Stegepander
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 02-03-11 16:13

Jeg er blevet træt af pander med slip-let belægning, som altid bliver
ridset, og overvejer at købe nogle af rustfrit stål eller smedejern.

Dog ville jeg gerne høre om gode/dårlige erfaringer med den slags
først.

--
Lisbet

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 02-03-11 17:28

On 02-03-2011 16:12, Lisbet Overvad Laursen wrote:
> Jeg er blevet træt af pander med slip-let belægning, som altid bliver
> ridset, og overvejer at købe nogle af rustfrit stål eller smedejern.

Hvis du lader være med at bruge metal redskaber bliver de ikke ridsede.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-03-11 17:36

On Wed, 2 Mar 2011 16:12:47 +0100
"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> wrote:

> [...]
> ridset, og overvejer at købe nogle af rustfrit stål eller smedejern.
>
> Dog ville jeg gerne høre om gode/dårlige erfaringer med den slags

Overvej Scanpan's produkter. De er sliplet men ikke med det elendige
teflon lo**. Det holder til alle typer redskaber og de har fornyeligt
lanceret en serie der virker på induktion (deres tidligere Titanium
serie var desværre ikke brugbare herpå).

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-03-11 17:54

On Wed, 02 Mar 2011 17:28:18 +0100
Soren 'theDiver' Reinke <soren@REMOVEreinke.dk> wrote:

> Hvis du lader være med at bruge metal redskaber bliver de ikke
> ridsede.

købte en ganske dyr og velomtalt eva-trio pande med slip-let belægning.
der blev aldrig brugt andet end træredskaber på den, men alligevel
havde overfladen kun en levetid på lige under et år. Fik den byttet og
resultatet var den samme efter et års tid.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-11 18:40

Kim Schulz skrev:

> Overvej Scanpan's produkter. De er sliplet men ikke med det
> elendige teflon lo**. Det holder til alle typer redskaber
> og […]

Jeg har en Scanpan hvor der aldrig er blevet brugt andet end
træ og ‘plastik’, og belægningen ser mildest talt ikke køn ud.

Ikke flere Scanpan-pander til mig, tak!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Frank Bach

Dato : 02-03-11 19:07

Den 02/03/11 18.39, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jeg har en Scanpan hvor der aldrig er blevet brugt andet end
> træ og ‘plastik’, og belægningen ser mildest talt ikke køn ud.
>
> Ikke flere Scanpan-pander til mig, tak!
>
> Mvh,

Ingen redskaber ud over de "bløde", men også: min kone propper af og til
pander i opvaskemaskinen fordi hun har "glemt" at det må man ikke ;.)
Det duer ikke for belægningen..

Mht Scanpan har jeg haft en med låg hvor håndtaget var af plastic. Det
viste sig først efter en tur i ovnen hvor det krombelagte håndtag
smeltede. Låget blev byttet men det har ikke løst det grundlæggende
problem - at håndtaget smelter..

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 02-03-11 19:54

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg har en Scanpan hvor der aldrig er blevet brugt andet end
> træ og 'plastik', og belægningen ser mildest talt ikke køn ud.
>
> Ikke flere Scanpan-pander til mig, tak!

Sådan har jeg det også. Men hvad vælger du så?

--
Lisbet

Fra : Hauge

Dato : 02-03-11 20:12

Den 02-03-2011 19:53, Lisbet Overvad Laursen skrev:
> Sådan har jeg det også. Men hvad vælger du så?

Samme her, derfor vælger jeg Ikeas ret gode pander (og gryder), der også
virker til induktion.

Ikea365 kaldes de.

Men jeg har så heller ikke et behov for fremvisning af mine maskiner i
køkkenet. ;)

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 02-03-11 20:21

Hej Hauge

> Men jeg har så heller ikke et behov for fremvisning af mine maskiner i
> køkkenet. ;)

Korrekt, det er jo en arbejdsplads, ikke et udstillingsvindue :)

Nogle af mine pander hænger forøvrigt under loftet i garagen,
så henter jeg dem der når jeg skal bruge en. De er forøvrigt
også købt på loppemarkeder og lignende steder. En af de
bedre er faktisk en Eva solo støbejernsgrillpande, kostede
vel en tier, men når den bliver varmet op så den næsten
er rødglødene, ja så laver den fine bøffer uden fedstof
på panden. Den bliver efter brug lige kogt af i en gang
sæbevand, og så retur i garagen med den.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 02-03-11 20:29

Hauge wrote:

> [...]
> gryder), der også virker til induktion.
>
> Ikea365 kaldes de.
>
> Men jeg har så heller ikke et behov for fremvisning af mine

Det har jeg heller ikke (maskiner og maskiner!?), ej heller til
induktion, og tak for tippet.

