|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | iPhone og navigation til gående Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  04-03-11 14:09
 | 
 |  | Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 umiddelbart se om det egner sig til gående.
 Er det tilfældet?
 
 --
 Flemming
 
 
 |  |  | 
  Henrik Münster (10-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  10-03-11 08:08
 | 
 |  | Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
 
 > Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 > internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 > umiddelbart se om det egner sig til gående.
 > Er det tilfældet?
 
 Copilot ser ud til at bruge kort fra Navteq ligesom Garmin og flere
 andre. Der er vist kun to store leverandører af elektroniske kort, som
 bruges af GPS-fabrikanterne. Umiddelbart står der ikke noget om gående,
 så Copilot er vel som alle andre GPS-programmer.
 Jeg har selv Tomtom til min iPhone. Jeg bruger det i bilen, men
 også i en snæver vending, når jeg er til fods i udlandet. Jeg synes da
 umiddelbart, at det sagtens kan anvendes. Det er rigtigt, at det
 henvender sig til bilister. Der er derfor mest veje med, men ikke så
 mange små stier. Jeg synes bare sjældent, det er et problem i en storby.
 Er man f.eks. i Paris, går man jo alligevel langs vejene. Det er mere
 ude på landet, i skove eller i parker, manglen på stier kan være et
 problem. Nu kender jeg ikke Malmö. Det er vist 20-30 år siden, jeg har
 været der.
 --
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
 
 
 |  |  | 
  Flemming Rubini (11-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  11-03-11 06:31
 | 
 |  | Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 
 > Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
 >
 > > Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 > > internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 > > umiddelbart se om det egner sig til gående.
 > > Er det tilfældet?
 >
 > Copilot ser ud til at bruge kort fra Navteq ligesom Garmin og flere
 > andre. Der er vist kun to store leverandører af elektroniske kort, som
 > bruges af GPS-fabrikanterne. Umiddelbart står der ikke noget om gående,
 > så Copilot er vel som alle andre GPS-programmer.
 >         Jeg har selv Tomtom til min iPhone. Jeg bruger det i bilen, men
 > også i en snæver vending, når jeg er til fods i udlandet. Jeg synes da
 > umiddelbart, at det sagtens kan anvendes. Det er rigtigt, at det
 > henvender sig til bilister. Der er derfor mest veje med, men ikke så
 > mange små stier. Jeg synes bare sjældent, det er et problem i en storby.
 > Er man f.eks. i Paris, går man jo alligevel langs vejene. Det er mere
 > ude på landet, i skove eller i parker, manglen på stier kan være et
 > problem. Nu kender jeg ikke Malmö. Det er vist 20-30 år siden, jeg har
 > været der.
 
 Tak. Jeg prøver det af. Det som de fleste klager over, er at hvis man
 går for langsomt, så vil fx TomTom vende pilen rundt flere gange så man
 ikke ved hvad retning man skal. Det gælder vel også for CoPilot.
 Så det er vel hip som hap. Lige bortset fra 149,- kr. er billigt. Nu
 prøver jeg det af, så får vi se.
 
 
 --
 Flemming
 
 
 |  |  | 
   Henrik Münster (11-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  11-03-11 21:37
 | 
 |  | Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
 
 > Tak. Jeg prøver det af. Det som de fleste klager over, er at hvis man
 > går for langsomt, så vil fx TomTom vende pilen rundt flere gange så man
 > ikke ved hvad retning man skal. Det gælder vel også for CoPilot.
 > Så det er vel hip som hap. Lige bortset fra 149,- kr. er billigt. Nu
 > prøver jeg det af, så får vi se.
 
 Det er klart, at det er en risiko. Nu er jeg måske skadet af min tid på
 søen, men som gående ville jeg aldrig vælge at se 3D på en GPS. Jeg
 ville altid vælge 2D med nord op. Så ved man, hvor man er, og man kan
 bare ignorere, hvilken vej pilen peger. Faktisk står vores gamle Garmin
 GPS i bilen også til at vise nord op. Kører man rundt ukendte steder
 specielt om natten, så synes jeg, det er ubehageligt, at man ikke ved,
 hvor verdenshjørnerne er.
 --
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
 
 
 |  |  | 
    Pico (11-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pico
 | 
 Dato :  11-03-11 23:02
 | 
 |  | 
 
