Plante alv + fluer i en potteplante
Fra : CC

Dato : 05-03-11 09:11

Har hjembragt nogle frø fra den botaniske have i Pisa, Italien.

a) Erythrina Crista-galli L (Koralbusk)
b) Acantus Mollis (Blød Akantus)

Ad a) 5 planter ca. 30 cm høje, spinkel i en 10 cm potte

Skal de deles, og hvornår eller skal jeg blot flytte dem til en store potte?

Ad b) 5 planter ca. 10 cm høje, brede blade i en 10 cm potte

Skal de deles, og hvornår eller skal jeg blot flytte dem til en store potte?
Der er begyndt at komme små fluer i denne potte, hvad skal jeg gøre?

Fra : Klaus

Dato : 06-03-11 13:23

Den 05-03-2011 09:10, CC skrev:
> [...]
> potte?
> Der er begyndt at komme små fluer i denne potte, hvad skal jeg gøre?

Det ser ud til at Koralbusken formeres både ved frø og
stiklingeformering, hvorimod Akantus kan formeres ved roddeling. Prøv at
se disse to links:
http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%B8d_Akantus
http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=08a9421a-e8cc-4fc1-b83a-78b79d9513b0

Vedr. fluerne så vil jeg tro, at det er bananfluer ell. lign. Er der
noget som er gået i forrådnelse i potterne, som skal fjernes?

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : CC

Dato : 06-03-11 22:47

Den 06-03-2011 13:22, Klaus skrev:

> [...]
>

> Vedr. fluerne så vil jeg tro, at det er bananfluer ell. lign. Er der
> noget som er gået i forrådnelse i potterne, som skal fjernes?

Tak for dit input - Jeg fandt begge planter i haveabc.dk, så det kikker
jeg nærmere på.

Fluer: Det er små fluer (Ligner godt nok bananfluer) jeg studerer potten
og fjerner den øverste cm jord.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-03-11 08:37

On Sun, 06 Mar 2011 22:47:09 +0100, CC <cc@mail.dk> wrote:

>Fluer: Det er små fluer (Ligner godt nok bananfluer) jeg studerer potten
>og fjerner den øverste cm jord.

Når jeg har haft bananfluer i mine potteplanter, har det altid været
fordi jeg har vandet planterne lidt for meget, så jorden har været
fugtig i længere tid. Når jeg så har opdaget fluerne, og lige lader
jorden tørre let ud mellem hver vanding, så forsvinder de igen.

Men bananfluer gør ikke nogen skade, selv om de da kan være lidt
irriterende.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/