Men jeg ville gerne høre fra nogen der havde erfaring med pander af

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-03-11 19:59

On Wed, 2 Mar 2011 19:53:35 +0100

> Sådan har jeg det også. Men hvad vælger du så?

hvilken serie? De har også en crappy serie! Titanium eller den nye
serie til induktion er gode.

Fra : Christian Hansen

Dato : 02-03-11 20:00

Jeg ville ikke bytte mine støbejernspander for noget. Jeg har to fra Le
creuset og de er nemme at bruge og vedligeholde.

Man skal selvfølgelig stege i fedtstof, men det behøver jo ikke at komme
over på tallerkenen.

Og rigtigt brugt, er de lige så slip-let som alt muligt andet. Jeg laver
uden problemer pandekager på min 24cm og kan vende dem i luften. De
slipper uden problemer :)

Venligst

Christian

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 02-03-11 20:24

Christian Hansen wrote:
> Jeg ville ikke bytte mine støbejernspander for noget.

Støbejern har jeg også overvejet, men de er så tunge at håndtere. Du
kan vende pandekager i luften (nævner du i den del af indlægget der
er klippet væk her), men kan jeg (en gammel folkepensionist)?
--
Lisbet

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-03-11 14:19

On 02-03-2011 20:23, Lisbet Overvad Laursen wrote:

> Støbejern har jeg også overvejet, men de er så tunge at håndtere. Du
> kan vende pandekager i luften (nævner du i den del af indlægget der
> er klippet væk her), men kan jeg (en gammel folkepensionist)?

Jeg er godt nok ikke pensionist - men har dog gigt. :) Og jeg garanterer
for at jeg ikke kan vende noget som helst i luften med mine
støbejernspander! Jeg er nødt til tage fat i dem med to hænder -
heldigvis har de et lille håndtag modsat det store håndtag, så man kan
få fat i dem.

Men man går aldrig fejl af støbejern - hverken til pander eller gryder!

Mvh Trine

Fra : Niels

Dato : 02-03-11 13:15

On Mar 2, 4:12 pm, "Lisbet Overvad Laursen" <lisbet...@gmail.com>
wrote:
> Jeg er blevet tr t af pander med slip-let bel gning, som altid bliver
> ridset, og overvejer at k be nogle af rustfrit st l eller smedejern.

Jeg har nogle smukt patinerede kobberpander med rustfri stål
indenbords. Jeg vasker dem ikke med sæbe, men hælder varmt vand på,
når de har stegt det, de skal. Derefter tørres de med køkkenrulle. Men
der /er/ ting, som ikke slipper. Og håndtaget bliver slemt varmt efter
nogen tid (messinghåndtag?).

Derfor bruger jeg også billige slip-let-pander med tyk bund. Jeg
accepterer, at sådan en pande er en "sliddel" ligesom bremser eller
lydpotte på en bil. De skal skiftes en gang i mellem.

---
Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-11 21:30

Lisbet Overvad Laursen <lisbet.ol@gmail.com> skrev i meddelelsen
4d6e5e77$0$23761$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> ridset, og overvejer at købe nogle af rustfrit stål eller smedejern.
>
> Dog ville jeg gerne høre om gode/dårlige erfaringer med den slags

Du mener nok støbejern?

Støbejernspander kræver ikke det store, og de slår moderne pander med flere
banelængder. De holder langt bedre på varmen, og skal bare efterlades med
fedtstof på, når du er færdig med bruge dem. Nu og da skal de have den store
tur, hvor de opvarmes, så de næsten gløder; først med salt på (der renser
dem), og derefter med en olie, der kan tåle høj temperatur.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 02-03-11 21:39

Jens Bruun wrote:
> Lisbet Overvad Laursen <lisbet.ol@gmail.com> skrev i
> meddelelsen 4d6e5e77$0$23761$14726298@news.sunsite.dk:

> Du mener nok støbejern?

Nej, jeg mener faktisk smedejern, se f.eks. her:
http://www.leonberg.dk/catalog/product_info.php?products_id=320

> [...]
> opvarmes, så de næsten gløder; først med salt på (der renser
> dem), og derefter med en olie, der kan tåle høj temperatur.