            Den 11-03-2011 21:37, Henrik Münster skrev:
 > Flemming Rubini<012008fr@gmail.com>  wrote:
 >
 >> Tak. Jeg prøver det af. Det som de fleste klager over, er at hvis man
 >> går for langsomt, så vil fx TomTom vende pilen rundt flere gange så man
 >> ikke ved hvad retning man skal. Det gælder vel også for CoPilot.
 >> Så det er vel hip som hap. Lige bortset fra 149,- kr. er billigt. Nu
 >> prøver jeg det af, så får vi se.
 >
 > Det er klart, at det er en risiko. Nu er jeg måske skadet af min tid på
 > søen, men som gående ville jeg aldrig vælge at se 3D på en GPS. Jeg
 > ville altid vælge 2D med nord op. Så ved man, hvor man er, og man kan
 > bare ignorere, hvilken vej pilen peger. Faktisk står vores gamle Garmin
 > GPS i bilen også til at vise nord op. Kører man rundt ukendte steder
 > specielt om natten, så synes jeg, det er ubehageligt, at man ikke ved,
 > hvor verdenshjørnerne er.
 Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i 
 bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når 
 jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb 
 orienteringsløb    Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.
 -- 
 MVH
 Pico
            
             |  |  | 
     Flemming Rubini (12-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  12-03-11 19:56
 | 
 |  | 
 
            Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:
 > Den 11-03-2011 21:37, Henrik Münster skrev:
 > > Flemming Rubini<012008fr@gmail.com>  wrote:
 > >
 > >> Tak. Jeg prøver det af. Det som de fleste klager over, er at hvis man
 > >> går for langsomt, så vil fx TomTom vende pilen rundt flere gange så man
 > >> ikke ved hvad retning man skal. Det gælder vel også for CoPilot.
 > >> Så det er vel hip som hap. Lige bortset fra 149,- kr. er billigt. Nu
 > >> prøver jeg det af, så får vi se.
 > >
 > > Det er klart, at det er en risiko. Nu er jeg måske skadet af min tid på
 > > søen, men som gående ville jeg aldrig vælge at se 3D på en GPS. Jeg
 > > ville altid vælge 2D med nord op. Så ved man, hvor man er, og man kan
 > > bare ignorere, hvilken vej pilen peger. Faktisk står vores gamle Garmin
 > > GPS i bilen også til at vise nord op. Kører man rundt ukendte steder
 > > specielt om natten, så synes jeg, det er ubehageligt, at man ikke ved,
 > > hvor verdenshjørnerne er.
 > Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i
 > bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når
 > jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb 
 > orienteringsløb    > Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.
 Jeg tør ikke have ting kørende som medfører regninger jeg ikke har styr
 på. Jeg har et par gange gjort det i Malmö, og var sur over at skulle
 betale for kortopdateringer jeg havde forbedredt hjemmefra. 10 kroner
 hist og pist for minimal  information.
 -- 
 Flemming
            
             |  |  | 
     Per Rønne (12-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  12-03-11 06:26
 | 
 |  | 
 
            Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:
 > Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i
 > bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når
 > jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb 
 > orienteringsløb    > Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.
 Det sker nu også at man må bruge Kort i stedet for Navigon, fordi der er
 fejl i Navigon-kortet ...
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
            
             |  |  | 
      Pico (14-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pico
 | 
 Dato :  14-03-11 01:17
 | 
 |  | 
 
            Den 12-03-2011 06:26, Per Rønne skrev:
 > Pico<Selvestemig@hotmail.com>  wrote:
 >
 >> Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i
 >> bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når
 >> jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb
 >> orienteringsløb    >> Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.
 >
 > Det sker nu også at man må bruge Kort i stedet for Navigon, fordi der er
 > fejl i Navigon-kortet ...
 Det har jeg så kun opdaget en gang i Helsinge hvor den ville have mig 
 gennem en spæret gade.
 Jeg vil godt pointere jeg ikke bruger GPS ret meget da jeg overvejende 
 kørere steder jeg er kendt, så det er meget begrænset hvad jeg vil 
 opdage af fejl.
 -- 
 MVH
 Pico
            
             |  |  | 
       Henrik Münster (14-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  14-03-11 10:13
 | 
 |  | 
 
            Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:
 > Den 12-03-2011 06:26, Per Rønne skrev:
 > > Pico<Selvestemig@hotmail.com>  wrote:
 > >
 > >> Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i
 > >> bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når
 > >> jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb
 > >> orienteringsløb    > >> Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.
 > >
 > > Det sker nu også at man må bruge Kort i stedet for Navigon, fordi der er
 > > fejl i Navigon-kortet ...
 > Det har jeg så kun opdaget en gang i Helsinge hvor den ville have mig
 > gennem en spæret gade.
 > Jeg vil godt pointere jeg ikke bruger GPS ret meget da jeg overvejende
 > kørere steder jeg er kendt, så det er meget begrænset hvad jeg vil 
 > opdage af fejl.
 Jeg bruger næsten altid GPS,når jeg kører bil. Jeg synes, det er rart at
 vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
 2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
 er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,
 hvornår vi er fremme, så hun kan have maden klar. Så er det smart, at
 man lige kan se på GPS'en, hvornår man er fremme. Det er også godt at
 træne sig i at bruge sin GPS. Det kan jo være farligt i trafikken, hvis
 ens opmærksomhed er rettet for meget mod GPS'en. Derfor er det rigtigt
 godt at øve sig i at bruge den i ikke-stressede situationer. Så sidder
 brugen af den på rygraden, når man pludselig befinder sig midt i
 myldretiden i en storby, hvor man aldrig har været før.
         Jeg ved godt, at man kan sige, det er helt unødvendigt at bruge
 GPS'en på kendte steder, men så er resten af bilens instrumenter jo også
 unødvendige. Hvad skal man med benzinmåleren? Man kan jo bare se på
 kilometertælleren og tanke op f.eks. hver 600 km afhængig af bilen.
 Kølervæsketermometret er endnu mere unødvendigt. Hvis der endelig ryger
 en kølerslange i farten, så skulle det da være utroligt heldigt, hvis
 man lige kigger på termometret i det øjeblik. Mere sjældne instrumenter
 som voltmeter og olietermometer er endnu mere unødvendige. Det samme
 gælder omdrejningstælleren. De første mange biler, jeg havde, havde ikke
 omdrejningstæller, og det gik da fint. Det eneste nødvendige er
 speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
 diverse advarselslamper jo rare at have.
         De fleste vil nok alligevel nødig undvære instrumenterne. De
 synes f.eks., det er rart at vide, hvor meget brændstof der er tilbage.
 På samme måde har jeg også vænnet mig til GPS'en, der giver nogle
 oplysninger, det er rart at have, men som sådan set godt kan undværes,
 hvis man er på steder, man kender nogenlunde godt. Og så er det som sagt
 rigtig godt at træne sig i at bruge sin GPS, så man er så vant til det,
 at den ikke tager ens opmærksomhed fra trafikken. Det kan man kun gøre
 ved at bruge den jævnligt.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
            
             |  |  | 
        Thomas von Hassel (14-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  14-03-11 10:18
 | 
 |  | Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 
 > Mere sjældne instrumenter
 > som voltmeter og olietermometer er endnu mere unødvendige. Det samme
 > gælder omdrejningstælleren. De første mange biler, jeg havde, havde ikke
 > omdrejningstæller, og det gik da fint. Det eneste nødvendige er
 > speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
 > diverse advarselslamper jo rare at have.
 
 Er det fordi der på franske biler ofte er brug for advarselslamperne ?
 ;)
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
         Henrik Münster (14-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  14-03-11 11:39
 | 
 |  | Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
 
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 >
 > > Mere sjældne instrumenter
 > > som voltmeter og olietermometer er endnu mere unødvendige. Det samme
 > > gælder omdrejningstælleren. De første mange biler, jeg havde, havde ikke
 > > omdrejningstæller, og det gik da fint. Det eneste nødvendige er
 > > speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
 > > diverse advarselslamper jo rare at have.
 >
 > Er det fordi der på franske biler ofte er brug for advarselslamperne ?
 > ;)
 
 Har-har! Ofte og ofte, det kan man jo diskutere. Jeg har nu ikke det
 store bøvl med de franske biler. Faktisk har jeg haft en ESP-fejl i
 vinter, hvor alle systemer slog fra. Det gik nu i orden af sig selv
 igen, men det var meget sjovt at opleve, at det pludselig var næsten
 umuligt at køre i sneen. Trækhjulene kunne næsten ikke få fat. Før i
 tiden havde biler ikke ESP, og vi kørte da fint i snevejr. Det er
 mærkeligt, at der er den forskel.
 --
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
 
 
 |  |  | 
          Thomas von Hassel (14-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  14-03-11 11:56
 | 
 |  | Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 
 > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
 >
 > > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > >
 > > > Mere sjældne instrumenter
 > > > som voltmeter og olietermometer er endnu mere unødvendige. Det samme
 > > > gælder omdrejningstælleren. De første mange biler, jeg havde, havde ikke
 > > > omdrejningstæller, og det gik da fint. Det eneste nødvendige er
 > > > speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
 > > > diverse advarselslamper jo rare at have.
 > >
 > > Er det fordi der på franske biler ofte er brug for advarselslamperne ?
 > > ;)
 >
 > Har-har! Ofte og ofte, det kan man jo diskutere. Jeg har nu ikke det
 > store bøvl med de franske biler. Faktisk har jeg haft en ESP-fejl i
 > vinter, hvor alle systemer slog fra. Det gik nu i orden af sig selv
 > igen, men det var meget sjovt at opleve, at det pludselig var næsten
 > umuligt at køre i sneen. Trækhjulene kunne næsten ikke få fat. Før i
 > tiden havde biler ikke ESP, og vi kørte da fint i snevejr. Det er
 > mærkeligt, at der er den forskel.
 
