Siden skal først vises, når musikken start~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-03-11 10:42

Jeg skal lave en gimmick, hvor der er et bestemt indhold på forsiden.
Den musik der hører til, skal jo først loades, går jeg ud fra?

Hvordan sætter jeg forsinkelse på, så siden først vises, når musikken
starter?
--
Venlig hilsen Kurt Hansen

Ægte mod er at kalde en spade for en spade,
også når man taler med spaden selv ...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-03-11 18:56

Sat, 05 Mar 2011 10:42:14 +0100 skrev Kurt Hansen:

> [...]
>Den musik der hører til, skal jo først loades, går jeg ud fra?
>
>Hvordan sætter jeg forsinkelse på, så siden først vises, når musikken

Lad mig formulere det på en anden måde: Når folk kommer ind på siden,
skal der automatisk afspilles en MP3-fil på 45 sekunder uden repeat.

Må meget gerne ske i baggrunden uden en synlig player, men ingen
betingelse.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-03-11 19:56

Den 05-03-2011 18:55, Kurt Hansen skrev:

> Lad mig formulere det på en anden måde: Når folk kommer ind på siden,
> skal der automatisk afspilles en MP3-fil på 45 sekunder uden repeat.

Det er omtrent den bedste metode jeg nogensinde
har hørt om til at skræmme folk væk fra en
hjemmeside.

> Må meget gerne ske i baggrunden uden en synlig player, men ingen
> betingelse.

Og så med trumf på!

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Admin

Dato : 06-03-11 00:24

> [...]
> skal der automatisk afspilles en MP3-fil på 45 sekunder uden repeat.
>
> Må meget gerne ske i baggrunden uden en synlig player, men ingen

Hvorfor?

Har du en side, hvor brugeren forvener, der vil komme auto-musik?

Eller vil du bare starte det uden brugeren er klar over det på forhånd?

Det første er fair nok og helt i orden. Det andet kan ikke på nogen måde
anbefales.

Jeg er faktisk lidt nysgerrig over, hvad du vil med det. Kom med en god
begrundelse, så er der sikkert nogen som kan svare mere klart end det du
har fået nu :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-11 04:12

Sun, 06 Mar 2011 00:24:22 +0100 skrev Admin:

> [...]
>
>Jeg er faktisk lidt nysgerrig over, hvad du vil med det. Kom med en god
>begrundelse, så er der sikkert nogen som kan svare mere klart end det du

Siden er under udvikling. Der sendes et link til en bestemt person og
når jeg får tilbagemelding om at hun har været der, fjernes musikken
igen. Det er, som jeg skrev, en gimmick.

Nærmere kan jeg ikke komme det. Måske læser hun med her

Fra : Admin

Dato : 06-03-11 04:46

Den 06-03-2011 04:11, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> igen. Det er, som jeg skrev, en gimmick.
>
> Nærmere kan jeg ikke komme det. Måske læser hun med her

Skal det kunne virke på alle browsere kun PC, kun IE eller?

Der findes muligheder hvoraf ikke nogen af dem virkede for mig, men jeg
kører Linux, så det er meget sandsynligt derfor.

Audioplayer er en JS.framework, som måske kan gøre det. Linket er her:
http://www.webresourcesdepot.com/audio-js-a-javascript-library-for-flexible-html5-audio-players/

eller måske
http://www.jplayer.org/

Der findes faktisk et mere, som er meget populært, kan bare ikke huske
det... men de fleste kører med Flash som fallback, så håber ikke det
også skal vire på mobil.

Den eneste browser, jeg har kunnet få til at virke "native HTML5 audio"
på Linux er Ubuntus/Mint (WebKit) webbrowser, Windows er nok en del lettere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-11 06:09

Sun, 06 Mar 2011 04:46:08 +0100 skrev Admin:

>Skal det kunne virke på alle browsere kun PC, kun IE eller?

Kun PC og (uden dog at vide det) sandsynligvist Firefox, men med en
lem åben for IE.

> [...]
>kører Linux, så det er meget sandsynligt derfor.
>
>Audioplayer er en JS.framework, som måske kan gøre det. Linket er her:

Kan se at den er baseret på HTML5-tagget <audio> og det er med
sikkerhed ikke understøttet i det system jeg bruger.

