Lugtesans
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 06-03-11 02:09

Hvor meget bruger fugle egentlig lugtesansen? Det kommer bag på mig at
Aksels duer skulle kunne lugte fiskemel.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 06-03-11 15:33

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget bruger fugle egentlig lugtesansen? Det kommer bag på mig at
> Aksels duer skulle kunne lugte fiskemel.

Jeg er overbevist om, at fugle har lugtesans. Næsehule og luftveje er
indrettet efter samme principper som alle andre "overfladedyr".
Hvad angår vægringen ved at æde disse ærter - som jeg selv bemærkede en svag
fiskelugt ved - kan skyldes enten ærternes lugt eller deres smag, som
igen - udover spor af fiskeemel - kan have noget med foderets kvalitet at
gøre. Men ærterne var pæne.
Men hvorfor skulle fugle ikke bruge lugtesansen? Det var da dumt andet!
Mvh
Aksel