 Det er ligesom moderne fly ... du kan ikke styre dem manuelt :)
 
 /thomas
 
 
 
 |  |  | 
           Henrik Münster (15-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  15-03-11 10:40
 | 
 |  | Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
 
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 >
 > > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
 > >
 > > > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > > >
 > > > > Mere sjældne instrumenter
 > > > > som voltmeter og olietermometer er endnu mere unødvendige. Det samme
 > > > > gælder omdrejningstælleren. De første mange biler, jeg havde, havde ikke
 > > > > omdrejningstæller, og det gik da fint. Det eneste nødvendige er
 > > > > speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
 > > > > diverse advarselslamper jo rare at have.
 > > >
 > > > Er det fordi der på franske biler ofte er brug for advarselslamperne ?
 > > > ;)
 > >
 > > Har-har! Ofte og ofte, det kan man jo diskutere. Jeg har nu ikke det
 > > store bøvl med de franske biler. Faktisk har jeg haft en ESP-fejl i
 > > vinter, hvor alle systemer slog fra. Det gik nu i orden af sig selv
 > > igen, men det var meget sjovt at opleve, at det pludselig var næsten
 > > umuligt at køre i sneen. Trækhjulene kunne næsten ikke få fat. Før i
 > > tiden havde biler ikke ESP, og vi kørte da fint i snevejr. Det er
 > > mærkeligt, at der er den forskel.
 >
 > Det er ligesom moderne fly ... du kan ikke styre dem manuelt :)
 
 Den tanke faldt også mig ind, men jeg regnede med at blive helt til
 grin, hvis jeg sammenlignede min bil med en jetjager. Jeg er vist
 rigeligt til grin i forvejen pga. den bil.
 Jeg var i øvrigt til præsentation af den helt nye Peugeot 508 på
 Koldingfjord i dag. Den er ellers lækker. Hvis man ikke normalt er til
 franske biler i, kan den måske få en til at skifte mening. Prisen er så,
 at den ikke er så original mere. Men man kan jo ikke både få franske
 særheder og en bil, der er som en tysker.
 --
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
 
 
 |  |  | 
        Pico (15-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pico
 | 
 Dato :  15-03-11 00:04
 | 
 |  | 
 
            Den 14-03-2011 10:13, Henrik Münster skrev:
 > Pico<Selvestemig@hotmail.com>  wrote:
 >
 >> Den 12-03-2011 06:26, Per Rønne skrev:
 >>> Pico<Selvestemig@hotmail.com>   wrote:
 >>>
 >>>> Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i
 >>>> bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når
 >>>> jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb
 >>>> orienteringsløb    >>>> Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.
 >>>
 >>> Det sker nu også at man må bruge Kort i stedet for Navigon, fordi der er
 >>> fejl i Navigon-kortet ...
 >> Det har jeg så kun opdaget en gang i Helsinge hvor den ville have mig
 >> gennem en spæret gade.
 >> Jeg vil godt pointere jeg ikke bruger GPS ret meget da jeg overvejende
 >> kørere steder jeg er kendt, så det er meget begrænset hvad jeg vil
 >> opdage af fejl.
 >
 > Jeg bruger næsten altid GPS,når jeg kører bil. Jeg synes, det er rart at
 > vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
 > 2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
 > er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,
 > hvornår vi er fremme, så hun kan have maden klar. Så er det smart, at
 > man lige kan se på GPS'en, hvornår man er fremme. Det er også godt at
 > træne sig i at bruge sin GPS. Det kan jo være farligt i trafikken, hvis
 > ens opmærksomhed er rettet for meget mod GPS'en. Derfor er det rigtigt
 > godt at øve sig i at bruge den i ikke-stressede situationer. Så sidder
 > brugen af den på rygraden, når man pludselig befinder sig midt i
 > myldretiden i en storby, hvor man aldrig har været før.
 >          Jeg ved godt, at man kan sige, det er helt unødvendigt at bruge
 > GPS'en på kendte steder, men så er resten af bilens instrumenter jo også
 > unødvendige. Hvad skal man med benzinmåleren? Man kan jo bare se på
 > kilometertælleren og tanke op f.eks. hver 600 km afhængig af bilen.
 > Kølervæsketermometret er endnu mere unødvendigt. Hvis der endelig ryger
 > en kølerslange i farten, så skulle det da være utroligt heldigt, hvis
 > man lige kigger på termometret i det øjeblik. Mere sjældne instrumenter
 > som voltmeter og olietermometer er endnu mere unødvendige. Det samme
 > gælder omdrejningstælleren. De første mange biler, jeg havde, havde ikke
 > omdrejningstæller, og det gik da fint. Det eneste nødvendige er
 > speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
 > diverse advarselslamper jo rare at have.
 >          De fleste vil nok alligevel nødig undvære instrumenterne. De
 > synes f.eks., det er rart at vide, hvor meget brændstof der er tilbage.
 > På samme måde har jeg også vænnet mig til GPS'en, der giver nogle
 > oplysninger, det er rart at have, men som sådan set godt kan undværes,
 > hvis man er på steder, man kender nogenlunde godt. Og så er det som sagt
 > rigtig godt at træne sig i at bruge sin GPS, så man er så vant til det,
 > at den ikke tager ens opmærksomhed fra trafikken. Det kan man kun gøre
 > ved at bruge den jævnligt.
 Jeg kan godt følge dit argument, men ærligt talt gider jeg ikke sætte 
 GPS til for at kørere i sommerhuset eller til bekendte hvor jeg har 
 været masser af gange, selvom adresserne er indprogrammeret i forvejen. 
 Skal jeg et sted hvor jeg ikke kender vejen sætter jeg den til i 
 forvejen, ofte før vi går ud til bilen og så går det hele af sig selv, 
 hvis der ikke er nogen der ringer    Det oplevede jeg engang i et stort motorvejssammenfletning jeg ikke 
 kendte, der ville jeg godt have ønsket det var en separat GPS, men 
 ellers virker iPhonen fint til mit brug.
 -- 
 MVH
 Pico
            