>eller måske
>http://www.jplayer.org/

Temmelig hefig HTML, som kun understøttes nødtørftigt i systemet. Med
Flash fallback kan den jo bare køre det og jeg vil da også teste det i
løbet af dagen.

Forløbigt tak.

Fra : Admin

Dato : 06-03-11 17:34

Den 06-03-2011 06:09, Kurt Hansen skrev:

> Temmelig hefig HTML, som kun understøttes nødtørftigt i systemet. Med
> Flash fallback kan den jo bare køre det og jeg vil da også teste det i
> løbet af dagen.

Ellers kunne du måske bruge noget af det, som Kim og Scootergrisen
snakker om. Kims løsning har jo fallback langt tilbage som IE6.

Jeg fandt den "rene" JS/Flash jeg snakkede om, men igen, så er det et
omfattende arbejde (efter min smag):

http://www.schillmania.com/projects/soundmanager2/

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-03-11 00:14

Kan laves med Flash hvor hele siden er en Flash app.
Kan på ingen måde anbefales.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-11 04:13

Sun, 06 Mar 2011 00:13:36 +0100 skrev Jens Peter Karlsen:

> [...]

Jow, men det vil være overkill at købe flashudviklingssoftware og
bruge mange timer på at sætte mig ind i det.

>Kan laves med Flash hvor hele siden er en Flash app.
>Kan på ingen måde anbefales.

Nej, det ved jeg godt. Se mit svar desangående andetsteds i tråden.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-03-11 00:36

On 05-03-2011 10:42, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> Den musik der hører til, skal jo først loades, går jeg ud fra?
>
> Hvordan sætter jeg forsinkelse på, så siden først vises, når musikken

Jens Peter Karlsen ar foreslået en flash-movie, og det er da ganske
udmærket synes jeg.

Hvad jeg derimod ikke fatter, er hvorfor folk har så travlt med at
fordømme, at du vil lave en side med musik på. Du skriver jo tydeligt at
det er en gimmick som skal bruges til en festlig lejlighed.
Kan folk virkelig ikke forstå det?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-03-11 00:43

On 06-03-2011 00:36, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> fordømme, at du vil lave en side med musik på. Du skriver jo tydeligt at
> det er en gimmick som skal bruges til en festlig lejlighed.

Det med den festlige lejlighed var vist noget jeg fantaserede mig til.
Men gimmick er vist rigtigt nok.

Der skal da være plads til lidt sjov i gaden - en gang imellem.

Karl Erik.

Fra : Admin

Dato : 06-03-11 00:49

Den 06-03-2011 00:42, Karl Erik Christensen skrev:

> Det med den festlige lejlighed var vist noget jeg fantaserede mig til.
> Men gimmick er vist rigtigt nok.
>
> Der skal da være plads til lidt sjov i gaden - en gang imellem.

Klart nok, jeg ville bare gerne høre begrundelsen, før jeg så gik i gang
med at undersøge det. Det var sådan set det eneste, for det er ikke
noget man bare hover ud af ærmet, hvis det skal virke på samtlige browsere.

Giv en god begrundelse, så er det også lettere at få folk med til at
hjælpe med et svar.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-11 04:20

Sun, 06 Mar 2011 00:48:38 +0100 skrev Admin:

>Klart nok, jeg ville bare gerne høre begrundelsen, før jeg så gik i gang
>med at undersøge det. Det var sådan set det eneste, for det er ikke
>noget man bare hover ud af ærmet, hvis det skal virke på samtlige browsere.

For at du (og evt. andre) ikke skal bruge for meget tid på det, skal
jeg lige orientere om min seneste iagttagelse. Jeg arbejder i et
system som, viser det sig, kun accepterer et begrænset sæt af
HTML-tags og <embed>, <a> m.fl. er ikke imellem

Jeg har nu postet mit problem i et forum der vedrører dette system, da
det åbenbart skal løses på en helt speciel måde.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-11 06:56

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> Den musik der hører til, skal jo først loades, går jeg ud fra?
>
> Hvordan sætter jeg forsinkelse på, så siden først vises, når musikken

Har du også problemer med selve afspilningen? Jeg synes, det
virker sådan ud fra senere indlæg i tråden.

