NET 1 Router
Fra : Herbert Jensen

Dato : 05-03-11 12:03

Jeg har lånt en NET 1 Internet forbindelse fra en god bekendt der bruger den
når han er på ferie i Sverige.

Jeg har dog lagt mærke til at den når den har stået tændt i nogle døgn har
det man at "gå i baglås"
alle dioder lyser grønt men der er ikke forbindelse til internettet.

Efter en genstart er den fin igen.

Vil routeren tage skade hvis jeg fjerner det bakup batteri der er på
bagsiden af den og sætter et
timer ur på så der slukkes for den i 1 minut klokken 3 om natten hver nat.
På den måde burde der være internet forbindelse hele tiden da den meget
sjældent låser inden for et døgn.

Den sidder i mit sommerhus hvor jeg bruger den til noget overvågning, og kan
derfor ikke nemt
komme til den og genstarte den når den fryser.
Men forbindelsen på NET 1 er udmærket og dækningen er fin.

Håber på nogle gode svar

Fra : Krabsen

Dato : 05-03-11 13:45

Den 05-03-2011 12:03, Herbert Jensen skrev:
> [...]
> derfor ikke nemt
> komme til den og genstarte den når den fryser.
> Men forbindelsen på NET 1 er udmærket og dækningen er fin.

Et alternativ er at kigge hos danbit.dk.

De har diverse overvågningsudstyr, der checker forbindelsen med korte
intervaller - og resetter, hvis den er røget..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-11 18:01

Herbert Jensen skrev:

> Vil routeren tage skade hvis jeg fjerner det bakup batteri der er på
> bagsiden af den og sætter et
> timer ur på så der slukkes for den i 1 minut klokken 3 om natten hver nat.

Jeg slukker min router hver nat og desuden flere gange om dagen
når jeg går fra computeren. Det har jeg gjort med tre-fire
forskellige fabrikater uden problemer.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-03-11 18:05

Herbert Jensen <Herbert.Jensen@mail.dk> wrote:

<snip>

> Den sidder i mit sommerhus hvor jeg bruger den til noget overvågning, og kan
> derfor ikke nemt komme til den og genstarte den når den fryser.
> Men forbindelsen på NET 1 er udmærket og dækningen er fin.

Du kunne osse undersøge om det var muligt at logge på routeren fra dit
hjem og så udfører en reboot på routeren inde fra konfig menuen, inden
den låser.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Herbert Jensen

Dato : 05-03-11 18:15

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Du kunne
osse undersøge om det var muligt at logge på routeren fra dit
> hjem og så udfører en reboot på routeren inde fra konfig menuen, inden
> den låser.

Da jeg ikke ved hvad der er årsagen til at den låser ( formentlig en intern
netværksfejl hos NET 1)
så kan jeg ikke forudsige hvornår det sker.
Jeg har tænkt på et tænd sluk ur der rebooter den om natten, det kunne jo
hjælpe på det.
eller en "vagthund" der pinger en server uden i byen og som rebooter modemet
hvis der ikke kommer svar.
Det er nok den eneste løsning. Hvis der ikke kommer noget spændende her.

Fra : Krabsen

Dato : 05-03-11 19:51

Den 05-03-2011 18:15, Herbert Jensen skrev:
> [...]
> hvis der ikke kommer svar.
> Det er nok den eneste løsning. Hvis der ikke kommer noget spændende her.

Som sagt: Danbit er svaret på alle 'dimsenørders' bønner

http://www.danbit.dk/produkter/0408.phtml

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-03-11 19:58

Herbert Jensen <Herbert.Jensen@mail.dk> wrote:

> Da jeg ikke ved hvad der er årsagen til at den låser ( formentlig en
> intern netværksfejl hos NET 1) så kan jeg ikke forudsige hvornår det sker.

Men du skrev, at den sjældent låser indenfor et døgn.

> [...]
> rebooter modemet hvis der ikke kommer svar. Det er nok den eneste løsning.
> Hvis der ikke kommer noget spændende her.

Er routeren da batteridreven?

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår alt du skrev, bl.a det om back-up
batteriet.

Og hvad mener du her med en vagthund?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Herbert Jensen

Dato : 05-03-11 21:31

> Er routeren da batteridreven?
>
> Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår alt du skrev, bl.a det om back-up
> batteriet.
>
> Og hvad mener du her med en vagthund?

Ja NET 1 routeren har et lille batteri bag på som er aftageligt, det virker
som backup hvis strømmen går så har du interent stadig væk. Men skal du
genstarte den ved at tage strømmen går det jo ikke at der er nødstrøm på for
så slukker den jo ikke.
Og vagthunden er bare min danske oversættelse af Watchdog som Krabsen så
fint linker til....

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-03-11 02:37

> [...]
> genstarte den ved at tage strømmen går det jo ikke at der er nødstrøm på for

Tror du ikke bare det batteri vedligeholder opsætningen - sådan noget
som de ip-adresser DHCP serveren uddeler osv?

Det kan jo godt back-up'es ved en reboot.

> Og vagthunden er bare min danske oversættelse af Watchdog som Krabsen så
> fint linker til....

Det fatter jeg stadig ikke, men la' det ligge.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-03-11 18:48

Herbert Jensen <Herbert.Jensen@mail.dk> wrote:

> Ja NET 1 routeren har et lille batteri bag på som er aftageligt, det virker
> som backup hvis strømmen går så har du interent stadig væk.

Aah! Det er et UPS batteri. Nu forstår jeg.

Men det kunne osse samtidig fungere som et backup batteri for
konfigurationen, som du mister ved at fjerne det og så ta' strømmen.

Det er nok bedst med en "varm" reboot.

--
Ikke ham på Facebook.