             |  |  | 
         Henrik Münster (15-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  15-03-11 11:03
 | 
 |  | 
 
            Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:
 > Jeg kan godt følge dit argument, men ærligt talt gider jeg ikke sætte
 > GPS til for at kørere i sommerhuset eller til bekendte hvor jeg har 
 > været masser af gange, selvom adresserne er indprogrammeret i forvejen.
 > Skal jeg et sted hvor jeg ikke kender vejen sætter jeg den til i 
 > forvejen, ofte før vi går ud til bilen og så går det hele af sig selv,
 > hvis der ikke er nogen der ringer    Det kommer selvfølgelig an på, hvor besværligt det er at montere den. Vi
 har garage, så vi har en årevis haft en Garmin GPS siddende fast i
 bilen. Vi fik endda monteret et ekstra stik bag instrumentbrædtet og en
 Brodit holder på instrumentbrædtet. I en Peugeot er det umuligt at nå en
 GPS, hvis den sidder på forruden. Det tager også ofte en del af udsynet.
 På den måde tændte GPS'en automatisk, når bilen startede. Hvis vi bare
 kørte i lokalområdet, tastede vi ikke en rute ind, men GPS'en viste på
 kortet, hvor vi var.
         Nu har vi fået to biler, og jeg bruger selv min iPhone 4 som GPS
 i min bil. Den skal i sagens natur monteres hver gang. Det er lidt mere
 besværligt, så jeg monterer den da også kun, når vi skal lidt længere
 ture. Men jeg kan godt lide at have den tændt, selv om jeg strengt taget
 kender vejen. Måske har jeg vænnet mig for meget til den, men jeg kan
 godt være distræt nok til at køre forbi den rigtige afkørsel, selv om
 jeg kender vejen.
 > Det oplevede jeg engang i et stort motorvejssammenfletning jeg ikke 
 > kendte, der ville jeg godt have ønsket det var en separat GPS, men 
 > ellers virker iPhonen fint til mit brug.
 Det er helt sikkert en ulempe. Min gamle iPhone 3G var helt forfærdelig
 på det punkt. Den slukkede for navigationen. Efter samtalen tog det lang
 tid at starte programmet igen. Man kunne køre rigtig mange kilometer på
 den tid. iPhone 4 navigerer i det mindste videre, selv om telefonen
 ringer.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
            
             |  |  | 
          Pico (16-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pico
 | 
 Dato :  16-03-11 01:02
 | 
 |  | 
 
            Den 15-03-2011 11:03, Henrik Münster skrev:
 >> Det oplevede jeg engang i et stort motorvejssammenfletning jeg ikke
 >> >  kendte, der ville jeg godt have ønsket det var en separat GPS, men
 >> >  ellers virker iPhonen fint til mit brug.
 > Det er helt sikkert en ulempe. Min gamle iPhone 3G var helt forfærdelig
 > på det punkt. Den slukkede for navigationen. Efter samtalen tog det lang
 > tid at starte programmet igen. Man kunne køre rigtig mange kilometer på
 > den tid. iPhone 4 navigerer i det mindste videre, selv om telefonen
 > ringer.
 Det er en 3G jeg har så det er noget der tager tid. Jeg har for nyligt 
 sat datterens iPhone 4 op for hende og må da indrømme at den er 
 væsentlig hurtigere og lækre end min. Problemet er så at min virker fint 
 så jeg kan ikke rigtig overbevise fruen om at vi behøver den nye udgave. 
 Personligt synes jeg også at det er for dyrt at skifte ud når den gamle 
 ikke fejler noget    -- 
 MVH
 Pico
            
             |  |  | 
           Henrik Münster (16-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  16-03-11 08:08
 | 
 |  | 
 
            Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:
 > Den 15-03-2011 11:03, Henrik Münster skrev:
 > >> Det oplevede jeg engang i et stort motorvejssammenfletning jeg ikke
 > >> >  kendte, der ville jeg godt have ønsket det var en separat GPS, men
 > >> >  ellers virker iPhonen fint til mit brug.
 > > Det er helt sikkert en ulempe. Min gamle iPhone 3G var helt forfærdelig
 > > på det punkt. Den slukkede for navigationen. Efter samtalen tog det lang
 > > tid at starte programmet igen. Man kunne køre rigtig mange kilometer på
 > > den tid. iPhone 4 navigerer i det mindste videre, selv om telefonen
 > > ringer.
 > Det er en 3G jeg har så det er noget der tager tid. Jeg har for nyligt
 > sat datterens iPhone 4 op for hende og må da indrømme at den er 
 > væsentlig hurtigere og lækre end min. Problemet er så at min virker fint
 > så jeg kan ikke rigtig overbevise fruen om at vi behøver den nye udgave.
 > Personligt synes jeg også at det er for dyrt at skifte ud når den gamle
 > ikke fejler noget    Jamen det er da helt sikkert. Man kan jo ikke skifte ud hele tiden. Det
 gør jeg da heller ikke, men jeg må indrømme, at jeg købte en iPhone 4,
 da jeg syntes, min iPhone 3G var blevet for langsom. Jeg er simpelthen
 blevet så glad for min iPhone 4. Alene den meget øgede hastighed og
 muligheden for hurtigt skift mellem applikationer gør, at hele
 oplevelsen ved at bruge den er meget mere flydende uden pauser og
 irriterende afbræk. Den bedre skærm, kompasset og alt det andet er
 selvfølgelig også fordele. Men nu kan man jo lige så godt vente til
 sommer med at købe, for der bliver iPhone vel opgraderet igen.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
            
             |  |  | 
       N/A (23-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  23-03-11 18:49
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
        Pico (23-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pico
 | 
 Dato :  23-03-11 18:49
 | 
 |  | 
 
            Den 19-03-2011 09:27, Per Rønne skrev:
 > Pico<Selvestemig@hotmail.com>  wrote:
 >
 >> Den 12-03-2011 06:26, Per Rønne skrev:
 >>> Pico<Selvestemig@hotmail.com>   wrote:
 >>>
 >>>> Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i
 >>>> bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når
 >>>> jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb
 >>>> orienteringsløb    >>>> Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.
 >>>
 >>> Det sker nu også at man må bruge Kort i stedet for Navigon, fordi der er
 >>> fejl i Navigon-kortet ...
 >> Det har jeg så kun opdaget en gang i Helsinge hvor den ville have mig
 >> gennem en spæret gade.
 >
 > Det tilfælde jeg tænker på ville have mig til at køre syd for Vanløse
 > station, selv om vedkommende boede nord for. Og fejlen var i
 > kilometerstørrelse.
 >
 > I stedet ville programmet have mig til en kirke ...
 Du har måske den kristne udgave, det er da ikke så tosset    -- 
 MVH
 Pico
            
             |  |  | 
    Flemming Rubini (12-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  12-03-11 19:56
 | 
 |  | Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 
 > Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
 >
 > > Tak. Jeg prøver det af. Det som de fleste klager over, er at hvis man
 > > går for langsomt, så vil fx TomTom vende pilen rundt flere gange så man
 > > ikke ved hvad retning man skal. Det gælder vel også for CoPilot.
 > > Så det er vel hip som hap. Lige bortset fra 149,- kr. er billigt. Nu
 > > prøver jeg det af, så får vi se.
 >
 > Det er klart, at det er en risiko. Nu er jeg måske skadet af min tid på
 > søen, men som gående ville jeg aldrig vælge at se 3D på en GPS. Jeg
 > ville altid vælge 2D med nord op. Så ved man, hvor man er, og man kan
 > bare ignorere, hvilken vej pilen peger. Faktisk står vores gamle Garmin
 > GPS i bilen også til at vise nord op. Kører man rundt ukendte steder
 > specielt om natten, så synes jeg, det er ubehageligt, at man ikke ved,
 > hvor verdenshjørnerne er.
 
 Det passer så meget godt med at 2D er noget hurtigere end 3D på CoPilot.
 
 Løsningen med Nord-vendt kort er det mest kontroversielle valg man skal
 gøre sig, oplever jeg. For som erfaren kortlæser, ved man at man skal
 stå 'bagved' og kigge i den retning på kortet man skal. Men som gående
 med håndholdt GPS mister man dælme hurtigt orienteringen i mørke, hvis
 ikke det er Nord-vendt.
 
 Pudsigt nok, bemærkede jeg Point-of-interests er mere væsentlige når man
 er gående end når man er i bil, især når man fryser, det er mørkt, og
 man er sulten.
 
 --
 Flemming
 
 
 |  |  | 
  J.K.Arning (10-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.K.Arning
 | 
 Dato :  10-03-11 11:48
 | 
 |  | On 2011-03-04 14:09:00 +0100, Flemming Rubini said:
 
 > Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 > internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 > umiddelbart se om det egner sig til gående.
 > Er det tilfældet?
 
 OT men få dig et abonement hos 3.dk hvis du kommer meget derovre hos
 svenskerne. Det koster ikke ekstra at benytte hverken tale eller data
 derovre.
 