MP3 burde vist kunne afspilles uden problemer i de fleste
browsere, og du har i hvert fald ikke brug for <embed>, tjek
denne side:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker-multimedia.php

Med hensyn til forsinkelsen, må det kunne klares med
JavaScript. Jeg har ikke så meget styr på JavaScript, så jeg
har ikke en færdig løsning, men noget i stil med dette:

Indsæt følgende i header på den pågældende side:
html{visibility:hidden;}
Du skal så "bare" have fundet ud af at få lavet en event i
JavaScript, der ændrer til visibility:visible, når siden er
klar.

Jeg kan forestille mig, at det allerletteste vil være at
lave et JavaScript på <body> med onload og en indbygget
timer, hvor visibility så ændres efter det angivne antal
sekunder, men det er ikke det mest optimale, fordi du ikke
ved, hvor hurtigt siden hentes.

Under alle omstændigheder, så må du kunne få hjælp til
JavaScriptet i clientside-gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : scootergrisen

Dato : 06-03-11 08:00

Jeg tænker noget i denne stil :
Med musikobjekt.onload = function(){ skulle siden gerne først blive vist
når musikken er hentet.

html{

visibility:hidden;

}

<bgscound id="musik" ... autoplay>

<script type="text/javascript">

var musikobjekt = document.getElementById("musik");

musikobjekt.onload = function(){

document.getElementsByTagName("html").style.visibility = visible;

}

</script>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-11 13:49

scootergrisen skrev:
> Jeg tænker noget i denne stil :
> Med musikobjekt.onload = function(){ skulle siden gerne
> først blive vist når musikken er hentet.

Hvis din onload-funktion virker, kan Kurt faktisk lave noget
rigtigt smart, afhængig af MP3'en. Hvis det fx er
brudevalsen, kan han få spillet "fanfaren" i starten, før
siden vises, ved at lave en forsinkelse på omkring 8
sekunder. Noget lignende, hvis MP3'en indledes med "Åbn
ørerne" eller "Åbn øjnene" eller andet, som skal have
lytterens fulde opmærksomhed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-11 15:27

Sun, 06 Mar 2011 07:59:38 +0100 skrev scootergrisen:

>Jeg tænker noget i denne stil :
>Med musikobjekt.onload = function(){ skulle siden gerne først blive vist
> [...]

Placeres i HEAD ... tamam, den er jeg med på.

><bgscound id="musik" ... autoplay>

Jo, men vil det virke, når mit "system" ikke understøtter tagget
<bgsound>?

Hvad står de tre prikker for?

> [...]
> musikobjekt.onload = function(){
> document.getElementsByTagName("html").style.visibility = visible;

Placeres lige efter <bgsound ...> og det hele placeres i BODY, der
hvor jeg vil have det til at optræde? Da playeren alligevel skjules,
kan jeg vel lige så godt placere kode umiddelbart efter <BODY>?

Fra : scootergrisen

Dato : 06-03-11 15:35

> Jo, men vil det virke, når mit "system" ikke understøtter tagget
> <bgsound>?

Jeg ved ikke hvilken browsere der understøtter det...
Ellers skal man vel afspille det fra javascript...
Kan man det ?

Jeg sidder og skriver om <audio> men det er HTML 5 så det kan du sikkert
ikke bruge fordi det understøttes kun at de allernyeste browsere.

Ellers er det flash... men det ved jeg så ikke hvordan man får til at
spille først også vise hjemmeside når musikken spiller.

> Hvad står de tre prikker for?

De står for at der skal stå noget kode.
Det bare et eksempel det er ikke noget færdig kode.

Hvor stor er lyd filen der skal afspilles ?

Spørgsmålet er om det ik bare er lettere og lave 3 sekunders pause før
hjemmesiden vises også er musikken gået igang med at spille inden de 3
sekunder er gået.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-11 18:06

Sun, 06 Mar 2011 15:35:15 +0100 skrev scootergrisen:

>De står for at der skal stå noget kode.
>Det bare et eksempel det er ikke noget færdig kode.

Tænkte det nok. Så er jeg jo hægtet af

>Hvor stor er lyd filen der skal afspilles ?

