitut. I stedet for at forhindre vandet i
at "besætte" træet, smører man med fungicider så svampevækst (som råd er)
ikke har livsbetingelser. Men træet tørrer stadig ud af uv-stråling og suger
så en frygtelig masse vand. Og på et tidspunkt ender det med at forgå
alligevel. Med mindre man til stadighed kan sørge for at pladsen er optaget

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Hauge

Dato : 07-03-11 16:57

Den 06-03-2011 21:04, Martin Bak skrev:
> Alt du kan gøre godt for dit træ vil være en fordel.

> Jo længere tid, -des bedre. Hvis du vil mætte træet er et par dage
> ikke nok, men selvfølgelig bedre end en oversmøring.

Jeg giver det en uge i Gori 22.

Jeg takker for info.

Mvh Hauge