Jeg har faktisk overvejet støbejern, men synes de er ret
uhåndterlige. Har en god støbejernsgrillpande som er udmærket, men
sjældent bliver brugt, da det sjældent er bøffer vi tilbereder her i
huset.
--
Lisbet

Fra : Emil

Dato : 03-03-11 15:12

>Nej, jeg mener faktisk smedejern, se f.eks. her:
>http://www.leonberg.dk/catalog/product_info.php?products_id=320

Hej Lisbet

Læs tråden "ny pande" i forum hos Kvalimad.dk.
<http://www.kvalimad.dk/forum/koekkenudstyr-og-teknik/429581772#748132182>

Her kan du læse, at bundens diameter skal passe til
induktionskomfurets varmekilde, da panden ellers kan slå sig skæv.

Jeg plumpede i, og købte en billig, løs induktionsplade til
sommerhuset. Pladen passede tilsyneladende fint til en 30 cm pande.
Men varmeringen var meget lille, ca 15 cm, så den duer ikke til
smedejern.

m.v.h. Emil

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 03-03-11 17:27

Emil wrote:

> [...]

> sommerhuset. Pladen passede tilsyneladende fint til en 30 cm
> pande. Men varmeringen var meget lille, ca 15 cm, så den duer

Det var ærgerligt! Jeg har ikke induktion, så intet problem.
Imidlertid har jeg bestil Scanpans - en med slip-let og en af
rustfrit stål, så jeg kan sammenligne. Smedejern (eller pladejern)
bliver måske nok for tungt til mig. Tak for linket.

Også tak til alle andre der har givet råd.

--
Lisbet

Fra : Max

Dato : 03-03-11 17:31

Hej Lisbet

> Imidlertid har jeg bestil Scanpans - en med slip-let og en af
> rustfrit stål, så jeg kan sammenligne. Smedejern (eller pladejern)
> bliver måske nok for tungt til mig. Tak for linket.

Rustfast stål og smede/pladejern burde veje det samme.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 05-03-11 15:13

Max wrote:
> Hej Lisbet

> Rustfast stål og smede/pladejern burde veje det samme.

Okay. Jeg har lige fået panden af rustfrit stål, og den kan jeg
håndtere. Mht. til brug- og holdbarhed må man vente til senere.
--
Lisbet

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-11 21:50

> Sådan har jeg det også. Men hvad vælger du så?

Indtil videre har jeg ikke fundet noget, så denne tråd er osse interessant
for mig. Jeg klarer mig med scanpanden så længe.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 02-03-11 22:11

Hej Klaus

> Indtil videre har jeg ikke fundet noget, så denne tråd er osse
> interessant for mig. Jeg klarer mig med scanpanden så længe.

Hackman har været positivt omtalt i denne gruppe ind imellem

http://royaldesign.dk/viewitem.aspx?ID=15242

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-11 21:55

Kim Schulz skrev:

> hvilken serie? De har også en crappy serie! Titanium eller den nye
> serie til induktion er gode.

Min er en Scanpan Titanium, og den skaller som var det en teflonpande
(og den har vel at mærke aldrig været i en opvaskemaskine). Som sagt:
Ikke flere af den slags til mig, tak!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-03-11 17:35

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Min er en Scanpan Titanium, og den skaller som var det en teflonpande
> (og den har vel at mærke aldrig været i en opvaskemaskine). Som sagt:
> Ikke flere af den slags til mig, tak!

Det samme her...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-03-11 22:02

> [...]

> ridset, og overvejer at købe nogle af rustfrit stål eller smedejern.
>
> Dog ville jeg gerne høre om gode/dårlige erfaringer med den slags

Jeg bruger en rustfri stål pande til daglig og vasker den under den
varme hane efter brug. Der er ikke noget som hænger nævneværdigt i.

Fra : Aksel

Dato : 05-03-11 11:43

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Mange meget fine oplysninger om diverse stegepander.
Er der mon nogen, der har prøvet kødpander?
Mvh
Aksel

Fra : Martin [TMM]

Dato : 05-03-11 11:56

Hej
On 05-03-2011 11:42, Aksel wrote:
> Er der mon nogen, der har prøvet kødpander?

De har dem i Imerco. De står lige ved siden af kvajpanderne...

Mvh
Martin

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 05-03-11 15:13

Aksel wrote:
> Mange meget fine oplysninger om diverse stegepander.
> Er der mon nogen, der har prøvet kødpander?

Har du?
--
Lisbet