 
 
 |  |  | 
  Flemming Rubini (11-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  11-03-11 06:31
 | 
 |  | J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:
 
 > On 2011-03-04 14:09:00 +0100, Flemming Rubini said:
 >
 > > Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 > > internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 > > umiddelbart se om det egner sig til gående.
 > > Er det tilfældet?
 >
 > OT men få dig et abonement hos 3.dk hvis du kommer meget derovre hos
 > svenskerne. Det koster ikke ekstra at benytte hverken tale eller data
 > derovre.
 
 Tak. Var netop abonnent af samme grund hos 3. Men jeg bryder mig ikke om
 at et firma er så uigennemsigtigt, fx vil jeg gerne kende mit forbrug i
 detaljer, hvilket jeg ikke kunne komme til, så jeg smuttede. Men ellers
 et godt tip!
 --
 Flemming
 
 
 |  |  | 
   J.K.Arning (11-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.K.Arning
 | 
 Dato :  11-03-11 08:59
 | 
 |  | On 2011-03-11 06:30:49 +0100, Flemming Rubini said:
 
 > J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:
 >
 >> On 2011-03-04 14:09:00 +0100, Flemming Rubini said:
 >>
 >>> Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 >>> internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 >>> umiddelbart se om det egner sig til gående.
 >>> Er det tilfældet?
 >>
 >> OT men få dig et abonement hos 3.dk hvis du kommer meget derovre hos
 >> svenskerne. Det koster ikke ekstra at benytte hverken tale eller data
 >> derovre.
 >
 > Tak. Var netop abonnent af samme grund hos 3. Men jeg bryder mig ikke om
 > at et firma er så uigennemsigtigt, fx vil jeg gerne kende mit forbrug i
 > detaljer, hvilket jeg ikke kunne komme til, så jeg smuttede. Men ellers
 > et godt tip!
 
 Meget .. rigtigt meget har ændret sig på det punkt. deres forbrugs
 oversigt er blevet rigtig god og de har lige lavet nye abbonementer med
 incl taletid der er sekundafregnet og uden opkaldsafgift.
 
 Der er vitterligt kommet styr på tingene.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Flemming Rubini (12-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  12-03-11 20:05
 | 
 |  | 
 
            J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:
 > On 2011-03-11 06:30:49 +0100, Flemming Rubini said:
 > 
 > > J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:
 > > 
 > >> On 2011-03-04 14:09:00 +0100, Flemming Rubini said:
 > >> 
 > >>> Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 > >>> internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 > >>> umiddelbart se om det egner sig til gående.
 > >>> Er det tilfældet?
 > >> 
 > >> OT men få dig et abonement hos 3.dk hvis du kommer meget derovre hos
 > >> svenskerne. Det koster ikke ekstra at benytte hverken tale eller data
 > >> derovre.
 > > 
 > > Tak. Var netop abonnent af samme grund hos 3. Men jeg bryder mig ikke om
 > > at et firma er så uigennemsigtigt, fx vil jeg gerne kende mit forbrug i
 > > detaljer, hvilket jeg ikke kunne komme til, så jeg smuttede. Men ellers
 > > et godt tip!
 > 
 > Meget .. rigtigt meget har ændret sig på det punkt. deres forbrugs 
 > oversigt er blevet rigtig god og de har lige lavet nye abbonementer med
 > incl taletid der er sekundafregnet og uden opkaldsafgift.
 > 
 > Der er vitterligt kommet styr på tingene.
 Tak. jeg overvejer igen. Jeg kan nok ikke finde den aftale jeg fik lavet
 hos dem, men det var vist 79 kr. inkl. 1 GB etc.
 Jeg har Unotel nu, clean and sharp.
 1 GB (1 Mbit/384 kbit skrues ned til 64/64 når forbrugstoppen er nået
 uden ekstra omkostninger) for 49,- kr. om måneden. Minutpris 0,50 kr.,
 sekundtaksseret. Opkaldsafgift 0,29 kr. SMS 0,16 kr. 
http://kortlink.dk/unotel/8ubs -- 
 Flemming
            
             |  |  | 
  (Thorbjørn Ravn (14-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn
 | 
 Dato :  14-03-11 16:56
 | 
 |  | henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
 
 > vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
 > 2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
 > er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,
 
 Er du alvorlig?  Kan du ikke sige at "der er 150 km tilbage, og vi er på
 motorvej hvor man må køre 130" og så komme med et groft overslag over
 hvor lang tid DET vil tage?
 --
 Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
 
 
 |  |  | 
  Henrik Münster (15-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Münster
 | 
 Dato :  15-03-11 10:40
 | 
 |  | Thorbjørn Ravn Andersen, 20110314 <nospam0002+20110314@gmail.com> wrote:
 
 > henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
 >
 > > vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
 > > 2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
 > > er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,
 >
 > Er du alvorlig?  Kan du ikke sige at "der er 150 km tilbage, og vi er på
 > motorvej hvor man må køre 130" og så komme med et groft overslag over
 > hvor lang tid DET vil tage?
 