400 kilo og den skal kun afspilles een gang!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-11 19:27

Kurt Hansen skrev:

> Tænkte det nok. Så er jeg jo hægtet af

Selvfølgelig er du ikke det. Har du besøgt min side om
multimedia? Koden er klar til at blive kopieret, du skal
blot tilpasse den med filnavn og størrelse, hvor sidstnævnte
jo er unødvendigt her - eller du kan angive 0 i størrelse.
Der er forklaring ud for koden, hvordan du gør.

Det sværeste er måske at finde ud at at få autostartet
musikken, det kan jeg ikke lige huske, om jeg beskriver, for
det er normalt en dårlig ide.

Men det er kun multimediadelen, jeg aner ikke, om
JavaScript-delen vil virke, så siden er usynlig til musikken
starter. Men det kan du som tidligere nævnt få hjælp til i
clientside-gruppen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-03-11 06:37

Mon, 07 Mar 2011 01:26:37 +0700 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
>jo er unødvendigt her - eller du kan angive 0 i størrelse.
>Der er forklaring ud for koden, hvordan du gør.

Yep, men det virker ikke i "mit system". Når man tilgår siden, bliver
kildekoden til <object> blot vist på skærmen.

I mellemtiden har jeg fået det til at virke med en Flash-extension,
men kun i Firefox. Der virker det til gengæld helt perfekt. I IE9
vises der blot et placeholder til afspilleren og der kommer ingen lyd.

Jeg checkede mine tilføjelser i IE og der var ingen Flash. En søgning
i galleriet over tilføjelser, gav et blankt resultat.

Jeg gogglede lidt for at se, om IE har problemer med Flash og faldt
over denne artikel:

http://www.lockergnome.com/theoracle/2010/04/30/internet-explorer-9-shuts-out-flash-will-that-close-the-door-on-ie/

Jeg kan ikke rigtig gennemskue det, men det knaser da vist lidt, eller
hvad?

Jeg beklager at jeg er så hemmelighedsfuld. Jeg skulle nok slet ikke
have startet tråden, men det gik først op for mig da jeg var startet,
at "mit system" ikke er modtageligt for almindeligt
hjemmesidesnedkeri.

Fra : scootergrisen

Dato : 07-03-11 07:09

> http://www.lockergnome.com/theoracle/2010/04/30/internet-explorer-9-shuts-out-flash-will-that-close-the-door-on-ie/
Det en gammel artikel og IE9. Flash virker fint i IE9 jeg har lige
prøvet. Du skal bare downloade flash pluginet :
http://get.adobe.com/flashplayer/

> [...]
> have startet tråden, men det gik først op for mig da jeg var startet,
> at "mit system" ikke er modtageligt for almindeligt

Kom nu bare med den lyd fil jeg har siddet og arbejdet på noget som jeg
gerne vil vise men det er bedre det er den rigtige lyd der bruges for
mine lyd filer er på flere mb også giver det jo ikke det samme resultet
og sådan.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-03-11 05:51

Mon, 07 Mar 2011 07:08:30 +0100 skrev scootergrisen:

> [...]
>gerne vil vise men det er bedre det er den rigtige lyd der bruges for
>mine lyd filer er på flere mb også giver det jo ikke det samme resultet

Samtidig med at jeg naturligvis er glad for at du arbejder med det,
bekymrer det alligevel lidt, at jeg har sat gang i så meget. Som
(svagt?) antydet andre steder i tråden, er det først senere gået op
for mig, at det "system" jeg arbejder i, kun i begrænset omfang kan
afvikle almindelig HTML m.m.

"Hjemmesiden" bliver gjort tilgængelig i morgen, men vil kun have
interesse for ca. 275 personer og når onsdagen er gået, fjernes den
gimmick der har voldt mig så mange problemer.

Af samme årsager har jeg ikke kunnet give et link og nærmere
oplysninger, uden at røbe for meget, så - uden at lyde utaknemmelig -
dit (og andres) krudt kan nok anvendes bedre andre steder. Undskyld.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-11 07:51

Kurt Hansen skrev:

> Yep, men det virker ikke i "mit system". Når man tilgår siden, bliver
> kildekoden til<object> blot vist på skærmen.

