Fryser ter sig åndsvag.
Fra : Klaus G.

Dato : 03-03-11 19:02

Hej.

Vores skabsfryser er begyndt at te sig lidt...

Den er indstillet til -18grader. Men en dag begyndte den at klikke i et
eller andet relæ, når kompressoren kørte og den havde nu altid en temp
på -19grader. Jeg indstillede så temp til -19grader og den klikkede ikke
længere. Fryseren står i kælderen, så jeg kan ikke høre når den klikker løs.
Men igår da jeg var i kælderen klikkede den igen. Nu var tempen bare
på -22grader, selv om den var indstillet til -19grader kun. Jeg kan sætte
den til -22grader og den stopper sit klikken. Men så er det vel kun et
spørgsmål om tid, før den er gal igen....

Jo koldere den er, jo mere uøkonomisk bliver den. Så der skal snart til at
ske noget.

Så mit spørgsmål er, har i nogen idé til hvad der kan være galt? Fryseren er
kun knap 5år gammel, så det vil være træls at købe en ny allerede jo. Men
jeg vil heller ikke bruge en formue på en hvidevaremand som skifter stumper
til en formue.

--
Klaus G.

Fra : admin

Dato : 03-03-11 20:02

Klaus G. wrote:
> [...]
> sætte den til -22grader og den stopper sit klikken. Men så er det vel
> kun et spørgsmål om tid, før den er gal igen....

Termostat

Fra : Klaus G.

Dato : 03-03-11 21:35

> Termostat
Pris på dimsen og hvor lang tid tager det?

--
Klaus G.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-03-11 15:26

2-300 kr så vidt jeg husker og en halv time til at skifte hvis man er
langsom.

Steen.

Fra : Klaus G.

Dato : 04-03-11 18:30

> 2-300 kr så vidt jeg husker og en halv time til at skifte hvis man er
> langsom.
Oki, tak.

--
Klaus G.

Fra : admin

Dato : 04-03-11 18:35

Steen Jakobsen wrote:
> 2-300 kr så vidt jeg husker og en halv time til at skifte hvis man er
> langsom.

Og det kan vi vist godt tro at Klaus G. er

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-03-11 23:39

Klaus G. forklarede den 03-03-2011:
> har i nogen idé til hvad der kan være galt?

Hvad er rumtemperaturen? (bare et vildt gæt) :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 04-03-11 18:30

> Hvad er rumtemperaturen? (bare et vildt gæt) :)
~10grader.

--
Klaus G.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-03-11 11:10

Klaus G. kom med følgende:
> ~10grader.

Mange frysere produceret uden freon (efter 1993 eller -95) kræver
højere rumtemperaturer for at køre ok.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 05-03-11 15:14

> Mange frysere produceret uden freon (efter 1993 eller -95) kræver højere
> rumtemperaturer for at køre ok.
Brugsforvirringen nævner intet om et krav til rumtemp. Det gør den derimod
til det køle/fryseskab vi har. Det er fordi der er én kompressor til både
fryser og køleskab. Er rumtemp for kold, så køre kompressoren ikke nok til
at fryseren er de -18grader.

--
Klaus G.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-03-11 18:22

"Klaus G." skrev i meddelelsen

>Brugsforvirringen nævner intet om et krav til rumtemp.

Mjo, det gør den faktisk. Der er en angivelse et eller andet sted -
formentlig noget med sn, som er det temperaturområde, som fryseren kan
arbejde i.

Mvh Maria

Fra : Klaus G.

Dato : 05-03-11 20:26

> Mjo, det gør den faktisk. Der er en angivelse et eller andet sted -
> formentlig noget med sn, som er det temperaturområde, som fryseren kan
> arbejde i.
Se nu blev jeg jo nysgerrig og fandt brugsforvirringen frem. Men der var to.
Den ene hedder "sådan kommer du igang" og det var den jeg havde brugt. Der
står alt muligt med afstand til vægge, varmekilder, sollys. At der skal
ventes to timer før tilslutning af strøm osv.. Men intet om rum temp. Det
står i et andet hæfte, som jeg skal være helt ærlig at indrømme, ikke har
læst. Der står rum temp fra 16 til 32grader...øvser!

Vi har desuden et alm. køleskab og kummefryser i samme rum i kælderen.
Brugsforvirringen til begge siger 10-32grader, så det er jo fint.

Jeg har lige smidt et termometer i kælderen, for at få den nøjagtige
temperatur.

Men vores skabsfryser, som nu er i udu, har stået i kælderen i 3år uden
problemer.

Men det med rumtemperaturen skal jeg HELT KLART have styr på, hvis noget
skal skiftes ud engang. Vi har netop fryserne til at stå dernede, for at
spare på strømmen. Det samme med det ekstra køleskab.

--
Klaus

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-03-11 23:15

Klaus G. skrev:
> Men det med rumtemperaturen skal jeg HELT KLART have styr på, hvis noget skal
> skiftes ud engang.

Jeg ringede til Bosch forleden desangående; kvinden jeg snakkede med
ville ikke udelukke at man - udover at få optøede varer - også kunne
gøre skade på mekanikken ved for lave rumtemperaturer.

Vi leder nemlig efter nyt køle/fryseskab til sommerhuset.

Hans
www.zofiaoghans.dk