Placering af DIV......
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 06-03-11 19:54

Hvis man laver en "DIV" og kalder den "footer" (fordi det er den
nederste på siden) hvordan sikrer man sig så at den bliver på
bunden når den ligger sammen med andre "DIV" over sig??? Kan man
lave en "DIV" gennemsigtig, således, at hvis der står tekst i
"DIV" og man bruger en baggrunds image og man ønsker at imagen
kan ses bagved teksten??? Jeg har den aktuelle problem på
www.lbc-webtest.dk hvor jeg har en "DIV" footer der hænger og
svæver et stykke over hvor jeg gerne vil have den. Samtidig er
"DIV" med tekst hvor jeg gerne vil have man kan se
baggrundsimage. På forhånd tak for hjælp?

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John

Dato : 06-03-11 19:57

Lars Bjarne Christensen kom med følgende:
>hvordan
> sikrer man sig så at den bliver på bunden når den
> ligger sammen med andre "DIV" over sig???

#footer {
   margin-bottom: 0px;
}

Måske

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-03-11 20:00

On 06-03-2011 19:56, John wrote:
> Lars Bjarne Christensen kom med følgende:
>
> #footer {
> margin-bottom: 0px;
> }
>
> Måske

Du er da vist ude af træning John - he-he.
Skip de Wordpress shit og kom tilbage i folden

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : John

Dato : 06-03-11 20:15

Karl Erik Christensen frembragte:

> Du er da vist ude af træning John - he-he.
> Skip de Wordpress shit og kom tilbage i folden

Checkede lige en af mine html sider

#footer {
position:absolute;
bottom:0;
width:100%;
height:xxxpx;
background:#xxx;
}

Kan det bruges

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-03-11 20:23

On 06-03-2011 20:14, John wrote:
> Karl Erik Christensen frembragte:

> Checkede lige en af mine html sider
>
> #footer {
> position:absolute;
> bottom:0;
> width:100%;
> height:xxxpx;
> background:#xxx;
> }
>
> Kan det bruges

Naejj, ikke rigtigt - for hvad så hvis du har en side der fylder mere
end skærmbilledet?
Så får du nogle sjove effekter.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-03-11 20:16

On 06-03-2011 19:53, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> "DIV" med tekst hvor jeg gerne vil have man kan se
> baggrundsimage. På forhånd tak for hjælp?

Hvad mener du med "på bunden" - på bunden af hvad? Dit baggrundsbillede,
eller på bunden af skærmen?

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 06-03-11 20:20

Karl Erik Christensen formulerede spørgsmålet:

> Hvad mener du med "på bunden" - på bunden af
> hvad? Dit baggrundsbillede, eller på bunden af
> skærmen?

Ja jeg har så måske misforstået ham.
Troede han ville have sin footer til at ligge fast
forankret i bunden af hans hjemmeside.

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 06-03-11 23:00

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Hej Karl Erik! Jeg vidste ikke at der var forskel på om det var med baggrund
eller uden og kan helt ærligt ikke se logikken i det!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-03-11 21:05

Den 06-03-2011 23:00, Lars Bjarne Christensen skrev:

> Hej Karl Erik! Jeg vidste ikke at der var forskel på om det var med baggrund
> eller uden og kan helt ærligt ikke se logikken i det!

Også jeg har også svært ved at forstå, hvad det
egentlig er du mener. For mig at se er der
i hvert fald to spørgsmål, a) noget med en footer
og b) noget med et baggrundsbillede.