Du mener noget i sil med nedenstående?
bÍ®%€Æõ!‰Öý%–åÿ+¦ìÿFÇøÿVÔýÿ

I så fald er det sikkert din computer/din browser, der er
noget galt med. Eller også er der noget helt galt med den
fil, du prøver at få afspillet. Det er i hvert fald ikke
object-koden, der er noget galt med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-03-11 05:28

Mon, 07 Mar 2011 13:51:14 +0700 skrev Kim Ludvigsen:

>Du mener noget i sil med nedenstående?
>b?Í®%€Æõ!‰Öý%–åÿ+¦ìÿFÇøÿVÔýÿ

Nej, kildekoden i klæar tekst.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-11 12:19

Kurt Hansen skrev:

> Nej, kildekoden i klæar tekst.

Så er der noget helt galt med dit system. <object> har været
en del af standarden meget længe, jeg tror du skal tilbage
til en gammel Netscape, for at finde en browser, der ikke
kan bruge <object>. Hvilken browser er der tale om?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : scootergrisen

Dato : 07-03-11 05:14

> 400 kilo og den skal kun afspilles een gang!

Kan du komme med et link til lyd filen ?

Altså skal den ikke afspilles når man genindlæser siden ?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-03-11 05:27

http://www.danacord.dk/HappyBirthday.mp3

>Altså skal den ikke afspilles når man genindlæser siden ?

Nej, men det er ikke en katastrofe hvis den gør.

Fra : scootergrisen

Dato : 08-03-11 09:44

Tag en lytter på :
http://scootergrisen.dk/test/test0077.html

Det virker i alle de browsere jeg har prøvet i.

Det er meningen at man med onload venter til musikken er begyndt at
afspille men jeg ved ikke helt om det fungere som det skal.
Måske der er nogen der kan rette på koden.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-11 15:36

Kurt Hansen skrev:

> Jo, men vil det virke, når mit "system" ikke understøtter tagget
> <bgsound>?

Brug <object id="musik" ...> som beskrevet på min side, se
signaturen. JavaScriptet vil virke lige så godt, når blot du
bruger id'en.

> Hvad står de tre prikker for?

Koden til afspilningen, ditto i mit eksempel ovenfor.

> Placeres lige efter<bgsound ...> og det hele placeres i BODY, der
> hvor jeg vil have det til at optræde? Da playeren alligevel skjules,
> kan jeg vel lige så godt placere kode umiddelbart efter<BODY>?

Så vidt jeg ved, har det ingen betydning, hvor du placerer
koden, bare den er i <body>.

Du skal blot have den tidligere bragte CSS-kode med
invisible i <header>.

Fra : scootergrisen

Dato : 06-03-11 15:50

Nå ja det kunne være man kan det med <object>

Er der nogen der giver lave en test side ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-11 16:08

scootergrisen skrev:
> Nå ja det kunne være man kan det med <object>
>
> Er der nogen der giver lave en test side ?

Tjek min side, alle kodeeksemplerne er afprøvet, og de
virker helt fint. Selv i IE6.

Koden kan optimeres, netop fordi jeg tager hensyn til IE6,
hvilket vel ikke er så nødvendigt mere. Hele den lidt
specielle CC-del kan smides væk, den er der kun for at
forhindre IE6 i at afspille samtlige koder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : scootergrisen

Dato : 06-03-11 16:21

Den 06-03-2011 16:08, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> ikke er så nødvendigt mere. Hele den lidt specielle CC-del kan smides
> væk, den er der kun for at forhindre IE6 i at afspille samtlige koder.

Ok men kan du kombinere det med javascript så siden først vises når
musikken i <obect> er begyndt ?

Kan man sige <object onload="visside();" ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-11 16:29

scootergrisen skrev:

> Ok men kan du kombinere det med javascript så siden først
> vises når musikken i <obect> er begyndt ?

Ah, du mente kombineret kode.

> Kan man sige <object onload="visside();" ?

Jeg har absolut ingen forstand på JavaScript, men jeg syntes
dit kodeeksempel lød overbevisende. Måske dette skulle
flyttes til clientside-gruppen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og