 Jo, men så kunne vi jo lige så godt fjerne benzinmålere, termometre,
 armbåndsure osv. Selv om man godt kan overleve uden, så er det nu rart
 at have måleinstrumenter. Det er vel ikke meningen, man skal barbere sin
 tilværelse fuldstændig ned, så man ingenting har. Jeg går ud fra, at du
 også betjener dig af adskillige måleinstrumenter i det daglige. Og hvad
 med mit argument om, at det er godt for trafiksikkerheden, hvis man er
 vant til at aflæse sin GPS, så det sidder på rygraden, og man kan gøre
 det med et enkelt blik? Det er ikke smart, hvis man først tager sin GPS
 frem, når man sidder fast i myldretiden i Paris og så skal til at finde
 ud af, hvor de forskellige informationer står.
 Jeg synes nu også, det kan være svært at beregne tiden, når vi
 f.eks. kører fra Esbjerg til København. Det er 305 km. Hvis min mor
 ringer "lidt efter" vi er kørt over Storebæltsbroen, og vi sidder og
 taler sammen, hører radio osv., så kan det være svært at huske, om det
 var Slagelse eller Ringsted, vi passerede for lidt siden. Det er også
 interessant at se, hvordan den beregnede ankomsttid rykker sig afhængig
 af ens hastighed, eller hvis der er vejarbejde eller kø.
 --
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
 
 
 |  |  | 
  Flemming Rubini (23-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  23-03-11 11:16
 | 
 |  | Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
 
 > Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
 > internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
 > umiddelbart se om det egner sig til gående.
 > Er det tilfældet?
 
 Nu har jeg prøvet CoPilot. Fint og godt, og alligevel:
 jeg foretrækker at min brugergrænseflade er mest muligt ens over hele
 linjen, og da jeg har anvendt TomTom før, så ville det i mit tilfælde
 havde været et sjovere valg at smide 220,- kr. mere oveni hatten.
 
 --
 Flemming
 
 
 |  |  | 
  (Thorbjørn Ravn (25-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn
 | 
 Dato :  25-03-11 09:33
 | 
 |  | henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
 
 > Thorbjørn Ravn Andersen, 20110314 <nospam0002+20110314@gmail.com> wrote:
 >
 >> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
 >>
 >> > vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
 >> > 2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
 >> > er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,
 >>
 >> Er du alvorlig?  Kan du ikke sige at "der er 150 km tilbage, og vi er på
 >> motorvej hvor man må køre 130" og så komme med et groft overslag over
 >> hvor lang tid DET vil tage?
 >
 > Jo, men så kunne vi jo lige så godt fjerne benzinmålere, termometre,
 > armbåndsure osv. Selv om man godt kan overleve uden, så er det nu rart
 
 Øh, er det ikke at overreagere lidt?  Du skulle nødigt gå i stå på
 motorvejen med tom tank eller en tørkogt køler fordi GPS'en er
 slukket...
 
 Du kan jo også klare dig uden bil, bare du har en vandrestav...
 
 Næh, jeg siger ikke det ikke er rart og praktisk, men undrer mig bare
 over at du allerede læner dig så meget op af den.
 --
 Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
 
 
 |  |  | 
  Flemming Rubini (25-03-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Rubini
 | 
 Dato :  25-03-11 12:07
 | 
 |  | Thorbjørn Ravn Andersen, 20110325 <nospam0002+20110325@gmail.com> wrote:
 
 > henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
 >
 > > Thorbjørn Ravn Andersen, 20110314 <nospam0002+20110314@gmail.com> wrote:
 > >
 > >> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
 > >>
 > >> > vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
 > >> > 2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
 > >> > er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,
 > >>
 > >> Er du alvorlig?  Kan du ikke sige at "der er 150 km tilbage, og vi er på
 > >> motorvej hvor man må køre 130" og så komme med et groft overslag over
 > >> hvor lang tid DET vil tage?
 > >
 > > Jo, men så kunne vi jo lige så godt fjerne benzinmålere, termometre,
 > > armbåndsure osv. Selv om man godt kan overleve uden, så er det nu rart
 >
 > Øh, er det ikke at overreagere lidt?  Du skulle nødigt gå i stå på
 > motorvejen med tom tank eller en tørkogt køler fordi GPS'en er
 > slukket...
 >
 > Du kan jo også klare dig uden bil, bare du har en vandrestav...
 >
 > Næh, jeg siger ikke det ikke er rart og praktisk, men undrer mig bare
 > over at du allerede læner dig så meget op af den.
 
 Såen ville jeg ikke udlægge det. Som jeg ser det forebygger Henrik
 task-overload.
 
 
 --
 Flemming
 
 
 |  |  | 
 |  |