Ad a) har jeg lavet nogle eksempler på de
to muligheder jeg mener der er (altså ud over
det normale - at footeren er det sidste af indholdet,
uanset sidens længde (højde)):
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html
(Afsnittet Sidefodens placering i artiklen:
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php)

Ad b) synes du mene at et baggrundsbillede har nogen
indflydelse på HTML-elementernes udstrækning og
placering. Det har det ikke.
http://webdesign101.dk/www/background/index.php

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 07-03-11 23:03

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php)
>
> Ad b) synes du mene at et baggrundsbillede har nogen
> indflydelse på HTML-elementernes udstrækning og

Hej Jørgen og tak for dit svar! Jeg har faktisk nævnt, at jeg har en holder -
container på 955 x 600 px og i den anvender jeg et baggrundsbillede med samme
dimentioner. Jeg har kikket på koden i de emsempler du nævner og jeg vil gerne
vide hvad i koden der difiner placeringen i bunden. Er det "placering absolut" og
"0" bottom?

På forhånd tak! Mvh. Lars

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-03-11 23:29

Den 07-03-2011 23:03, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> vide hvad i koden der difiner placeringen i bunden. Er det "placering absolut" og
Ja.
Men obs at der er tale om to helt forskellige
principper.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-03-11 23:26

On 07-03-2011 21:04, Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html
> (Afsnittet Sidefodens placering i artiklen:

Din artikel er ikke korrekt Jørgen.

Footeren vil altid blive vist nederst på skærmbilledet.

Hvis der er meget indhold, således at der fremkommer vertical scrollbar,
står din footer oven i sidens tekst, på positionen der svarer til
skærmbilledets nederste kant inden der scrolles.

Medtoden virker _kun_ hvis der er så lidt indhold på siden, at der ikke

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 08-03-11 00:27

> [...]
> skærmbilledets nederste kant inden der scrolles.
>
> Medtoden virker _kun_ hvis der er så lidt indhold på siden, at der ikke

Hej Karl Erik og tak for du melder dig på banen! Jeg forstår godt hvad du
mener ovenfor, - tror jeg. Men hvordan kan man sikre sig at en bestemt DIV i
mit tilfælde kaldet footer blive i bunden. Skal der defineres afstand til
bund eller top???

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-03-11 00:41

On 08-03-2011 00:27, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> mit tilfælde kaldet footer blive i bunden. Skal der defineres afstand til

Jørgens kode virker i de fleste nyere browsere, men ikke alle.

Karl Erik.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-03-11 09:47

Den 07-03-2011 23:25, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> der scrolles.
>
> Medtoden virker _kun_ hvis der er så lidt indhold på siden,
> at der ikke fremkommer vertical scrollbar.

UPS. Ovenstående skulle have refereret til to
*forskellige* eksempler

http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-20.html

der viser to *forskellige* principper.
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 09-03-11 01:01

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> UPS. Ovenstående skulle have refereret til to
> [...]

Hej Jørgen!

Tak for dine tips og link! Jeg har prøvet de forskellige
muligheder af, men kan stadig ikke få det til at passe. Så vidt
jeg kan se af koden bruger du hele siden med "DIV" side og det
har jeg forsøgt at tilpasse til en side med en "DIV" container
(fixet placering 955 px) og denne "DIV" indeholder så andre "DIV"
med indhold. Footeren er den nederste "DIV" i containeren og jeg
har forsøgt med flere forskellige difinationer ud fra koden i
dine link. Det er ikke lykkedes mig at placere "footeren" i
bunden ved brug af placeringen "absolut placering". Jeg har også
prøvet med en tabel i "DIV" maincontent og så blev "DIV" footer
hvor jeg ville have den. "DIV" footer er inde i en anden
container - "maincontent" skal den ud af denne for at man kan
være sikker på placeringen??? definer "container" med en højde på
Tak for din interesse og hjælp!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 06-03-11 23:05

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad mener du med "på bunden" - på bunden af hvad? Dit baggrundsbillede,
> eller på bunden af skærmen?
>
> Karl Erik.
Hej Karl Erik!

Jeg vidste ikke at der var forskel på om der var baggrunds image i
containeren eller ikke. Jeg forstår ikke logikken i det når containerhøjden
f.eks er sat til 600 px og baggrundsbilledet også er 600 px høj!!!

Mvh. Lars