Problemer med søjediagram i Excell (Office~
Fra : Jakob Munck

Dato : 05-03-11 09:32

I fortsættelse af tidligere spørgsmål om visning af testresultater i et
søjlediagram i Excell har jeg 3 spørgsmål mere:

1. Nu hedder de fire søjler i mit diagram 1, 2, 3 og 4. Sådan laver Excell
det automatisk. Men jeg vil godt have at de har meningsfulde navne ("Viden",
"Vilje" etc.). Hvordan ændrer jeg betegnelsen under diagrammernes vandrette
søjle, så søjlerne får tekst-navne?

2. Jeg kunne tænke mig at man i og over hver af søjlerne viser det tal, som
søjlen afbilder. Så kan brugeren både se den grafiske søjle og det præcise
tal, som den viser. Men hvordan gør man det?

3. Jeg vil godt have at en af de vandrette linier i diagrammet, nemlig den
som viser 100 % står fremhævet med en federe streg end de øvrige vandrette
linier. Det gør det muligt for brugeren at se, hvor diagrammets normal-linie
ligger. Men kan det lade sig gøre? Hvordan?

Håber på kloge menneskers hjælp.

v.h.
Jakob

Fra : emjeppesen

Dato : 05-03-11 10:07

Jakob Munck skrev:

> [...]
>"Vilje" etc.). Hvordan ændrer jeg betegnelsen under diagrammernes vandrette

Ved at skrive NAVN over kolonnen med Navne.
Flyt testnummersøjlen over på venstre side af navnekolonnen
Marker herefter c6-k6 og vælg Indsæt/søjle

>2. Jeg kunne tænke mig at man i og over hver af søjlerne viser det tal, som
>søjlen afbilder. Så kan brugeren både se den grafiske søjle og det præcise
>tal, som den viser. Men hvordan gør man det?

Forstår ikke spørgsmålet

> [...]
>linier. Det gør det muligt for brugeren at se, hvor diagrammets normal-linie
>ligger. Men kan det lade sig gøre? Hvordan?

Formater, selvfølgelig. Marker, hvad du vil have formatteret og
højreklik - vælg.
Hele diagrammet kan formatteres stump for stump.
Hilsen emj

Fra : Jakob Munck

Dato : 05-03-11 12:14

> [...]

>Ved at skrive NAVN over kolonnen med Navne.
>Flyt testnummersøjlen over på venstre side af navnekolonnen
>Marker herefter c6-k6 og vælg Indsæt/søjle

Derved opretter jeg et nyt søjlediagram, som har et navn. Men det var ikke
det, som var problemet. Jeg ønsker at der skal være et specifikt tekst-navn
under hver søjle, så de ikke har numre, men navne. Ovenstående hjælper ikke
på det (som jeg forstår det).

> [...]

>højreklik - vælg.
>Hele diagrammet kan formatteres stump for stump.

Duer ikke. Al formattering af linierne fungerer på samtlige linier på en
gang, og det jeg ønsker er at kun én af tværlinierne (den ved 100%) bliver
fremhævet med fed.

Det kan man ikke gøre bare ved at højreklikke og vælge "formatter
gitterlinier". Al formattering her virker nemlig på samtlige linier på en
gang.

v.h.
Jakob

Fra : emjeppesen

Dato : 05-03-11 13:25

Jakob Munck skrev:

> [...]
>under hver søjle, så de ikke har numre, men navne. Ovenstående hjælper ikke

Jo, du får præcis det, som du efterspørger.

Prøv det dog.

Hilsen emj

Fra : Jakob Munck

Dato : 05-03-11 20:36

> [...]
>på det (som jeg forstår det).

>Jo, du får præcis det, som du efterspørger.

Tak for hjælpen. Men jeg har forsøgt mange gange og det virker ikke. Jeg har
lagt regnearket op, tilrettet som du foreslår. Du kan selv prøve.

http://www.mariologi.dk/test.xlsx

Hvis du kan lave det, så må du meget gerne gøre det og sende regnearket til
mig ( jm2_FjernDette@webspeed.dk ), for enten forstår du ikke problemet
eller også forstår jeg ikke dig.

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 05-03-11 21:42

Jeg har nu løst problemet ved at sætte et tekstfelt ind under søjlerne. Så
kan jeg selv skrive, hvad jeg vil.

Jakob

Fra : emjeppesen

Dato : 05-03-11 22:23

Jakob Munck skrev:

> [...]
>under hver søjle, så de ikke har numre, men navne. Ovenstående hjælper ikke

Jeg troede, du ønskede noget i denne retning
http://dl.dropbox.com/u/12835483/Udklip.JPG

Hilsen emj

Fra : Jakob Munck

Dato : 06-03-11 04:09

> [...]
>på det (som jeg forstår det).

>Jeg troede, du ønskede noget i denne retning

Ja, det var lige det jeg ønskede. Og nu har jeg fundet ud af hvordan du
laver det, men du har ikke markeret c6-k6 som du skriver. Du har markeret to
rækker, altså c6-k7. Og der er jo noget helt andet.

Men tak for hjælpen alligevel.

v.h.
Jakob